شناسهٔ خبر: 65863719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

حل یکی از معماهای پرونده‌ی هواپیمای اوکراینی

صاحب‌خبر -

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

با گذشت بیش از چهار سال از فاجعه‌‌ی هواپیمای اوکراینی یکی از پرسش‌ها و ابهام‌های پر تکرار در این باره پاسخ داده شد: چرا دولت در شب حمله به عین الاسد آسمان را کلییر نکرد؟

هر چه از آن فاجعه، زمان بیشتری گذشته این پرسش از سوی یک جریان رسانه‌ای و سیاسی خاص بیشتر از قبل پررنگ شده است. به طوری که در آخرین سالگرد این رخداد یکی از دو موضوع پر تکراری که در این باره در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد همین سوال بود.

نکته‌ی جالب توجه در این ارتباط آن است که دقایقی پس از افشای علت واقعی سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی فرمانده نیروی هوافضای سپاه به صراحت اعلام کرد که درباره‌ی کلییر شدن آسمان مسئولیتی متوجه دولت روحانی نیست و درباره‌ی این موضوع می‌بایست در ساختار نظامی کشور تصمیم‌گیری می‌شد.

اما با این وجود از همان ساعات اولیه‌ی افشای واقعیت تا امروز همچنان جریانی خاص در تلاش است با روایت‌سازی‌های جعلی خود، انگشت اتهام را به سوی روحانی بگیرد و نام او را با عوامل اصلی آن فاجعه جایگزین کند.

از گذشته‌های دور گفته‌اند که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ حالا حکایت ادعای کیهانِ شریعتمداری درباره‌ی شب حمله به عین الاسد هم مصداق همین ضرب المثل است.

اهالی کیهان مدعی شده‌اند که فرماندهان در شب حمله به عین الاسد می‌خواستند به روحانی خبر بدهند اما او خواب بود. سایت روحانی هم در پاسخ اعلام کرده فرماندهان خواستار جلسه با روحانی بوده‌اند اما هر چه رئیس‌جمهور وقت منتظر ماند خبری از این جلسه نشد تا اینکه از شبکه‌ی خبر متوجه حمله‌ی موشکی سپاه به عین الاسد شد.

اصل آن ادعا و این پاسخ به بی خبر نگه داشتن رئیس جمهور وقت از حمله به عین الاسد برمی‌گردد که در جای خود موضوعی بسیار مهم و قابل تامل است اما چند جمله‌ای در فراز پایانی پاسخ منتشرشده در سایت روحانی هست که کلید حل یکی از معماهای پرونده‌ی هواپیمای اوکراینی است.

در بخش پایانی پاسخ سایت روحانی به ادعای کیهان آمده است:

روحانی و اعضای دولت دوازدهم به دلیل همین بی‌خبری از حمله به عین‌الاسد، در جریان استقرار پدافند هوایی با احتمال پاسخ متقابل آمریکا و تصمیم‌گیری درباره کلییر نکردن آسمان کشور و متعاقب آن فاجعه هواپیمای اوکراینی نبوده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما