شناسهٔ خبر: 65837963 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افشای جزئیات رایزنی بلینکن با اسرائیل/دستورکاری مهم آمریکا به نتانیاهو

اقتصادنیوز: یک مقام آمریکایی گفت: بلینکن، نتانیاهو را در جهت دستورکاری مبنی بر بازگشت ساکنان غزه به شمال این باریکه به‌منظور پیشرفت در مذاکرات دوحه بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه تحت فشار قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، همزمان با پایان سفر منطقه‌ای «آنتونیو بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا، یک مقام آمریکایی جزئیات بیشتری از رایزنی‌های دیپلمات ارتش آمریکا با مقام‌های رژیم صهیونیستی را شرح داد.

این مقام آمریکایی شامگاه شنبه به الجزیره گفت بلینکن در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در جهت دستورکاری مبنی بر بازگشت ساکنان غزه به شمال این باریکه به‌منظور پیشرفت در مذاکرات دوحه بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه تحت فشار قرار داد.

او می‌گوید بلینکن در تل‌آویو تاکید کرد هر عملیات نظامی در رفح در جریان مذاکرات، عواقبی درباره حمایت آمریکا از اسرئیل در پی خواهد داشت.

خبر مرتبط
تأکید این مسئول عراق بر بازسازی غزه

اقتصادنیوز: رئیس جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که سکوت در برابر جنایات اسرائیل به معنای تأیید رژیم صهیونیستی در ادامه دادن به این جنایات است.

طبق روایت این مقام آمریکایی، وزیر خارجه ایالات متحده پس از آن به سرزمین‌های اشغالی رفت که «موضع آمریکا درباره عملیات در رفح از گزینه‌های اجزایی به نظر نهایی تغییر کرد».

منبع آگاه الجزیره همچنین از اختلاف‌نظر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن درباره عملیات در رفح پرده برداشت و گفت «بلینکن این عملیات را تضعیف مذاکرات و همچنین منافع آمریکا می‌داند».

وبگاه آمریکایی آکسیوس هم روز جمعه خبر داده بود وزیر خارجه ایالات متحده به سران رژیم صهیونیستی گفته باید «برنامه‌ای منسجم» در غزه داشته باشند وگرنه با فاجعه روبرو خواهند شد.

«باراک راوید» خبرنگار اسرائیلی آکسیوس نوشت هشدار بلینکن منعکس‌کننده نگرانی فزاینده در دولت بایدن مبنی بر اینکه راهبرد رژیم صهیونیستی در غزه و یا فقدان راهبرد، می‌تواند منجر به اشغالی دائمی و یا ناآرامی در این منطقه شود.

مقام آمریکایی در ادامه به الجزیره گفت بلینکن به نتانیاهو تضمین‌هایی داد مبنی بر اینکه اگر او از خود انعطاف نشان دهد، واشنگتن هم از راهبرد او برای بعد از جنگ حمایت و برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای دیگر تلاش خواهد کرد.

او همچنین گفته «ویلیام برنز» مدیر سیا پس از آن به دوحه رفت و به مذاکرات ملحق شد که «بلینکن به او اطمینان داد قدرت و اختیارات تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی افزایش یافته است و این قدرت شامل بحث درباره ترتیبات عقب‌نشینی اسرائیل از منطقه‌ای است که شمال را به جنوب غزه متصل می‌کند».

این اظهارات در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار روز شنبه و با اشاره به دیدار بلینکن با مقامات مصری در قاهره نوشت «در صورت عدم حصول توافق آتش‌بس در غزه، دولت آمریکا موضوع حمله اسرائیل به رفح را منتفی نمی‌داند».

 

 

نظر شما