شناسهٔ خبر: 65716511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

هکرها در کمین‌ هستند

اگر به فرهنگ و جامعه هکرها علاقمندید یا می‌خواهید در مورد شکبه‌های اجتماعی بیشتر بدانید و از طرف دیگر در جریان قیمت لحظه‌ای ارز‌های مختلف قرار بگیرد پیشنهاد‌های این هفته «فن‌ویک» را از دست ندهید.

صاحب‌خبر -

وقتی واژه «هکر» را می‌شنویم، همه ما در ذهن خود یک فرد سیاه‌پوش را تصور می‌کنیم که پشت لپ‌تاپ به سرعت تایپ می‌کند، البته کار هکرها پیچیده‌تر از آن چیزی‌ است که ما فکر می‌کنیم و حتی نمی‌توانیم یک‌ جنبه کار هکرها را در نظر بگیریم. بسیاری از آنها از لحاظ شخصیتی جامعه‌گریز و درون‌گرا هستند. علاقه آنها به کامپیوتر و گشت و گذار و هک برنامه‌های مختلف پل ارتباطی آنها با دنیای بیرون است. حتی بعضی از آنها برای شناخت مردم، اطلاعاتشان را هک می‌کنند؛ مانند الیوت در سریال «آقای ربات». پس اگر به فرهنگ و جامعه هکرها علاقمندید، پیشنهاد این هفته فن‌ویک را از دست ندهید.

حالا اگر از جمله افرادی هستید که هنوز به دنبال پاسخ این سوال است که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند محل زندگی ما باشند یا نه، کتاب «تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان» مخصوص شماست.

همچنین در پیشنهاد فن‌ویک این هفته، به سراغ پادکستی رفتم که روایتگر داستان استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف است، اما این‌بار نه از ایران بلکه از تورنتو، پرجمعیت‌ترین شهر کانادا.

اپلکیشن «الان چند؟» را هم برای معرفی این هفته در نظر گرفته‌ایم. این اپلیکیشن از جمله برنامه‌های کاربردی برای افرادی است که در طول روز با دلار و یورو سروکاردارند و باید هرلحظه از قیمت آنها مطلع شوند.

سریال Mr. robot (آقای ربات)/ هکرها علیه سرمایه‌داری

سریال این هفته خلاف هفته‌های گذشته که مربوط به هوش‌مصنوعی بود، مربوط به انسان‌هاست، اما نه هر انسانی، بلکه آنهایی که مهارت و استعداد نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری دیگران را دارند. این سریال «Mr Robot» یا آقای ربات است. اگر به موضوعات مربوط ‌به هک علاقه دارید، حتما سریال «آقای ربات» یا Mr. Robot را تماشا کنید. این سریال از سیاست‌های سرمایه‌داری انتقاد می‌کند و نشان می‌دهد تکنولوژی چقدر می‌تواند در زندگی امروز آدم‌ها تاثیر بزرگی داشته باشد و هم‌زمان می‌تواند یک کشور بزرگ را دگرگون کند.

این مجموعه نمایشی به داستان الیوت برنامه‌نویس و هکری می‌پردازد که از افسردگی و اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برد. او برای آشنایی بیشتر با مردم شب‌ها آنها را هک می‌کند و روزها هم در یک شرکت امنیتی کار می‌کند. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که شخص مرموزی به اسم «آقای ربات» او را به گروهی دعوت می‌کند تا بتوانند با هک کردن شرکت بزرگ «ای‌کورپ» بدهی بسیاری از مردم را پاک و علیه سرمایه‌داری قیام کنند. الیوت نمی‌داند که آیا با این گروه همراهی کند یا نه.

سم اسماعیل، کارگردان و تهیه‌کننده مصری-آمریکایی خالق دنیای سریال آقای ربات است. او در چندین مصاحبه اشاره کرده که به مسائل مربوط به هک‌کردن علاقه داشته‌ و در سال ۲۰۰۰ تصمیم داشته فیلمی دربار‌ه‌ی هکرها بسازد. اسماعیل در سال ۲۰۱۵ در ابتدا قصد داشت سوژه «آقای‌ ربات» را به صورت فیلم دنباله‌دار بسازد، اما فکر کرد این سوژه پتانسیل و ابعاد بسیاری دارد، به همین‌خاطر به شکل سریال ۴ فصلی درآورد. او برای ساخت این سوژه از بحران مالی ۲۰۰۸ و بهار عربی الهام گرفته بود.

علاوه بر اتفاق‌های اطراف اسماعیل، او برای ساخت این سریال از فیلم‌های بسیاری چون American Psycho، Taxi Driver، A Clockwork Orange و The Matrix کمک گرفته است. جالب است بدانید اسماعیل تاکید داشت تمام اتفاق‌هایی که در فیلم رخ می‌دهد واقعی باشد، به همین خاطر تمام هک‌هایی که در این فیلم مشاهده می‌کنید واقعا انجام شده‌اند. حتی سم اسماعیل برای اینکار از بازل، مامور سابق جرائم سایبری نیروهای FBI کمک گرفته است.

این سریال در ژانر درام و دلهره‌آور روان‌شناختی است. یکی از نکات مثبت این سریال، بازی تاثیرگذار «رامی ملک» در نقش یک هکر تنها و دارای اختلالات روانی است. بازی در آقای روبات سبب شد رامی ملک در جشنواره امی سال ۲۰۱۶  جایزه بهترین نقش اصلی مرد را از آن خود کند. ملک همچنین در همان سال جایزه بهترین بازیگر مرد سال را از طرف منتقدان کسب کرد. البته این تنها جایزه این سریال نیست و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ ، ۱۵ بار برنده جوایز مختلف و حدود ۴۴ بار نیز نامزده دریافت جایزه شده است.

کتاب «تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان»/ شبکه‌های اجتماعی مفید‌اند یا مضر؟

از زمانی که از پیام‌رسان‌های وی‌چت و وایبر استفاده می‌کردیم و کم‌کم شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش بودند، به یاد دارم همواره در رسانه‌ها این سوال مطرح بود که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای ما مفیداند یا مضر؟ این سوال در این سال‌ها در کتاب‌ها و مقاله‌های مختلف تکرار شده و کارشناسان به آن جواب‌های متفاوت داده‌اند.

به تازگی در کتاب «تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان» سینان آرال چنین سوالی را از نگاه تازه‌ای بررسی کرده است و به این موضوع هم می‌پردازد که رسانه‌های جمعی چطور می‌توانند از لحاظ انتخابات، اقتصاد و سلامت ما را مختل کنند؟

آرال کتاب خود را از زمان شیوع کرونا و پاندمی آغاز می‌کند، زمانی که دنیای آفلاین از حرکت ایستاد و دنیای آنلاین طوری جرقه زد که گویا جنگلی دیجیتال شعله‌ور شده است. این فضا چنان رشد کرد که بستری برای انتشار اطلاعات نادرست به وجود آمد. در کنار آن، این پاندمی سبب شد سیاست‌‌‌های رسانه‌های اجتماعی مربوط به حریم خصوصی هم تغییر ‌کند. یعنی همانطور که ما توانستیم در زمان همه‌گیری، نیازهای ارتباطی و فرصت‌های شغلی و اخبار و ارتباطات انسانی و سرگرمی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی جهانی برطرف کنیم، از سوی دیگر برای ردیابی و مقابله با نشر ویروس، حریم خصوصی ما خدشه‌دار شد.

 در این کتاب همراه سینان آرال با قطار سریع‌السیر به سفر می‌رویم. سفری هیجان‌انگیز با کشفیاتی باور نکردنی و داستایی‌هایی بی‌شرمانه درباره‌ی اینکه چطور رسانه‌های اجتماعی بر دموکراسی ما تاثیر می‌گذارند، چطور می‌توانند در عین اتصال ما به حقایق با ارزش، دروغ را پخش کنند و چطور به شکلی هوشمندانه، ما را به لحاظ عصبی، احساسی، اجتماعی و اقتصادی درگیر می‌کنند؟

سینان آرال، مدیر ابتکار MIT در اقتصاد دیجیتال و رئیس آزمایشگاه تحلیل اجتماعی MIT است. او یک کارآفرین فعال و سرمایه‌گذار خطرپذیر است که به عنوان دانشمند ارشد در چند استارتاپ فعالیت کرده است. آرال از نزدیک با فیسبوک، یاهو، توییتر، لینکدین، اسنپ چت، وی چت، نیویورک تایمز و سایر شرکت‌ها همکاری داشته و کتاب حال حاضر هم براساس تجربیات او تهیه شده است.

آرال در این کتاب از واژه‌‌‌ «ماشین هجمه» استفاده می‌کند. از نظر او نکته جهشی عصر اجتماعی جدید این است که پانزده‌سال پیش هیچ‌ خبری از سیگنال‌های اجتماعی دیجیتال نبود. همین پانزده سال پیش تنها چیزی که ارتباطات دیجیتال ما را تسهیل می‌کرد تلفن، ماشین‌های فکس و پست الکترونیکی بود. امروزه هرچه ابزار‌های مختلف بیشتر و بیشتری آنلاین می‌شوند، درمورد اینکه چطور ما را تغییر می‌دهند کمتر و کمتر می‌دانیم و این سوالات هم ایجاد می‌شود؛ چرا اخبار جعلی بسیار سریع‌تر از حقایق در فضای آنلاین پخش می‌شوند؟ چطور یک توئیت جعلی در عرض فقط یک‌دقیقه باعث سقوط ارزش بازار سهام به اندازه‌ی ۱۴۰ میلیارد دلار می‌شود؟ یا چطور فیس‌بوک با تغییر دادن یک الگوریتم، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ را تغییر داد؟

نویسنده این کتاب اعتقاد دارد که با پاسخ دادن به این سوالات می‌توانیم بهتر متوجه شویم که ماشین هجمه چطور بر دنیای ما اثر می‌گذارد. ماشین هجمه با شکل‌دادن به افکار، نظرات و رفتارهای ما وابستگیِ شدیدی بین ما ایجاد کرده است. این وابستگی از طریق شبکه‌های دیجیتالی مانند فیس‌بوک و شبکه X (توییتر سابق) میسر شده و به‌ وسیله‌ی هوش ماشینی مانند الگوریتم‌های پست‌های جدید و پیشنهاد دوست هدایت می‌شوند.

آرال  در ۲۰ سال پژوهش و کار با رسانه‌های اجتماعی آموخته است که فناوری‌ها هم پتانسیل مزایای موردانتظار را دارند و هم پتانسیل خطرات بسیاری را، و نه مزایا و نه معایب آن هیچ‌کدام تضمین‌شده نیستند. استدلال این کتاب این است که ما می‌توانیم به محاسن رسانه‌های اجتماعی دست یابیم و از معایب آن پرهیز کنیم. برای این کار، باید دست از میل به نظریه‌پردازی‌هایِ صرف درباره‌ی اینکه چطور رسانه‌های اجتماعی برما تاثیر می‌گذارند برداریم وبه شناخت علمی دقیقی درباره‌ی اینکه چطور کار می‌کنند، برسیم. با نگاه‌ کردن به لایه‌های زیرین ماشین هجمه و دیدن اینکه چطور عمل می‌کند و استفاده کردن از علم برای کشف اثر آن، می‌توانیم این کشتی را از میان آب‌های خروشان به سوی آب‌های آرام‌تری هدایت کنیم.

این کتاب امسال توسط نشر بذر خرد در ۲۵۵ صفحه منتشر شد و شما می‌توانید آن را از پلتفرم فیدیبو، ۳۰ بوک، کتابراه و طاقچه تهیه کنید.

پادکست طبقه ۱۶؛ داستان استارتاپ‌ها از تورنتو

داستان شکل‌‌گیری استارتاپ‌ها از حدود یک دهه پیش تاکنون در ایران قصه پرغصه‌ای‌ بوده که می‌توان چندین کتاب از سرگذشت آنها منتشر کرد، داستان‌هایی از شکست‌ها، موفقیت‌ها، موانع، سنگ‌اندازی‌ها و ... .

حالا این روزها با فراگیری پادکست می‌توان به راحتی داستان بنیانگذاران را از زبان خودشان شنید؛ کاری که پادکست‌های «کارنکن»، «۱۰ صبح» و «کارگاه»  و کلی پادکست دیگر انجام می‌دهند.

در پادکست «طبقه ۱۶» هم شما قرار است حکایت استارتاپ‌ها را بشنوید، اما نه از داخل ایران بلکه از تورنتو و از طبقه شانزدهم محل اقامت سهیل علوی.

سهیل علوی یکی از مدیران استارتاپی بود که سال ۹۳ از کانادا به ایران آمد و  سپس پلتفرم سفارش آنلاین غذای ریحون را راه‌اندازی کرد، شرکتی که خیلی سریع از بازار سفارش آنلاین غذا حذف شد.

حالا او دوباره به کانادا برگشته و در حال حاضر در تورنتو استارتاپ bettermode را همراه با محسن ملایری و سیاوش محمودیان هدایت می‌کند.

در پادکست «طبقه ۱۶» دوستان سهیل گردهم می‌آیند تا در مورد استارتاپ‌ها و فناوری‌ها و جنبه مختلف زندگی صحبت کنند.

صحبت‌ها در این پادکست دوستانه و صمیمی است و مهمانان در مورد راه‌هایی که در زندگی خود رفتند و تجاربی که کسب کردند، خیلی ساده صحبت می‌کنند. با اینکه هدف مستقیم این پادکست آموزشی نیست، اما می‌توان از صحبت‌های آنها تجربیات بسیار کسب کرد، این موضوع را می‌توان از نظر مردم فهمید.

تاکنون ۱۳۰ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و آخرین اپیزود هم اول مارس منتشر شد. پادکست ۱۶ طبقه در کست‌باکس ۱۱۰.۸ هزار دنبال‌کننده و ۳.۷ میلیون بار شنیده شده است. ۵.۷ هزار نظر هم درمورد این پادکست ثبت شده است. بیشتر نظرات هم متعلق به جوانانی‌ است که می‌خواهند کسب‌وکار خود را آغاز کنند و نیاز به تجربه بزرگان این حوزه دارند. این پادکست را می‌توانید علاوه برکست‌باکس، از اسپاتیفای، اپل‌پادکست و یوتیوب گوش کنید و ببینید.

اپلکیشن «الان چند» ؛ اطلاع لحظه‌ای از قیمت دلار

کسب‌وکار بسیاری از ما به قیمت دلار و یورو گره خورده است. خیلی از ما هم پول‌های خود را به طلا و سکه تبدیل کردیم و هر روز در سایت‌های مختلف به دنبال آخرین قیمت طلاها و سکه‌ها هستیم. به‌جای سرگردانی بین سایت‌ها می‌توان در یک اپلیکیشن هرآنچه از قیمت دلار و یورو و سکه و طلا می‌خواهید را پیدا کنید.

با استفاده از  اپلیکیشن «الان چند»، کاربران می‌توانند به روزرسانی‌های قیمتی را در زمان واقعی مشاهده کنند و درک بهتری از بازار ارز داشته باشند.

زمانی که وارد این اپلیکیشن شوید، می‌توانید به صورت آنلاین قیمت دلار، یورو، لیر،پوند، درهم، یوان، رینگیت، روبل، دینار، کرون، بات، کرون، منات، سوم، ریال، پوند، دینار بحرین و ...  را در لحظه مشاهده کنید.

علاوه برقیمت ارز‌های مختلف، قیمت ارزهای دیجیتال هم در این اپلیکیشن در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ بیت‌کوین، اتریوم، مونر،ترون، تتر، بایننس کوین، لایت کین، شیبا، کاردانو،چین‌لینک، فانتوم، دوج‌کوین،ماتیک، یونی‌سواپ، اتریوم کلاسیک، دای، بیت‌کوین‌کش از جمله ارزهای دیجیتال است که می‌توانید در این اپ از تغییرات آن با خبر شوید.

اطلاع از آخرین قیمت طلا و سکه و نیم‌سکه و ربع سکه و سکه گرمی هم بخش دیگری از اپلیکیشن «الان چند» است. با استفاده از این برنامه، کاربران همچنین می‌توانند ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنند. شما می‌توانید این اپلیکیشن را از طریق کافه‌بازار، گوگل‌استور، مایکت و اپل‌استور دریافت کنید.

 

نظر شما