شناسهٔ خبر: 65687802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

روز پرحاشیه شورای شهر تهران؛ گلایه‌های پررنگ پارلمان شهری پایتخت به وعده های عملی‌نشده شهرداری

تهران خیالی «بهشت»

«زمان کارآموزی شهردار تمام شده است»، «شهردار تهران در دنیایی زندگی می‌کند که متفاوت با مشکلات و مسائلی است که در تهران وجود دارد، امیدوارم دنیای او هم واقعی‌تر شود، صحبت از آرزوی‌های بزرگ‌ کردن زمانی زیباست که ما خروجی آن را ببینیم»، «شهرداری تهران ناتوان از حل برخی مشکلات تهران است»، «گاهی وقت‌ها جابه‌جایی‌ها باعث خوشحالی مردم می‌شود که امیدواریم در سال آینده نیز این اتفاق برای مردم تهران بیفتد»

صاحب‌خبر -

شرق: «زمان کارآموزی شهردار تمام شده است»، «شهردار تهران در دنیایی زندگی می‌کند که متفاوت با مشکلات و مسائلی است که در تهران وجود دارد، امیدوارم دنیای او هم واقعی‌تر شود، صحبت از آرزوی‌های بزرگ‌ کردن زمانی زیباست که ما خروجی آن را ببینیم»، «شهرداری تهران ناتوان از حل برخی مشکلات تهران است»، «گاهی وقت‌ها جابه‌جایی‌ها باعث خوشحالی مردم می‌شود که امیدواریم در سال آینده نیز این اتفاق برای مردم تهران بیفتد». این جملاتی است که جو شورای شهر تهران را مدتی ملتهب کرد. رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران این انتقادها را به بهانه خرابی سریالی پله‌های برقی مطرح کرد.

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، با به نمایش گذاشتن گزارش ویدئویی از پله‌برقی‌های ایستگاه روبه‌روی بیمارستان بوعلی در صحن شورا، از وضعیت نابسامان پله‌برقی‌های شهری و عدم رسیدگی شهرداری به این معضل، انتقاد کرد. بنده دو هفته قبل، به صورت خصوصی، این مسئله را به شهردار تهران تذکر دادم. عمده مراجعه‌کنندگان به بیمارستان بوعلی که در منطقه 7 و 13 واقع شده، از طبقه متوسط مردم هستند و زمانی که از این ایستگاه بی‌آرتی پیاده می‌شوند، مجبورند از دو لاین پله‌ای استفاده کنند که هردوی آنها خراب است و هر دو آسانسور هر دو طرف هم خراب است.

اقراریان اضافه کرد: به نظر می‌رسد تذکرات شورا به آقای زاکانی منتقل نمی‌شود، صحبت از آرزوهای زیبا، زمانی زیباست که ما خروجی آن را در شهر تهران ببینیم. او با اشاره به وعده شهردار تهران مبنی بر تحویل دوهزارو 500 اتوبوس تا پایان سال 1402 به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و تحقق کمتر از نصف این تعداد، گفت: پیش از وعده‌دادن، با کارشناسان مربوطه مشورت کنید. اقراریان با اشاره به ماده 83 قانون شوراهای کشور مبنی بر اینکه چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر، به عملکرد یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند؛ ابتدا به صورت روشن به شهردار تذکر داده خواهد شد و این تذکر از راه شورا اتفاق می‌افتد گفت:‌ در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، استیضاح شهردار مطرح خواهد شد. سه سال فرصت‌دادن به آقای زاکانی برای کارآموزی کفایت می‌کند و سال 1403، باید سال عمل به وعده‌ها باشد.

در واکنش به سخنان اقراریان، میثم مظفر عضو دیگر شورای شهر تهران به ریاست شورای شهر تهران انتقاد کرد که چرا هشت دقیقه به اقراریان اجازه تذکر داده است. این گلایه در حالی بود که این رویه معمول در شورای شهر تهران است و برخی از اعضا سقف سه دقیقه تذکر شفاهی را رعایت نمی‌کنند. مظفر به کنایه از عدم حضور اقراریان در برخی از جلسات سخن گفت که اقراریان پاسخ داد دلیل غیبت او در برخی از جلسات بیماری بوده است.

بعد از این گلایه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در فضای مجازی این تذکر را به شکست انتخاباتی مجلس مرتبط دانست و تهدید کرد در صورت ادامه این روند مسائلی را با مردم تهران در میان خواهد گذاشت. در واکنش به این بگم بگم محمد آخوندی، اقراریان توییتی منتشر و انتقاد کرد که هر وقت از ناکارآمدی شهردار تهران صحبت می‌شود تلاش می‌کنند با سیاسی‌کردن مسائل از آن عبور کنند. مردم چشم دارند و وضع اداره شهر را می‌بینند. او از هشتگ وکیل شهردار استفاده کرد. مهدی اقراریان در حاشیه جلسه شورای شهر تهران درخصوص حمله طرفداران شهردار تهران در فضای مجازی به او هم به «شرق» می‌گوید:‌ از ابتدای دوره هرگاه تذکری درباره عملکرد شهرداری مطرح کردیم یک گروهی که حامیان زاکانی در شورای شهر تهران هستند، با در دستور کار قراردادن تاکتیک برچسب‌زنی به عملیات روانی پرداختند. در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری گفتند که باید به زاکانی زمان دهیم. اما از همان زمان برای من و بخش دیگری از اعضای شورای شهر تهران مشخص شد که زاکانی توان اداره مطلوب شهر تهران را ندارد. اما درخواست زمان دادن به شهردار تهران مکرر تکرار شد. تاکتیک‌های دیگری هم وجود دارد. وقتی درباره مترو صحبت می‌شود مشکلات را حواله می‌دهند به سه سال قبل که انبارها را خالی تحویل گرفتیم. اما این تاکتیک‌ها دیگر قابل قبول نیست. شاید شهر را در وضعیت مطلوبی تحویل نگرفته باشیم اما بعد از گذشت سه سال نباید مشکلات شهر را به گردن گذشتگان و دیگران بیندازیم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: من تذکر خودم را مطرح کردم و شاهد حمله حامیان زاکانی بودیم که من از آنها به عنوان کسانی یاد می‌کنم که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند. آنها نباید به عضو شورای شهر تهران که تذکر می‌دهد توهین کنند در حالی که ما شاهدیم توهین و برچسب‌زنی در شورای شهر تهران رخ داد.

سخنان اقراریان با واکنش معاون منابع انسانی شهرداری تهران هم روبه‌رو شد. او در پاسخ به تذکر اعضا گفت: ظلم بزرگی دارد اتفاق می‌افتد. همه کسانی که در صحن شورا حضور دارند نسبت به روحیه جهادی شهردار تردید ندارند و سکوت در برابر این ظلم جایز نیست. در مجموعه‌ای که 44 سازمان و شرکت دارد، 22 منطقه دارد، با عنایت به تمام مشکلات بزرگ و پیچیده آن، اگر یک بخش کوچکی از این مجموعه بزرگ دچار اختلال بشود، یک پله‌برقی شهری اختلال پیدا کند، آیا انتظار اینکه شخص شهردار تهران بخواهد موضوع را دنبال کند؛ درست است؟ شهردار تهران، هشت معاون دارد، رئیس سازمان و مدیر کل دارد. تذکرات تمام اعضای شورا برای ما مهم است. به آن اهمیت و بازخورد می‌دهیم. ادعای نرسیدن تذکرات به شهردار تهران و معاونان، صحت ندارد. ما برای موضوعات شورای شهر، اهمیت قائل هستیم. پیگیری می‌کنیم و خواهش می‌کنم نسبت به نحوه موضوعاتی که در صحن مطرح می‌شود؛ اگر جنبه و نیت سازندگی در میان است؛ با ادبیات بهتری آن را بیان کنیم.

علیرضا نادعلی هم در این جلسه با بیان اینکه بنده انقلابی‌گری را با افتخار از آقای زاکانی یاد گرفتم به سخنان رهبری مبنی بر ضرورت وجود آرامش ناشی از عقلانیت در برابر کارهای هیجانی، اشاره کرد.

نادعلی در ادامه به سخنان مدیرعامل متروی تهران درخصوص نبود نقدینگی برای خرید تجهیزات مترو اشاره کرد و گفت:‌ شنیدن این حرف‌ها بسیار تلخ بود. اگر آقای درستی این مباحث را مطرح کرده باشد در تراز شهردار و نیروهایی که در شهرداری تهران زحمت می‌کشند، نیست.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا نیز با تأکید بر اینکه بنده افتخار می‌کنم که انقلابی‌گری را از مقام معظم رهبری یاد گرفته‌ام، گفت: اتفاقاتی که افتاده ما را نگران کرده که تذکر می‌دهیم؛ اگر شهروندی که از خدمات مترو استفاده می‌کند، آسیب ببیند، آیا این مدیر شهامت دارد که استعفا بدهد؟

وی افزود: هنوز سال سوم مدیریت شهری تمام نشده و سه مدیر را در بخش حمل‌ونقل تغییر دادیم. سؤال ما این است که سهم مدیریت در اتفاقات اخیر مترو چیست؟ آقای زاکانی در مورد تحریم‌ها و بی‌عرضگی، صحبت‌هایی داشت که این روزها در حال بازانتشار در فضای مجازی و رسانه‌هاست. سؤال دیگر ما این است که سهم تحریم‌ها در این مسائل چیست؟ اگر مصاحبه آقای درستی درست باشد، حرف‌های قابل قبولی نیست.

جعفر تشکری‌هاشمی هم با اشاره به حادثه مترو در خط دو گفت: انتظار داریم که عزیزان در مترو و شهرداری تهران پاسخ‌های قانع‌کننده به شورا و مردم بدهند تا از این دل‌نگرانی خارج شویم، چراکه دوشنبه‌شب یک رام قطار با مسافر از ریل خارج می‌شود و برای مدت طولانی مابقی مسافران در خط می‌مانند. او با بیان اینکه پاسخ و اطلاع‌رسانی به‌موقع و انجام اقدامات پیشگیرانه مهم است، گفت: همه حوادث ناشی از نقص فنی نیست و ممکن است از خطا نیز باشد و می‌خواهیم که علت این‌گونه حوادث و برنامه‌ها بیان شود. ما می‌دانیم که شب عید تردد مردم بیشتر است و سفرها افزایش می‌یابد؛ اما متأسفانه انبوه مسافران در شهر و ناکارآمد‌شدن برخی سیستم‌ها مثل تاکسی‌های برخط را شاهد هستیم، به‌گونه‌ای که بعد از حذف گزینه عجله دارم، مردم دچار مشکل شدند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که حتی تا دو، سه ساعت نتوانسته‌اند خدمات دریافت کنند و باید مدیریت شهری در تاکسی‌های برخط وارد شوند تا درباره وضعیت سرویس‌دهی آنها تصمیم‌گیری شود.

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره حوادث اخیر مترو گفت: درباره اتفاقات در شرکت بهره‌برداری مترو دو گزارش درباره پله برقی و تجهیزات آماده کردیم و امسال اورهال ۲۹ رام قطار «ای‌سی» و «دی‌سی» بوده و تا‌به‌حال سه رام «دی‌سی پلاس» و ۱۹ قطار «ای‌دسی» اورهال شده است؛ اما درباره قطارهای «دی‌سی» تجهیزات آنها عمدتا اروپایی است که قابلیت تأمین سخت است و باید با واسطه‌های مختلف این کار را انجام دهیم و چون روش تأمین محرمانه است، حاضر هستیم درباره قطعات «دی‌سی» گزارش را به همه اعضای شورای شهر بدهیم. او با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که همت مدیران شهری بر روی توسعه حمل‌ونقل گذاشته شده است؛ اما ما با یک عقب‌ماندگی روبه‌رو هستیم و انبارهای خالی بر کسی پوشیده نیست، گفت: در چهار سال قبل از ما قطارها اورهال نشده بودند و شاهد انباشتگی حاصل نبود مدیریت صحیح و اختصاص‌نیافتن منابع بودیم و در حد بضاعت خودمان اقدام کردیم و باید مشکلاتی را که کشور برای خرید خارجی دارد، در نظر بگیریم، به‌ گونه‌ای که برای یک قطعه باید شش کشور را طی کنیم و منکر مشکلات و کاستی‌ها نیستم.

او ادامه داد: ۱۲۳۸ پله برقی داریم و تا قبل از این دوران هیچ پله‌ای اورهال و سرویس نشده بود؛ اما در این دوره ۱۶۸ پله جنرال سرویس شد و ۲۵ پله اورهال شده و همه پله‌ها به سیستم توقف خودکار مجهز شده است و تقریبا در این دوره چهارهزارو 297 میلیارد تومان تخصیص شد و درصد زیادی را برای خرید قطعات صرف کردیم؛ اما مشکلات در ثبت قطعات سبب شده است که دچار مشکلاتی باشیم و برای سال آینده ۲۵ رام قطار باید اورهال شود.

هرمزی با بیان اینکه در حوزه خرید قدیم و تولید واگن ملی اقدامات خوبی انجام شده است؛ اما درباره داستان خرابی‌های اخیر باید بگویم که بخشی به خاطر نقص سیستم و بخشی به علت خطای انسانی است، گفت: راهبرهای ما از‌خود‌گذشتگی کردند و دچار خستگی شدند و ما هم تنگناهای اقتصادی و هم سرویس مضاعف کاری از آنها می‌خواهیم. حادثه دوشنبه‌شب به دلیل خطای انسانی رخ داد و این خطا با وجود اینکه همه راهبرهای ما پای کار هستند؛ اما قطار روی سوزن در حال باز‌شدن حرکت کرده که سبب شده دو چرخ خارج شود که ربطی به سیستم مدیریت نداشت و همه کمک کردند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره خبر استعفای مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز گفت: درباره موضوع مدیرعامل بهره‌برداری باید بگویم که دیروز و امروز سر کار است؛ اما سرماخوردگی شدید دارد و حتی خود من در سفر به چین هم در چین و هم ایران در بیمارستان بستری شدم و آقای زاکانی هم زیر سرم رفتند.

هرمزی با اشاره به تحریم آقای درستی از سوی دولت کانادا گفت: البته آقای درستی جای تبریک دارد که تحریم شدند و نشان می‌دهد که درست حرکت می‌کنیم و درباره سخنان او در زمینه تخصیص‌نیافتن منابع مالی به مترو باید بگویم که من با آقای درستی، موضوع را چک کردم و مصاحبه ایشان را هم دیدم؛ اما در این دوره تخصیص منابع به‌خوبی بوده و سخنان مدیرعامل بهره‌برداری مترو ناظر به دوره گذشته بوده است. البته صادقانه ما برای حوزه تجهیزات ثابت و متحرک و بخشی هم غیر‌نقد گرفتیم و تبدیل این هزار میلیارد به نقد زمان‌بر است.

مهدی چمران نیز در جریان سخنان هرمزی، معاون شهردار تهران، گفت: من به سخنان مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در مصاحبه انتقاد کردم و شنیدم که استعفا داده که آقای هرمزی این موضوع را رد کرد.

نرجس سلیمانی هم از معاون حمل‌ونقل و ترافیک خواست که اسم آن شرکت دانش‌بنیان را که تولیدکننده آن قطعه یادشده پله برقی‌ها بوده، ذکر کنید تا از این شرکت تشکر کنیم که مانع قطع دست و انگشتان کودکان می‌شود. فرصت عید نوروز، با کاهش شلوغی و تردد‌ها، فرصت مناسبی برای اورهال بخش‌های مختلف هست و قبلا نیز این تذکر را داده‌ایم و بهانه‌ای برای رفع‌نشدن نیاز و گرفتاری مردم پذیرفته نیست.

مهدی چمران هم گفت: آن پله برقی که آقای اقراریان ذکر کردند، پله برقی بی‌آرتی است. پله برقی‌های مترو سیستم متفاوتی دارد که ایشان خود عهده‌دار پیگیری آن هستند.

حبیب کاشانی هم یادآور شد: برای تأمین قطعات و رفع این مشکلات اعتبار تخصیص یافته و انداختن توپ در زمین شورا، کار درستی نیست. شما در صد سال بلدیه نگاه کنید؛ هیچ شورایی وجود نداشته است که این نگاه را به حمل‌ونقل عمومی داشته باشد.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم با بیان اینکه بر‌اساس اعلام شهروندان دستگاه‌های خرید بلیت در ایستگاه جهاد خاموش بود، گفت: شهردار درگیر است و ما نه‌تنها به شهردار و معاون نمی‌گوییم؛ بلکه به مسئول مستقیم انتقال می‌دهیم. ما با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تماس گرفتیم و پاسخ‌گو نبود و با آقای هرمزی تماس گرفتیم و بلافاصله پاسخ داد و موضوع را پیگیری کرد. ما، هم از مصاحبه آقای درستی ناراحتیم و هم با چنین برخوردی با اعضای شورا.

 

نظر شما