شناسهٔ خبر: 65446048 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

اینتل انقلاب هوش مصنوعی را به لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای و سازمانی گسترش می‌دهد

صاحب‌خبر -

اینتل با پردازنده‌های جدید، هوش مصنوعی را به لپ‌تاپ‌ و کامپیوترهای سازمانی می‌آورد.

اینتل در کنگره‌ی جهانی موبایل با تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی، خانواده‌ی جدید پردازنده‌های لپ‌تاپی کلاس تجاری Core Ultra و پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۴ با پشتیبانی از vPro را معرفی کرد. پلتفرم جدید vPro به لطف GPU-های مجتمع اینتل ARC و واحد پردازش عصبی (NPU)، بهره‌وری بیشتر و عملکرد بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهد.

براساس بیانیه‌ی رسمی، تراشه‌های دسکتاپ رپتور لیک رفرش و لپ‌تاپی میتیور لیک با بهره‌مندی از CPU و NPU و GPU در یک مجموعه، به دستگاه‌های تجاری اجازه خواهند داد تا از برنامه‌های جدیدتری پشتیبانی کنند و عملکرد و تجربه‌ی بهتری را از طریق هوش مصنوعی ارائه دهند.

طرح گرافیکی از نقشه‌ی راه پردازنده‌های آینده‌ی اینتل
تیم آبی با سازندگان مختلف همکاری می‌کند تا درایور گرافیکی Arc Pro را برای بهینه‌سازی و عملکرد بهتر در نرم‌افزارهای طراحی و مهندسی فعال کند. پردازنده‌های جدید Core Ultra با بهره‌گیری کامل از رویکرد ترکیبی (کاشی محور) و دو هسته‌ی کم‌مصرف اضافه، قادر خواهند بود برای بارهای پردازشی سنگین‌تر، نسبت‌به پردازنده‌های قدیمی‌، قدرتمندتر ظاهر شوند.

از جمله ویژگی‌های پلتفرم vPro اینتل می‌توان به افزایش ۴۷ درصدی عملکرد اپلیکیشن‌های اداری و بهره‌گیری از NPU برای بهبود تشخیص ناهنجاری‌ها اشاره کرد. قابلیتی به‌نام Silicon Security Engine، فرم‌ور سیستم را تأیید می‌کند تا به محافظت در برابر تهدیدات مختلف کمک کند.

اینتل معتقد است که کامپیوترهای هوش مصنوعی (AI PC) اساساً نحوه‌ی استفاده‌ی کسب‌وکارها از کامپیوترهای شخصی را تغییر خواهند داد. پروژه‌ی AI PC Acceleration Program امکان بهینه‌سازی بیش از ۳۰۰ قابلیت هوش مصنوعی را در پردازنده‌های جدید اینتل فراهم خواهد کرد.

درست مانند برخی مدل‌های پردازنده AMD که GPU و CPU را در یک مجموعه‌ی واحد ارائه می‌کنند، پردازنده‌های اینتل vPro به‌لطف گرافیک مجتمع ARC که از رهگیری پرتو و ویدیوهایی با وضوح 8K پشتیبانی می‌کند، می‌توانند پردازش‌هایی را انجام دهند که تا پیش از آن برای انجامشان به گرافیک‌های جداگانه نیاز بود.

اینتل با مایکروسافت طی دو دهه همکاری نزدیکی داشته است و می‌توان انتظار داشت در آینده شاهد یکپارچگی عمیق‌تری در سیستم‌عامل ویندوز و مدل‌های مختلف پردازنده‌ اینتل باشیم. فعلاً مشخص نیست فناوری‌های جدید چقدر روی قیمت CPU تأثیر خواهند گذاشت.

نظر شما