شناسهٔ خبر: 65428926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

جای خالی شرکت‌های ایرانی بر فرش قرمز اسکار کسب‌وکار

جوایز گوناگونی در حوزه کسب‌‌وکار در دنیا وجود دارد که بعضی از آنها به نسبت از اعتبار بیشتری برخوردار بوده و شرکت‌های بزرگ تلاش زیادی برای به ‌دست آوردن آن می‌کنند. این جوایز ممکن است معیارهای مختلفی داشته باشند، اما به طور کلی در بین کارشناسان و رسانه‌ها از اعتبار بالایی برخوردار هستند. غیر از جایزه نوبل اقتصاد که عموما به فعالان اقتصادی به‌خصوص محققان و اقتصاددانان داده می‌شود، جوایز معتبر دیگری نیز مانند جایزه مالکوم بالدریج که به سازمان‌ها و افرادی که در زمینه کیفیت مدیریت و عملکرد برتری دارند داده می‌شود و همچنین جایزه استیوی که به سازمان‌ها و افرادی که در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار فعالیت می‌کنند داده می‌شود، وجود دارد.

صاحب‌خبر -

جوایز گوناگونی در حوزه کسب‌‌وکار در دنیا وجود دارد که بعضی از آنها به نسبت از اعتبار بیشتری برخوردار بوده و شرکت‌های بزرگ تلاش زیادی برای به ‌دست آوردن آن می‌کنند. این جوایز ممکن است معیارهای مختلفی داشته باشند، اما به طور کلی در بین کارشناسان و رسانه‌ها از اعتبار بالایی برخوردار هستند. غیر از جایزه نوبل اقتصاد که عموما به فعالان اقتصادی به‌خصوص محققان و اقتصاددانان داده می‌شود، جوایز معتبر دیگری نیز مانند جایزه مالکوم بالدریج که به سازمان‌ها و افرادی که در زمینه کیفیت مدیریت و عملکرد برتری دارند داده می‌شود و همچنین جایزه استیوی که به سازمان‌ها و افرادی که در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار فعالیت می‌کنند داده می‌شود، وجود دارد.

جایزه استیوی یا Stevie Award یکی از معتبرترین جوایز تجاری جهان بوده که حتی به جایزه اسکار کسب‌‌وکار نیز معروف است و در هفت رشته مختلف به سازمان‌ها و افرادی که در زمینه‌های گوناگون کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، داده می‌شود. این جایزه به نام استیو‌ی که به معنی «مورد تحسین قرارگرفتن» بوده، نام‌گذاری شده است. این جایزه در سال ۲۰۰۲ توسط مایکل گالاگر، رئیس سازمان 

Stevie Awards، تأسیس شد. نماد جایزه به صورت یک تندیس طلایی با یک مرد که روی یک کره زمین نشسته، است. این جایزه هر سال در مراسم‌های مختلف در سراسر جهان برگزار می‌شود و بیش از ۱۰ هزار نامزد از بیش از ۶۰ کشور در آن شرکت می‌کنند. جایزه بین‌المللی کسب‌وکار (IBAs) که به دستاوردهای سازمان‌ها و افراد در هر جنبه از محل کار ارج می‌نهد، جایزه زنان در کسب‌وکار (WIBAs)، جوایز خدمات و جایزه فروش و خدمات (SSAs)، جایزه آمریکای شمالی (NASAs)، جایزه آسیا-اقیانوسیه (APAs) و جایزه اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEAs) از‌جمله برنامه‌های این جایزه است.

چگونگی ارزیابی جایزه استیوی

این جایزه بر اساس یک مدل ارزیابی که شامل هشت دسته از معیارهاست، ارزیابی می‌شود که شامل رهبری که نحوه مدیریت و رهبری سازمان و تأثیر آن بر عملکرد و رضایت ذی‌نفعان را در نظر می‌گیرد، استراتژی که نحوه تعیین و اجرای استراتژی‌های سازمان و تطابق آنها با اهداف و نیازهای ذی‌نفعان را مدنظر قرار داد، مشتریان که نحوه شناسایی و ارضای نیازها و انتظارات مشتریان و ایجاد رابطه قوی و پایدار با آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد، کارکنان که نحوه جذب، توسعه، انگیزه‌بخشی و حفظ کارکنان و ایجاد فرهنگ و محیطی مناسب برای آنها را در نظر دارد و همچنین فرایندها، محصولات و خدمات که به نحوه طراحی، اجرا، بهبود و نوآوری فرایندها، محصولات و خدمات سازمان و ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان اشاره دارد، مسئولیت اجتماعی که نحوه تعامل سازمان با جامعه و محیط زیست و تأثیر مثبت آن بر رفاه و پایداری را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین نتایج مشتریان که به نحوه اندازه‌‌گیری و ارزیابی عملکرد سازمان از دیدگاه مشتریان و رضایت آنها از محصولات و خدمات می‌پردازد، نتایج کارکنان که به نحوه اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد سازمان از دیدگاه کارکنان و رضایت آنها از شرایط و فرصت‌های کاری اشاره می‌کند، نتایج جامعه که نحوه اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد سازمان از دیدگاه جامعه و محیط زیست و تأثیر آن بر رفاه و پایداری را در نظر دارد و در نهایت نتایج مالی که به نحوه اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد سازمان از دیدگاه سهامداران و سایر ذی‌نفعان مالی و تولید ارزش برای آنها اشاره دارد، است.

برای ارزیابی هر دسته از معیارها، یک داوری متشکل از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار انتخاب می‌شود. این داوران بر اساس مستندات و اطلاعاتی که سازمان‌ها و افراد نامزد جایزه ارائه می‌دهند، به آنها امتیاز می‌دهند. همچنین داوران ممکن است بازدیدهای میدانی از سازمان‌ها و مصاحبه‌های شخصی با افراد انجام دهند تا از صحت و دقت اطلاعات اطمینان به ‌دست آورند. در نهایت، بر اساس مجموع امتیازات هر دسته از معیارها، برندگان جایزه استیوی در هر برنامه و دسته‌بندی مشخص می‌شود.

تاکنون شرکت‌هایی مانند شرکت اپل برای تولید محصولات آیفون، گوگل برای خدمات گوگل‌مپس، آمازون برای آمازون‌پرایم، و همچنین ایرباس، برای تولید ایرباس A350 XWBو همچنین نتفلیکس توانستند جایزه استیوی را به ‌دست آورند.

در سال ۲۰۲۳ جوایز بین‌المللی استیوی از طرف بیش از 

۶۰ ملیت به سازمان‌ها و اشخاص اعطا و جوایز بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی نیز در دوم مارس ۲۰۲۴ -۱۲ اسفندماه- طی مراسمی در رأس‌الخیمه‌ امارات به برندگان اهدا خواهد شد. امسال نام شرکت‌هایی مثل آرامکو عربستان (غول نفتی عربستانی و باارزش‌ترین شرکت حال حاضر جهان از لحاظ اقتصادی)، هالک‌بانک ترکیه (یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ترکیه)، چند مورد از ادارات دولتی امارات ازجمله اداره املاک، وزارت خارجه امارات، اداره کل دولتی منابع انسانی امارات، دی‌‌اچ‌ال دفتر خاورمیانه (بزرگ‌ترین شرکت پستی جهان)، پلیس امارات، شورای عالی ورزش امارات، اپراتور موبایل Ooredoo (یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای موبایل خاورمیانه و آفریقا)، کوکاکولا ترکیه، وزارت تجارت و اقتصاد قطر، بانک بین‌المللی امارات، شورای سلطنتی منطقه تجاری یانقوب عربستان (یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی عربستان)، وزارت فرهنگ عربستان، ساگرا ترکیه (معادل ترکیه‌ای شرکت کاله)، دانشگاه علوم فناوری امارات، بی‌اس‌اچ آلمان دفتر ترکیه (مالک برندهای معتبری چون بوش و زیمنس)، بیمه آلیانس آلمان دفتر ترکیه (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای جهان)، شرکت اینفلو آمریکا دفتر خاورمیانه (یک شرکت معتبر حوزه شبکه‌های کامپیوتری) و شرکت مخابرات عربستان (stc) (بزرگ‌ترین اپراتور موبایل عربستان) در میان برگزیدگان دیده می‌شود.

با وجود تلاش‌های شرکت‌های ایرانی برای به دست آوردن این جایزه و همچنین نامزدشدن برخی از این شرکت‌ها، تاکنون هیچ شرکت یا فرد ایرانی نتوانسته است این جایزه را دریافت کند. برای شرکت در این جایزه، لازم است که سازمان‌ها و افراد نامزد خود را در یکی از برنامه‌ها و دسته‌بندی‌های موجود ثبت کنند و مستندات و اطلاعات مربوط به دستاوردهای خود را ارائه دهند. سپس یک داوری متشکل از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار به آنها امتیاز می‌دهند و بر اساس مجموع امتیازات، برندگان مشخص می‌شوند. دلایل شرکت‌نکردن یا موفق‌نشدن شرکت‌ها و افراد ایرانی در این جایزه ممکن است متعدد باشد؛ از‌جمله آنکه آگاهی کافی از این جایزه و فرصت‌هایی که برای شناسایی و ارتقای دستاوردهای کسب‌وکار فراهم می‌کند، نداشته باشند یا آنکه توانایی پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام و شرکت در این جایزه را به دلیل تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های ارزی نداشته باشند. همچنین تطابق‌نداشتن استانداردها و معیارهای ارزیابی این جایزه با شرایط و ویژگی‌های کسب‌وکارهای ایرانی می‌تواند دلیل دیگری باشد. در عین حال اعتماد و اعتبار کافی نداشتن به این جایزه و داوران آن از سوی شرکت‌ها و افراد ایرانی یا توجه و حمایت کافی نداشتن از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه به شرکت‌ها و افراد ایرانی برای شرکت در این جایزه و ارائه خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی به آنها نیز می‌تواند مزید بر علت باشد.

 

نظر شما