شناسهٔ خبر: 6540519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

دکتر ولايتي مشاور امور بين الملل رهبر انقلاب:

«برجام» ايده آل نيست اما «توافق بد» هم نيست

صاحب‌خبر -
آمريکايي ها مي خواهند متحدان ايران را در منطقه نسبت به کشورمان بدبين کنند

رحيم پور- مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه شهادت مي دهم افراد تيم مذاکره کننده هر آنچه که مي توانستند را انجام دادند،گفت: امنيت ملي خود را با هيچ چيزي معامله نمي کنيم. وي توافق حاصل شده را مجموعه اي از نقاط قوت و ضعف دانست اما تاکيد کرد که اطلاق لفظ «توافق بد» به جمع بندي مذاکرات درست نيست. به گزارش ايرنا ،علي اکبر ولايتي سه شنبه شب در برنامه گفت وگوي ويژه خبري با موضوع «بررسي تصويب توافق هسته اي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل» افزود: حفظ تماميت ارضي کشور از اصول اوليه ماست و مردم ايران پيش از اين ثابت کرده اند که نمي گذارند يک وجب از خاک کشور کم شود. وي، يکي از نقاط قوت توافق وين را خارج نشدن هيچ کدام از مواد غني سازي شده از کشور - چه به صورت قرصي که درون ميله هاي سوخت قرار مي گيرد و چه به شکل هاي ديگر- بيان کرد.

طبيعي است که توافق نقاط قوت و ضعفي خواهد داشت

وي درباره هيئت مذاکره کننده کشورمان نيز گفت: دوستان ما هر آنچه را که مي توانستند در طول مذاکرات انجام دادند اما توافق، دو طرف دارد و طبيعي است که توافق نقاط قوت و ضعفي در خود خواهد داشت؛ لذا اگر مي توانستيم همه سانتريفيوژهايمان را داشته باشيم، خوب بود اما تا آنجا که توانستند تلاش کردند 6 هزار سانتريفيوژ بماند. وي افزود: با توجه به شرايط موجود و در مقايسه با آنچه که در سال 1382 انجام شد که حتي اجازه داشتن سه سانتريفيوژ نيز به ما نمي دادند، پيشرفت بسيار خوبي بود. ولايتي ادامه داد: اگر مي شد در فردو تحقيقات هسته اي ادامه پيدا کند و يا آنچه که در فردو انجام شده، مي ماند و برخي به نطنز منتقل نمي شد، خوب بود زيرا اين نقل و انتقالات ضايعاتي دارد که اين جزو زيان هاي ما خواهد بود.

باقي ماندن مواد اصلي غني سازي در کشور از بخش هاي مثبت توافق است

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه ايران به دنبال گريز هسته اي نيست، افزود: به هر شکلي مواد اصلي که کيک زرد يا به صورت UF6 و UF4 است، در کشور مي ماند و اين خود يک سرمايه غيرقابل جايگزين و از بخش هاي مثبت توافق است.

طولاني شدن مدت زمان محدوديت ها يک نقص در توافق است

ولايتي، طولاني شدن مدت زمان محدوديت ها را يک نقص در توافق دانست و گفت: اما اين موضوع يک پاياني دارد و ما بعد از 10 سال از اين شرايط خارج مي شويم که اين يک نقطه قوت است.

خانم شرمن به گفتن سخنان نامناسب عادت دارد

رئيس مرکز بررسي هاي استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، درخصوص اظهارات وندي شرمن عليه کشورمان نيز گفت: خانم شرمن به گفتن سخنان نامناسب عادت دارد؛ در گذشته نيز چنين حرف هايي زده بود که دوستان ما در هيئت مذاکره کننده به وي تذکر دادند. طبيعتا وقتي آنها در مقابل شرايط داخلي کشورشان قرار مي گيرند به نوعي صحبت هايي را مطرح مي کنند که ريشه اي در توافق ندارد. ولايتي در پاسخ به پرسش مجري مبني بر امکان دبه آمريکايي ها در خصوص توافق هسته اي گفت: «اگر قرار است آمريکايي ها دبه دربياورند ما نيز دبه در مي آوريم اما آن ها همه تلاش خود را کردند که جمهوري اسلامي ايران را قانع کنند در اين حد محدود براي يک مدتي باقي بماند و اگر قرار باشد که بعد از اين همه رفت وآمدها اين توافق به هم بخورد، اين نيست که فقط ما ضرر کنيم بلکه آن ها نيز ضرر مي کنند و ما مي توانيم به حالتي برگرديم که انگار مذاکره اي انجام نشده است. وي خاطرنشان کرد: در صورت دبه آمريکايي ها، افکار عمومي دنيا آنها را سرزنش خواهند کرد.

رابط هيئت مذاکره کننده ايران در وين و تهران نبودم

رئيس مرکز بررسي هاي استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه، ضمن رد اين موضوع که رابط هيئت مذاکره کننده ايران در وين و تهران بوده است، افزود: بنده به عنوان يک کارشناس جزء اگر چيزي به ذهنم مي رسيد نظرات خود را مطرح مي کردم.وي افزود: دوستان ما ارتباطشان در طول مذاکرات با تهران برقرار بود و متناسب با پيشرفت مذاکرات، اطلاعات به تهران منتقل مي شد و آن ها در حدي که توان شان اجازه مي داد، کار را پيش مي بردند؛ ممکن بود آنها برخي از توقعاتي که تهران داشت را نتوانستند يا نتوانند انجام دهند زيرا توان آنها بيش از اين نبود؛ آنچه که مسلم است اينکه دوستان ما در زمره توانمندترين کارشناسان بين المللي جمهوري اسلامي ايران هستند. ولايتي ادامه داد: «بنده يکي از گواهان و شاهد کارهاي طولاني دوستانمان در مذاکرات هستم. آنها از زماني که بنده در وزارت خارجه بودم، حضور داشتند و از آن زمان تاکنون به طور يکسره در حوزه بين المللي کار مي کنند.

ورزيده تر و مناسب تر از تيم مذاکره کننده نداريم

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب افزود: بعضي از آنها 25 تا 30 سال کار بين المللي کرده اند و ما در تاريخ ديپلماسي ايران - چه پيش از انقلاب و چه پس از آن - سراغ نداريم که افرادي اينگونه به طور طولاني و مستمر در بخش بين المللي فعاليت کرده باشند.وي با بيان اينکه فعاليت بين‎المللي کار سختي است و با فعاليت دوجانبه تفاوت اساسي دارد، خاطرنشان کرد: به طور نمونه آقاي ظريف همواره يا سفير و يا معاون بين الملل بودند و در مذاکرات مختلفي حضور داشتند.ولايتي افزود: در واقع هيئت ايراني همواره در بخش بين المللي تلاش کردند تا امروز به اين وضعيت رسيدند؛ ما از اين دوستان ورزيده تر و مناسب تر نداريم؛ با توجه به اعتماد دولت کنوني به آنها و همچنين اعتمادي که مقام معظم رهبري دارند.

ايران نشان داده توافق نامه متضاد با منافع ملي را نمي پذيرد

وي درباره الزام آور بودن قطعنامه تصويب شده در شوراي امنيت نيز گفت: «آنچه ما در ارتباطات دوجانبه و چندجانبه موافقت مي کنيم کاملاً الزام آور است، اما آنچه که در شوراي امنيت با آن ترکيب نامتوازن دارد، با آن حق وتو که ناحق وتو است و برخي از کشورها از آن برخوردارند و مسائلي را به برخي کشورها تحميل مي کنند، طبيعي است که اگر مطابق منافع ملي ما نباشد، سعي مي کنيم عليه کشور ما تصويب نشود، اما اگر باوجود تلاش ما تصويب شد و با منافع ملي ما در تضاد بود، ايران نشان داده است که خود را ملزم به زيربار رفتن مصوبه اي نمي کند که با منافع ملي استراتژيک کشور تضاد دارد.

حفظ منافع ملي و تماميت ارضي مان را با هيچ چيز معامله نمي کنيم

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب ادامه داد: به طور نمونه در بخش تسليحاتي و موشکي، آنها تصويب کرده بودند که ايران در بحث فروش و خريد تسليحاتي تحريم شود؛ بايد در اينجا تأکيد کنم که ايران کار خودش را انجام مي دهد. ولايتي خاطرنشان کرد: ايران اگر بتواند از جايي امکانات دفاعي تهيه کند، منتظر مصوبه شوراي امنيت نمي ماند؛ يعني ما حفظ منافع ملي و تماميت ارضي مان را با هيچ چيز معامله نمي کنيم؛ بنابراين اگر آنها مصوبه داشته باشند که براساس آن مانتوانيم موشک دفاعي داشته باشيم، ما اين مصوبه را قبول نداريم و آنچه که در جهت منافع ملي مان باشد را انجام مي دهيم.

هيچ يک از موشک هاي ما براي حمل کلاهک هسته اي طراحي نشده اند

وي افزود: نکته اي در اينجا وجود دارد و آن اين است که طرف مقابل(در قطعنامه) اعلام کرده موشکي که ايران را قادر کند کلاهک هسته اي با آن حمل کند، آن موشک را به تعبير آنها ايران نبايد طراحي کند؛ اين در حالي است که هيچ يک از موشک هاي ما براي اين کار طراحي نشده اند و اين حرف در حقيقت در جمهوري اسلامي ايران هيچ مخاطبي ندارد.

به شوراي امنيت ربطي ندارد که موشک بالستيک داشته باشيم يا نه

ولايتي گفت:آنها مي گويند جمهوري اسلامي نبايد هيچ موشکي که براي حمل کلاهک هسته اي طراحي شده درست کند، در حالي که هيچ يک از موشک ها از جمله موشک هاي شهاب براي حمل کلاهک هاي هسته اي طراحي نشده اند بلکه براي طرح هاي جنگي طراحي شده اند؛ البته امکان دارد روزي بيايند و بگويند - البته زمزمه آن را در گذشته مثلا در اجلاسي در بروکسل مطرح کرده اند- ايران حق ندارد موشک بالستيک داشته باشد که البته به آنها هيچ ربطي ندارد.

چرا ما نبايد براي دفاع از خودمان موشک بالستيک داشته باشيم؟

رئيس مرکز بررسي هاي استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: اگر قرار باشد دور تا دور ما کشورهايي باشند که از اين موشک ها برخوردارند و برخي از اين کشورها بالقوه دشمنان ما باشند، بنابراين چرا ما نبايد براي دفاع از خودمان از اين موشک ها داشته باشيم. هرچند آنها بهانه گيرند اما جمهوري اسلامي ايران تا به حال نشان داده که براساس اصولي که دارد بر آن ايستادگي خواهد کرد؛ اصولي که اول از آنها اصل نظام، دوم حفظ تماميت ارضي کشور و سوم حفظ منافع حياتي استراتژيک ملي است؛ حال اگر چند نفر با هم دست به يکي کردند و 15 عضو شوراي امنيت اکثريتي را گرفتند و کسي هم وتو نکرد و از اين طريق مصوبه اي را عليه ما گذراندند، حال ما از ترس آن مصوبه بياييم از منافع حياتي خودمان بگذريم؟

اگر آنها بدانند که ما چنين کاري را مي کنيم لحظه اي ترديد نمي کنند که همه منافع حياتي ما را با چند مصوبه زيرپا بگذارند پس ايران چنين قدرتي دارد که در مقابل فشارهاي بين المللي بايستد

ولايتي تصريح کرد: اگر در شوراي امنيت مصوبه اي تصويب شود که با منافع حياتي جمهوري اسلامي ايران در تضاد باشد، ما منافع حياتي مان را حفظ خواهيم کرد و به آن مصوبه تن نخواهيم داد.وي گفت:اين سياست جمهوري اسلامي است، حالا اينکه آنها چه تعبيري دارند و چه بهانه هايي مي خواهند بگيرند؛ زيرا اگر ما سست باشيم آنها از هر کار مشروع ما يک بهانه نامشروع مي گيرند؛ بنابراين مباني ما مشخص است و ما روي آن مباني ايستاديم و از آن اصول کوتاه نمي آييم.

مکانيزم ماشه جزو نکات کم قوت توافق است

ولايتي درخصوص بند 12 قطعنامه صادر شده که به بازگشت تحريم ها اشاره دارد نيز گفت: اگر مي شد اين مکانيزم «بازگشت ماشه اي» نبود، بهتر بود؛ بالاخره اين نيز جزو نقاط کم قوت است اما عرض کردم که اين توافق نامه مجموعه اي از نقاط قوت و ضعف است.

جمع بندي نهايي توافق نامه با مراجع ذيربط قانوني است

وي با بيان اينکه جمع بندي نهايي توافق نامه با مراجع ذيربط قانوني است، افزود: طبيعي است به هر نتيجه اي برسند منافع کشور را در نظر مي گيرند. در مجموع بعد از 2 سال متوالي و 12 سال منقطع بحث کردن حاصلش اين شده است که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد.

به خاطر خوشايند آمريکا منافع حياتي خود و دوستان مان در منطقه را رها نمي کنيم

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب درباره اظهارات مقام هاي آمريکايي بعد از صدور بيانيه توافق نيز گفت: ممکن است آنها بگويند بر ايران فشار آورديم و محاصره اقتصادي اثر گذاشت و ايران تسليم شد؛ اين چيزي است که آنها در تبليغات خود مي گويند و به عنوان يک سلاح تبليغاتي عليه ايران در يک جنگ رواني استفاده مي کنند اما اين درست نيست؛ بالاخره حصر اقتصادي بر مردم ما فشار مي آورد که منکر اين نيستيم. اما اگر قرار بود فشار بر ما اثر مي گذاشت بايد از همان ابتداي انقلاب، انقلاب رها و استقلال کشور فروخته مي شد و يا از آن مي گذشتيم و مجددا کشور را تسليم آمريکايي ها مي کرديم يعني اينکه ايران دست از مواضع اصولي خودش بردارد.

وي خاطرنشان کرد: روزي که آنها مذاکرات را آغاز کردند گفتند نبايد هيچ سانتريفيوژي در فردو بماند و پاسخي که مذاکره کنندگان ما دادند اين بود که براي اين در فردو نباشد که شما بتوانيد در نطنز بمباران کنيد، اين پاسخ محکم سبب شد تا سرانجام يک هزار سانتريفيوژ در فردو باقي بماند که آسيب پذيري در برابر حملات هوايي ندارد.

ولايتي با بيان اينکه به خاطر خوشايند آمريکا منافع حياتي خود و دوستان مان در منطقه را رها نمي کنيم، افزود: نمونه روشن آن در لبنان، سوريه، عراق و يمن است که اگر ايران از مبارزان لبنان حمايت نمي کرد آنان پيروز نمي شدند و اگر حمايت ايران از دولت و ملت سوريه نبود آنان در چند هفته اول ساقط مي شدند.

سنگرهاي دفاع از امنيت ملي خودمان را بيرون از مرزها مي زنيم

وي ادامه داد: مصلحت استراتژي ما ايجاب مي کند که از دوستان و متحدان خود در منطقه که مهم ترين نقاط مثبت ما هستند دفاع کنيم؛ در حقيقت حضور و ظهور جمهوري اسلامي ايران در منطقه به عنوان يک قدرت منتقد منطقه اي و قدرت اول دفاع از منافع ملت هاي منطقه و متحدان خودمان است. ما سنگرهاي دفاع از امنيت ملي خودمان را بيرون از مرزها مي زنيم و هر کشوري که اينگونه عمل کند مي تواند مصون باشد وگرنه ملت و مردم دچار مشکل نشدند مگر آنکه در خانه خود نشستند تا دشمن به سراغ آنان آمد؛ ما بايد در بيرون از خانه به سراغ آنان برويم.

آمريکايي ها مي خواهند متحدان ايران را در منطقه نسبت به کشورمان بدبين کنند

ولايتي خاطرنشان کرد: آمريکايي ها به دنبال آن هستند تا متحدان ايران را در منطقه نسبت به کشورمان بدبين کنند؛ به همين دليل ما بايد به آنان اعتماد به نفس و اطمينان بدهيم که به هيچ وجه مذاکرات هسته اي، متعرض منافع منطقه اي ما و حمايت از دوستان منطقه اي ما نمي شود و در سياست هاي منطقه اي ما تأثيري نمي گذارد.

چاره اي درباره (پذيرش)محدوديت هاي توافق نامه نبود

وي درباره محدوديت هاي موقت زماني، کمي و کيفي براساس توافق نامه هسته اي نيز گفت: چاره اي نبود و اين کار انجام شد اما اين امر ربطي به اينکه تعداد تانک هايمان، نفوذناپذيري زره تانک و زره پوش و برد موشکي مان افزايش پيدا کند، ندارد و ما ترديدي نداريم که با خودکفايي بتوانيم هواپيما بسازيم و از امکانات دفاعي مختلف مانند دفاع راداري و ضدهوايي استفاده کنيم و توان دفاعي خودمان را افزايش دهيم.

هيچ مصوبه بين المللي و تصميمي خارج از مرزهاي ايران نمي تواند ما را در استفاده از امکانات دفاعي براي حفظ حقوق حقه و تماميت ارضي کشورمان و استفاده از آنان وادار کند تا از آنان عقب نشيني کنيم.

معترفم به اينکه آنچه به دست آمده است ايده آل نيست

وي درباره روند بررسي توافق هسته اي در کشور نيز گفت: تا جايي که مي دانم و اطلاع دارم، همه کساني که بايد بررسي کنند در حال مطالعه هستند؛ بحث ها شروع خواهد شد و برداشت من اين است که فرصت کافي براي رسيدن به نتايج وجود دارد. ولايتي با بيان اينکه موافقان و مخالفان دلايلي براي خود دارند، افزود: اين دوستان که آموخته، با تجربه و مجرب براي کار بين المللي هستند، هرآنچه از دست شان برآمده است انجام داده اند و من معترفم به اينکه آنچه به دست آمده است ايده آل نيست و اميدوارم آنچه خير و صلاح است پيش بيايد.

اطلاق لفظ «توافق بد» به جمع بندي مذاکرات درست نيست

رئيس مرکز بررسي هاي استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بعيد مي دانم ارزيابي عموم متخصصان در اين حوزه اين باشد که اين توافق، توافق بدي است. ممکن است افرادي بگويند امتيازاتي که در اين توافق داده شده به اندازه اي که ما مي خواستيم نباشد، اما در واقع توافقي بد است که مصالح جمهوري اسلامي را در نظر نگيرد و ما را از انرژي هسته اي محروم کند يا موجب پابرجا ماندن تحريم ها و مانع از معاملات تجاري و پيشرفت جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف علمي و فناوري شود. اطلاق لفظ توافق بد به جمع بندي مذاکرات درست نيست.

براي منافع ملي بايد منافع شخصي و جناحي را کنار گذاشت

ولايتي درباره وظايف جناح هاي مختلف سياسي و رسانه ها در اين خصوص گفت: تا آنجا بايد با همديگر بحث کنيم که منافع ملي تحت تأثير منافع جناحي و مصالح و غرض هاي جناحي قرار نگيرد. ما بايد از خود آنقدر بلوغ نشان دهيم که وقتي پاي منافع ملي در ميان مي آيد، منافع شخصي، جناحي، گروهي و سليقه اي تحت الشعاع قرار بگيرد و بدانيم منافع ملي برتر از همه منافع ديگر است. فکر مي کنم مردم، متخصصان و فرزانگان و انديشمندان به اين بلوغ فکري و اجتماعي رسيده اند که در منافع ملي اختلاف سليقه را کنار بگذارند و همه يد واحده شوند تا منافع ملي حفظ شود.

مذاکره کنندگاني نمي شناسم که بيشتر از اين افراد، به منافع ملي، اصول انقلاب و نظم جاري و در نهايت تبعيت از نظام و ولايت فقيه متعهد و پايبند باشند

وي درخصوص انتظار خود از تيم مذاکره کننده کشورمان نيز گفت: من مجموعه اي نمي شناسم که بيشتر از اين افراد تجربه داشته باشند و به اندازه اين افراد به منافع ملي، اصول انقلاب و نظم جاري و در نهايت تبعيت از نظام و ولايت فقيه اين مقدار متعهد و پايبند بوده و در عين حال اين ميزان کارايي داشته باشند. لذا اين دوستاني که ما داريم از مراحل مختلف گذشته اند، بسياري افراد شاغل در حوزه بين الملل دوام نياوردند و به حوزه هاي ديگر رفتند اما اين دوستان با توجه به علاقه و توانايي شان حداقل 25 سال و حداکثر 33 تا 34 سال است که تجربه کار در حوزه بين الملل دارند؛ در وزارت امور خارجه آموزش ديده اند و ما قبل از انقلاب نيز چنين تيمي نداشته ايم.

برچسب‌ها:

نظر شما