شناسهٔ خبر: 6389944 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

ايستگاه آرامش

راه حل هاي موثر در دعواهاي زن و شوهري

صاحب‌خبر -

مدتهاست صحبتهاي عادي من و همسرم به مشاجره تبديل مي شود و بعد از مشاجره او تا مدتي عصباني است و کمتر مي توانم او را آرام کنم .لطفا راهنمايي کنيد براي آرام کردن همسر عصباني ام بعد از پايان مشاجره چه کاري انجام دهم.

يک کارشناس روانشناسي و مشاوره در پاسخ به اين سوال به خراسان گفت: دليل اصلي و عمده اختلافات و جروبحث هاي زناشويي را بايد در اختلافات فرهنگي دانست و اينکه تعريف ارزش ها از ديد هر کدام از زن و شوهرها متفاوت است.

رستگار مقدم افزود: نداشتن مهارت هاي ارتباطي و حل مسئله در زن و شوهر و تلاش براي تغيير دادن رفتارهاي يکديگر از ديگر عوامل مشاجره بين همسران است، وقتي يکي از همسران درصدد تغيير رفتار شريک زندگي اش برمي آيد، ناخودآگاه باعث مي شود که شريکش از خود مقاومت نشان دهد که اين مقاومت و سپر دفاعي در دست گرفتن باعث جرو بحث در زندگي مي شود.

وي ادامه داد: براي کاهش تنش هنگام جر و بحث تلاش کنيد از احساسات و هيجانات خودتان صحبت کنيد، مثلا من حالا احساس خوبي ندارم، زماني که از جملاتي استفاده مي کنيم که همسرمان را مورد خطاب قرار مي دهيم مانند تو درست رفتار نمي کني اين بلافاصله باعث مي شود که شريک مان در حالت دفاعي قرار گيرد و از خود مقاومت نشان دهد و به جاي آنکه اوضاع آرام شود، بيشتر به سمت تنش پيش رود.وي تاکيد کرد: نامه نوشتن بعد از پايان دعوا و مشاجره در برخي از مواقع براي آرام شدن جو حاکم در خانه بسيار مفيد است. از آن رو که قبل از خواندن نامه توسط همسرمان، خودمان چند بار احساسات و عقايدمان را که روي کاغذ نوشته ايم، مي خوانيم و جملاتي را که بار منفي دارد، اصلاح مي کنيم و هنگامي که همسرمان مشغول خواندن نامه است به دليل حضور نداشتن ما، او خودش را جاي ما مي گذارد که اين کار به حل مسئله و پايان مشاجره کمک مي کند.

وي اضافه کرد: گاهي اوقات تنها گذاشتن همسرمان بعد از جر و بحث (به اصطلاح روانشناسان به غار خود فرو رفتن ) در آرام کردن اوضاع مفيد است، به خصوص در برخي از مشاجره ها که بعد از آن زن و شوهر نياز به زمان دارند، بايد اين اجازه را داد که مدتي تنها باشند نه اينکه يکي از طرفين فضا را ترک کند و به خانه والدينش برود بلکه به بهانه خريد کردن يا پياده روي مدتي از فضاي خانه دور شوند. البته اين پيشنهاد هميشه مفيد نيست، زيرا ممکن است برخي از همسران دوست نداشته باشند که بعد از دعوا تنها باشند، زيرا آن را دليل بي توجهي به خود مي دانند و مي خواهند با لحن آرام تر و به دور از تنش با شريک زندگي شان گفت وگو کنند.

وي تصريح کرد: آنچه بعد از مشاجر ه بايد در نظر گرفت، زمان مناسب براي آشتي کردن است. زن و شوهر ابتدا بايد به خود اجازه دهند تا هيجانات شان فروکش کند زيرا وقتي در اوج هيجانات هستند، رابطه بين قشر عالي مغز ( کورتکس ) با قسمت مغز مياني ( مغز اوليه ) قطع مي شود که در اين مواقع فرد رفتارهاي بدون فکر مي کند در اين اوقات هيچ کدام از زوج ها نبايد به آشتي کردن رو آورد بلکه بايد به خود و همسرشان زمان دهند و خود را آرام کنند و بعد از فروکش کردن احساسات با در نظر گرفتن مواضع طرف مقابل، مصالحه و مذاکره را آغاز کنند.

وي خاطر نشان کرد: زنان به دليل آنکه نسبت به مردان جزئي نگر و ريزبين هستند، احتمال آنکه مشکل را زودتر ببينند و شروع کننده بحث باشند، بيشتر است اما اينکه بگوييم هميشه زن ها آغاز کننده دعوا و مشاجرات هستند، تفکر قالبي است که متاسفانه جامعه به اين مسئله دامن زده است اما در واقعيت هميشه به اين صورت نيست، زيرا در مراجعان ما ديده شده که خيلي از آقايان نيز شروع کننده بحث و مشاجر ه ها هستند.

وي ادامه داد: شيوه عصبانيت زن و مرد در گذشته هاي بسيار دور متفاوت بوده اما امروزه مي بينيم که واکنش هاي زنان و مردان حين و بعد از دعوا و مجادله چندان تفاوتي ندارد. البته بايد توجه داشت زنان از خشونت رواني بيشتري نسبت به مردان استفاده مي کنند. قهر کردن از شيوه هايي است که زنان بعد از جر و بحث به کار مي گيرند که در واقع سنگين ترين نوع خشم همين قهر کردن است، زيرا قهر رابطه را به سمت سردي و سنگيني مي کشاند.

وي متذکر شد: براي آرام کردن همسر عصباني بهتر است ما فقط نقش يک مشاهده گر که فعالانه گوش مي دهد را اجرا کنيم و تلاش کنيم با سکوت او را همراهي کنيم.

نظر شما