شناسهٔ خبر: 63622142 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم

گام غافلگیرکننده بعدی انصارالله پس از توقیف کشتی اسرائیلی چیست؟

سکوت آمریکا و رژیم صهیونیستی از هرگونه واکنش به اقدام انصارالله یمن در توقیف کشتی رژیم صهیونیستی، نشانه هراس از ورود به جنگ با یمن است و این اقدام ضربه سنگینی به سلطه آمریکا در دریای سرخ و اقیانوس هند وارد کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را نماد عملی تهدیدات جنبش انصارالله برای حمایت از مردم بی دفاع نوار غزه دانست و تاکید کرد سکوت آمریکا و رژیم اشغالگر از هرگونه واکنش به این اقدام نشانه هراس از ورود به جنگ با یمن است.

 

عطوان در یادداشت امروز خود در این روزنامه اینترنتی نوشت حمله نیروهای ویژه دولت صنعا به ریاست جنبش انصارالله و توقیف کشتی اسرائیلی و هدایت آن به سواحل یمن که چند روز قبل، پس از طراحی دقیق و مطالعات اطلاعات و نظامی حساب شده صورت گرفت، مهمترین نماد نظریه گسترش دامنه جنگ غزه به شمار می رود و ضربه سنگینی به سلطه آمریکا در دریای سرخ و اقیانوس هند وارد کرد و تنگه باب المندب را در تیررس نیروهای یمنی به عنوان یکی از بازوان قدرتمند محور مقاومت قرار داد.

 

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارلله به وضوح اعلام کرد توقیف این کشتی تازه اول کار است و عملیات بعدی علیه کشتی های دیگر در دریای سرخ که با پرچم اسرائیل تردد می کنند یا مالکیت آن ها از آن اسرائیلی هاست اما تحت پرچم دیگر کشورها پنهان می شوند، در راه است.

 

مهمتر از همه این که یحیی سریع تهدید کرد نیروهای مسلح یمن برای بستن تنگه باب المندب که بیش از 15 درصد حجم تجارت جهانی از آن عبور می کند، تردیدی به خود راه نخواهند داد. این حرف به معنای بسته شدن کانال سوئز است که درآمد آن (هشت میلیارد دلار) پس از حواله های مالی نیروی کار مصری در خارج از کشور (بیش از 25 میلیارد دلار) دومین منبع درآمد مصر به شمار می رود.

 

پاسخ آمریکا به توقیف این کشتی اسرائیلی بسیار تحریک آمیز و مبتنی بر دوگانگی و نقاق بود بخصوص که سخنگوی رسمی شورای امنیت ملی آمریکا توقیف این کشتی را نقض قوانین بین المللی دانست.

 

عطوان در ادامه نوشت: این سخنگو که فاقد هرگونه سواد سیاسی و راهبردی است فراموش کرده است که علت واقعی توقیف کشتی به دست نیروهای ویژه یمنی در دریا برای کمک کردن به برادران بی گناه در نوار غزه است و همچنین کشتار بیش از 15 هزار غیرنظامی فلسطینی را که بیشتر آنها کودکان و نوزادان شیرخوار هستند و نیز زخمی شدن 35 هزار نفر دیگر و ویرانی بسیاری از منازل و ساختمان ها در نوار غزه در چارچوب نسل کشی و پاکسازی نژادی بی سابقه در تاریخ، را نادیده می گیرد.

 

توقیف کشتی اسرائیلی به دست نیروهای یمنی بدون آسیب زدن به پرسنل آن نقض قانون بین المللی به شمار می رود اما نسل کشی و ویرانی و کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه تحت محاصره و گرسنه به دست صهیونیست ها عین قانون است!!!! حالا از ما می پرسند چرا از آمریکا نفرت داریم؟

 

ورود دولت صنعا به جنگ علیه رژیم اشغالگر برای کمک به برادران فلسطینی در غزه بیانگر چند مسئله مهم است:

اول: رهبری جنبش انصارالله یمن در تصمیم گیری های خود استقلال دارد و توانایی اتخاذ تصمیم به جنگ و اجرای فوری آن را بدون هرگونه ترس و تردید دارد. این ویژگی این روزها خیلی کم در بیشتر حکومت ها و ارتش های عربی دیده می شود.

 

دوم: تاکید و پایبندی عملی به اصل وحدت میادین را که محور مقاومت بر آن تاکید کرده است با حملات موشکی و پهپادی به ایلات و بستن دریای سرخ به روی صادرات دریایی اسرائیل که هشتاد درصد آن از این مسیر عبور می کند، نشان داد.

 

سوم: نشان داد جنگ و محاصره و گرسنه نگه داشتن نتوانسته است اراده و تعلق یمنی ها به عربیت و اسلام را تضعیف کند و آنها را به دست کشیدن از مهمترین مسئله اعراب و مسلمانان وادار کند.

 

چهارم: کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ و اقیانوس هند و منطقه خلیج (فارس) از جمله ناوگان تجاری و نظامی آمریکا و اروپا در تیررس موشک ها و پهپادهای یمنی قرار دارند.

 

نکته قابل توجه این که آمریکا و ناوگان آن در آب های دریای سرخ یا خلیج (فارس) به هیچ وجه تهدید به واکنش انتقام‌جویانه علیه توقیف کشتی اسرائیلی نکردند همانطور که پیش از آن نیز در برابر حمله موشکی به بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی سکوت اختیار کردند. علت این سکوت نیز نگرانی از ورود به جنگ با یمن است که شانسی برای پیروزی در آن ندارند، همانطور که در طول تاریخ هیچ یک از مهاجمان به یمن پیروز نشده اند.

 

پیش بینی اقدامات بعدی دولت صنعا و شاخه نظامی آن بسیار دشوار است اما می توان گفت روند اوضاع نشان دهنده تشدید تنش هاست کاملاً روشن است که حوادث غافلگیرکننده ای در راه است و همانطور که شاخه نظامی دولت یمن به حملات موشکی و پهپادی برای هدف قرار دادن ایلات و نقب اکتفا نکرد و با عملی کردن تهدیدات خود در خصوص توقیف کشتی اسرائیلی همه را غافلگیر کرد، بعید نیست گام بعدی آن ها مین گذاری تنگه باب المندب و بستن کامل آن به روی کشتیرانی بین المللی باشد.

 

محمد الحوثی که عملاً مرد شماره دو هیئت حاکمه صنعا نامیده می شود در پاسخ به درخواست آمریکا برای آزادی فوری کشتی اسرائیلی اعلام کرد این کشتی فقط پس از توقف نسل کشی در نوار غزه آزاد می شود و ما هم برای هر احتمالی آماده ایم.

 

برخی از عقلای سازشکار، حمله نیروهای یمنی به ایلات و توقیف کشتی اسرائیلی را «دیوانگی» و یمنی هایی را که در این کار نقش داشتند «دیوانه» می خوانند اما بیشتر اعراب و مسلمانان این کار را اوج عقلانیت و درایت و نماد عملی این سخن می دانند که می گوید «ایمان و حکمت نزد یمنی هاست».

 

انتهای پیام/ سش/25/24

نظر شما