شناسهٔ خبر: 6271023 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

کودک

تغذيه با شير مادر از ابتلا به پاي پرانتزي پيشگيري مي کند

صاحب‌خبر -

پاي پرانتزي، عارضه اي است که در پي نرمي استخوان، عوامل فيزيولوژيکي يا ضايعات تومورال محل رشد استخوان رخ مي دهد و شيوع آن در دختران بيشتر از پسران است. تغذيه با شير مادر و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب (به مدت مناسب) در کاهش ابتلا به پاي پرانتزي موثر است. فرهنگ غني پور در گفت وگو با فارس درباره علت هاي پاي پرانتزي در کودکان، اظهار کرد: پاي پرانتزي به سه علت ممکن است در کودکان شکل بگيرد. اين عارضه به دنبال نرمي استخوان، عوامل فيزيولوژيکي يا ضايعات تومورال محل رشد استخوان رخ مي دهد. عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران ادامه داد: براي تشخيص نرمي استخوان بايد از کودک آزمايش ويتامين D، کلسيم و عکسبرداري از مچ دست انجام شود تا مشخص شود آيا بيماري خاصي مانند نرمي استخوان وجود دارد يا خير. اگر پاي پرانتزي به دنبال نرمي استخوان باشد درمان دارويي شروع مي شود تا نرمي استخوان برطرف شود چرا که پس از برطرف شدن نرمي استخوان پاي پرانتزي نيز آرام آرام اصلاح مي شود.

اگر پاي پرانتزي تا سه و نيم سالگي اصلاح نشد چه کنيم

اين فوق تخصص ارتوپدي کودکان گفت: گاهي عوامل فيزيولوژيکي به شکل گيري پاي پرانتزي در کودکان منجر مي شود که بعد از حدود سه و نيم سالگي بر اساس فاصله بين دو زانو به صورت خود به خودي اصلاح مي شود؛ اما اگر بعد از اين سنين پاي پرانتزي اصلاح نشود، بايد از کفش هاي طبي استفاده شود. غني پور تصريح کرد: پاي پرانتزي همچنين ممکن است بر اثر ضايعات تومورال محل رشد استخوان شکل گيرد که روش تشخيصي راديوگرافي و در صورت لزوم MRI و سي تي اسکن است.

شيوع پاي پرانتزي در دختران بيشتر از پسران است

عضو انجمن ارتوپدي اطفال با بيان اينکه پاي پرانتزي اغلب از بدو تولد قابل تشخيص است، اظهار کرد: شيوع اين اختلال در دختران بيشتر از پسران است؛ همچنين 90 درصد ابتلا به پاي پرانتزي ژنتيکي است و 10 درصد نيز مربوط به ضايعات تومورال محل رشد استخوان است.

کودک را هفته اي ۱۰ دقيقه در معرض نور آفتاب قرار دهيد

وي با توصيه به والدين به ويژه مادران براي داشتن تغذيه سالم در دوران بارداري و بعد از آن گفت: تغذيه سالم و مناسب با مصرف ترکيبات کلسيم و سبزيجات تازه مي تواند نقش مؤثري در پيشگيري از ابتلاي کودکان به پاي پرانتزي داشته باشد .همچنين توصيه مي شود کودکان را هفته اي يک بار به مدت 10 دقيقه در معرض نور مستقيم خورشيد قرار دهيد تا ويتامين D بدن آنها تأمين شود.

نقش تغذيه با شير مادر در پيشگيري از ابتلا به پاي پرانتزي

اين فوق تخصص ارتوپدي کودکان خاطرنشان کرد: تغذيه با شير مادر در سلامت کودک به ويژه پيشگيري از ابتلا به پاي پرانتزي مؤثر است؛ بنابراين مادران با دادن شير خود به فرزندانشان، ضمن تأمين سلامت رواني، مي توانند از ابتلاي فرزندشان به پاي پرانتزي پيشگيري کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما