شناسهٔ خبر: 6248265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

پایان روز سیزدهم مذاکرات هسته‌ای وین

در حالی که وقت اضافه دوم مذاکرات وین نیز رو به اتمام بود، طرف های مذاکره کننده از عدم دست یابی به توافق سخن راندند و در عین حال تصریح کردند تا رسیدن به توافق و تا هنگامی که لازم باشد به مذاکره ادامه خواهند داد. ضمن اینکه همواره نیز به این نکته نیز تاکید کرده اند که مذاکرات هیچ وقت تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده است. با این حال طرف ایرانی تغییر مواضع طرف مقابل و مواضع متفاوت میان اعضای 5+1 را عامل اصلی طولانی شدن مذاکرات می داند.

صاحب‌خبر -

مذاکرات هسته‌ای در گام‌های نهایی خود تا رسیدن به مقصد قرار گرفته است و طی ساعت و روزهای آینده سرنوشت این ماراتن نفس گیر روشن خواهد شد.

 

به گزارش اعتدال،هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است. در این راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه 6 تیرماه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه 5 تیرماه شب وارد وین شده بود.

 

سه شنبه نهم تیرماه، پایان ضرب الاجل خود خوانده مذاکرات هسته ای بود؛ با این حال از آن جا که چندین مسأله کلیدی همچنان حل نشده باقی مانده، مذاکره کنندگان تصمیم گرفتند مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 را به مدت هفت روز تمدید کنند تا این مذاکرات به سرانجام خاصی برسد. اما این بار نیز برخی اختلافات حل نشده باقی ماند تا بار دیگر مذاکرات برای 3 روز و تا جمعه ادامه یابد. با این حال برخی منابع خبری گزارش کرده اند که احتمال تمدید دوباره مذاکرات وجود دارد.

 

سه شنبه در حالی مذاکرات به پایان ضرب الاجل تمدید یک هفته ای نزدیک می شد، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آماده است تا چند روز مذاکرات را ادامه دهد.


دیروز روز یازدهم مذاکرات؛ گرچه اکثر وزرای خارجه به جز ظریف، کری و موگرینی وین را ترک کرده بودند، اما مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع و پایدار در هتل کوبورگ ادامه داشت.

 

منابع روسی، آلمانی و آمریکایی نقل کردند که در جلسه زمانی که طرف مقابل از تهدید امنیت منطقه و نقش ایران حرف می زند ظریف با عصبانیت به یکایک وزیران می گوید اگر بحث تهدید منطقه باشد من باید همه شما را برای حمایت از صدام به دادگاه بین المللی بکشانم .

او حرف های دیگری هم زده که حاضران جلسه را نگران کرده مبادا ادامه بحث ، مذاکرات چند ساله را به شکست بکشاند.

یک جای جلسه، فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید پس برگردیم خانه هایمان.

ظریف با عصبانیت جواب می دهد: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم بلافاصله اضافه می کند: و روس را.

 

انتشار این خبر باعث شد دو طرف سریعا واکنش نشان داده و بر حفظ احترام متقابل در رایزنی ها تاکید کردند.


یک عضو هیات مذاکره کننده ایرانی به نقل از محمد جواد ظریف به خبرنگاران گفت: خانم موگرینی همواره نقش بسیار مثبت و سازنده‌ای در مذاکرات داشته و همواره احترام متقابل بر روابط ما حاکم بوده و امروز هم ملاقات بسیار مثبت و سازنده‌ای داشتیم.

این عضو هیات مذاکره کننده ایرانی افزود: هم چنین سایر وزرای حاضر در مذاکرات نیز همواره صادق بوده و علیرغم اختلافات سیاسی، روابط کاری همواره بر اساس احترام متقابل بوده است.

 
«کاترین ری» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طی پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، روابط صادقانه را بر اساس صداقت و احترام متقابل دانست.

 

 

بازگشت فابیوس به وین

 

شب گذشته فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به کوبورگ آمد و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم صبح پنج شنبه وارد کوبورگ شد. این دو دو روز پیش از وین به کشورهایشان بازگشته بودند.

 

 

مذاکره صالحی - مونیز و نشست معاونان

ساعت 9 و30 به وقت وین (12 به وقت تهران) علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیرانرژی امریکا مذاکره برای حل اختلاف ها در ضمیمه فنی را اغاز کردند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرامور خارجه هم که شب گذشته تا ساعت یک بامداد با هلگا اشمید جلسه داشتند ازساعت 9 صبح پنج شنبه مذاکرات را از سر گرفتند.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس هم در این جلسات حضور دارد.

 

 

 

وزرای ۱+۵ امروز با یکدیگر دیدار می‌کنند

 

وزیران خارجه کشورهای 1+5 از شب گذشته بازگشت به کوبورگ را آغاز کردند تا نشستی داخلی خود را برگزار کنند.

  کاترین ری، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه و مدیران سیاسی 1+5 امروز ساعت 12:30 به وقت تهران (10 به وقت وین) با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این دیدار درحالی انجام می‌شود که یک دیپلمات بلند پایه غربی به خبرگزاری ایتارتاس گفته است که متن توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 به میزان بالایی آماده است. وی افزوده است: باید بگویم که توافق تا حد 98 درصد آماده است.

وی گفت: بعد از نشست وزرای خارجه، کارهای بسیاری انجام شده است و امیدواریم مذاکرات با موفقیت کامل شود.

 

 

گفت و گوی اوباما با هیات آمریکایی درباره روند مذاکرات اتمی

رییس جمهوری آمریکا طی تماسی ویدئویی با وزیر خارجه و هیات آن کشور در وین، جزئیات پیشرفت در جریان مذاکرات را جویا شده است.


در بیانیه کوتاهی که کاخ سفید در این مورد 17 تیر ماه منتشر کرده، آمده است که رییس جمهور مروری بر پیشرفت های حاصل در مذاکرات تا به امروز داشته و راهنمایی هایی در ارتباط با تلاش های جاری ما برای رسیدن به توافقی خوب میان گروه 1+5 و ایران، که پاسخگوی نیازهایمان باشد، ارائه کرده است.

در این کنفرانس خصوصی ویدئویی، تیم مشاوران امنیتی رییس جمهوری آمریکا نیز حضور داشته اند.

 

رسانه عربی: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شایسته احترام است

ایگاه خبری رای الیوم با اشاره به صلابت و قدرت تیم ایرانی در گفت وگوهای هسته ای با گروه موسوم به 1+5، مذاکره کنندگان کشورمان را به واسطه بی باکی و پایداری شایسته احترام و الگوبرداری دانست.

در سرمقاله این رسانه عربی آمده است: گرچه برخی در کشورهای عربی به دلایلی با ایران دشمنی می ورزند اما واقعیت این است که ایرانی ها شایسته احترام هستند؛ تیم مذاکره کننده هسته ای ایران طی پنج سال گذشته در مذاکرات ماراتون گونه و دشوار خود با گروه 1+5 پایداری قابل توجهی نشان داده و تسلیم طرف های مقابل نشده است. این در حالی است که ما در مذاکرات خود بسیار شرم آور عمل کردیم و به همین دلیل ما عرب ها و مسلمانان باید از ایرانیان درس و پند بگیریم.

 

در بخشی از سرمقاله رای الیوم آمده است: در مذاکرات هسته ای ایران، محمدجواد ظریف به نمایندگی از این کشور یک تنه مقابل شش مذاکره کننده از شش قدرت بزرگ جهان ایستاده است. برخی از اعضای گروه 1+5 مانند لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بسیار تندرو و برخی میانه روتر هستند. این در حالی است که طرف مقابل ایران از شش کشور مختلف هستند و در نتیجه آنان در میان خود نیز اختلاف نظرهایی در خصوص مذاکرات دارند .

 

 

ریابکوف: در مذاکرات هسته ای هنوز مسایل حل نشده باقی است

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، 'سرگئی ریابکوف'معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه، مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 را به صعود یک کوهنورد به قله کوه تشبیه کرد.

وی گفت: 95درصد مسیر طی شده و هنوز چند گام مانده و آخرین قطعه باقی مانده از مسیر دشوارترین بخش است. این وضعیت را در مذاکرات با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور داریم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه از پاسخ به این سوال که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور چه زمانی به مذاکرات وین می پیوندد، خودداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: کار نسبتا دشوار و پر زحمتی است. در تاریخ موعد برای پایان مذاکرات (روزهفتم جولای) نتوانستیم به نتیجه نهایی دست بیابیم. در زمان حاضر نیز از هرگونه پیش بینی در مورد نتایج مذاکرات اجتناب می کنم.

 

 

لاوروف: توافق هسته‌ای چند مرحله‌ای خواهد بود

به گزارش راشا تودی، وزیر خارجه روسیه گفت از الحاق ایران به سازمان همکاری های شانگهای حمایت می کنیم اما این امر به نتیجه مذاکرات هسته ای و رفع تحریم های ایران بستگی دارد.

سرگئی لاوروف که در اجلاس بریکس در شهر اوفای روسیه سخنرانی می‌کرد افزود توافق هسته ای با ایران در دسترس است.

وی افزود:گفتگوهای هسته‌ای که در وین در حال اتمام است مسیر رفع تحریم‌ها را می‌گشاید.  لاورف اظهار داشت که توافق هسته‌ای امری یکباره نخواهد بود و چند مرحله خواهد داشت.  لاوروف گفته است روابط روسیه و ایران پس  از توافق هسته ای تقویت خواهد شد.

 

 

صالحی : امروز روز پایانی موضوعات فنی است

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد: به امید خدا امروز روز پایانی موضوعات فنی است.

علی اکبر صالحی که صبح روز پنج‌شنبه با ارنست مونیز دیدار کرد به خبرنگاران گفت که امروز بررسی موضوعات فنی پایان می یابد.

همچنین ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا گفت: اگر بتوانیم، می‌خواهیم موضوعات پایانی را حل کنیم.

منابع نزدیک به مذاکرات از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی دو طرف در این ضمیمه خبر می دهند.

 

 

روانچی به تهران می‌آید و بازمی‌گردد

مجید تخت روانجی پنجشنبه‌شب وین را ترک می کند و و پس از شرکت در مراسم ترحیم مادر همسرش روز جمعه دوباره به وین بازمی‌گردد تا تیم مذاکره کننده کشورمان را همراهی کند.

پیش از این برخی منابع از بازگشت روانچی به تهران خبر داده‌ بودند که منابع نزدیک به هیات ایرانی ضمن تکذیب این خبر اعلام کردند که روانچی طی دیروز(چهارشنبه) و امروز(پنجشنبه) در مذاکرات به سر می‌برده است.

 

وزیران خارجه ۱+5 دیدار کردند

وزیران خارجه کشورهای گروه ۱+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح روز پنج شنبه در نشستی داخلی به بررسی آخرین تحولات و جمع بندی مذاکرات پرداختند.

 به جز وزیران خارجه روسیه و چین دیگر وزیران خارجه در این نشست حضور دارند.

 

 

برخی صفحات توافق چاپ شده است

خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: یک منبع دیپلماتیک غربی روز پنج‌شنبه گفت برخی صفحات توافق هسته‌ای با ایران چاپ شده است.

وی افزود احتمال دارد توافق عصر روز پنج‌شنبه اعلام شود.حل اختلافات باقی‌مانده در توافق هسته‌ای در حد گفتن بله یا خیر است. یک منبع بلندپایه دیپلماتیک روز پنج‌شنبه گفت متن یک توافق میان ایران و گروه 1+5 در مرحله بالایی از آماده شذن قرار دارد. وی گفت: «به نظرم توافق تا 98 درصد آماده است. وضعیت شبیه این است که طرفین فقط باید درباره برخی مسایل باقی‌مانده، بله یا خیر بگویند.» «بعد از نشست وزیران خارجه، کارهای بسیاری انجام شده است و امیدواریم مذاکرات با موفقیت کامل شود.»

 

 

وزیر خارجه اتریش اشتون را برای به وین دعوت کرد

 

شنیده‌ها از منابع اروپایی حاکی از این است که "سباستین کورتز"، وزیر امور خارجه اتریش با کاترین اشتون برای دعوت از وی به منظور سفر به وین تماس تلفنی گرفته است.

هنوز مشخص نیست که آیا اشتون این دعوت را پذیرفته است یا نه خبری از زمان احتمالی حضور وی نیز در دست نیست.

 

 

دیدار ظریف - کری

 

محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و امریکا ظهر پنج شنبه نشست خود را برای کاستن از اختلافات ودستیابی به توافق اغاز کردند.

 

 

تکذیب خبر دعوت وزیر خارجه اتریش از اشتون

مارتین وایس سخنگوی وزارت خارجه اتریش در صفحه توییتر خود در واکنش به برخی اخبار مبنی بر دعوت وزیر خارجه اتریش از کاترین اشتون برای شرکت در مراسم پایانی مذاکرات هسته ای نوشت: این خبر صحت ندارد. نه تلفنی صورت گرفته و نه دعوتی از خانم اشتون شده است. ما فقط میزبان مذاکرات هستیم.

وی ادامه داد: اینکه دعوتی شود و مراسمی برگزار شود به طرف های مذاکره‌کننده باز می‌گردد نه کمتر و نه بیشتر.

 برخی خبرنگاران ایرانی امروز در صفحه توییتر خود نوشتند که وزیر خارجه اتریش از کاترین اشتون برای شرکت در مراسم پایانی مذاکرات دعوت کرده است.

 

 


دیدار ظریف و کری به پایان رسید

مذاکرات «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی دقایقی پیش به پایان رسید.

این دیدار به مدت یک ساعت ادامه داشت.

 

 

 

شام ایرانی ظریف و موگرینی در کوبورگ

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران شب گذشته «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به ضیافت شام دعوت کرد.

 «لورا روزن» خبرنگار المانیتور در صفحه توئیتر خود نوشت که ظریف و موگرینی در این مراسم که در هتل کوبورگ برگزار شد، شام ایرانی صرف کردند.

 

مقام غربی: تمام کار پیش‌نویس توافق تمام شده است

 یک مقام غربی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که در مذاکرات وین تمام کار پیش‌نویس توافق انجام شده است و تنها منتظر تصمیمات نهایی هستیم.

 

 

کری: سخت کار می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت به ادامه گفتگوها  درباره موضوعات سخت ادامه می دهیم.  جان کری افزود: سخت کار می‌کنیم تا ببینیم آیا توافق ممکن است یا خیر‬‎.

 

 

لاوروف: آماده‌ام در هر زمان لازم باشد به همتایانم در وین بپیوندم

به گزارش خبرگزاری اینتر فاکس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که در اجلاس بریکس حضور دارد در مورد توافق هسته‌ای ایران و روند مذاکرات اظهارکرد: هم اکنون برای دستیابی به یک توافق جامع آماده هستیم و در واقع به آن نزدیک شده‌ایم. می توانم بگویم که توافق هسته‌ای با ایران قابل دسترسی است.

لاوروف همچنین گفت که برای دستیابی به یک توافق نهایی با ایران در دور آخر این مذاکرات به جمع وزرای کشورهای 1+5 خواهد پیوست و با آنها دیدار می‌کند.

لاوروف در این باره تاکید کرد: امیدوارم که در نشست بعدی وزرای کشورهای 1+5 به یک توافق نهایی دست یابیم البته این توافق ممکن است هر زمانی رخ دهد و من آماده‌ام تا درهر زمان لازم باشد به همتایان خود در وین بپیوندم.

اوادامه داد: امیدوارم که این آخرین نشست وزرای 1+5 برای دستیابی به یک توافق جامع باشد و دو طرف به توافقات لازم دست یابند.

لاوروف گفت: میدانیم که بازگشت به مسایل گذشته تنها رسیدن به توافق را به عقب خواهد انداخت.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ مشکل لاینحلی در مذاکرات باقی نمانده است.

 

 

۹۰ درصد گمانه‌زنی‌ها صحت ندارد

سیدعباس عراقچی گفت که انشاءالله هر زمان کار در مسیر صحیح خودش به نتیجه رسید، اعلام خواهد شد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده افزود که نکته‌ای که خوب است همه مردم ایران به آن توجه داشته باشند، این است که در وین  بازار گمانه‌زنی‌ها، شایعه‌سازی‌ها و حدس و گمان بسیار زیاد است .

عراقچی گفت که رسانه‌های مختلف  از سراسر دنیا در اینجا حضور دارند و هرکدام داستانی را بالاخره  شروع به پردازش می‌کنند و برخی از آنها با اغراض خاص، برای جهت دادن به  مذاکرات و  ایجاد فضاهای  روانی مورد نظر خودشان تلاش می‌کنند.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران افزود: مردم شریف ایران نباید به این گونه  گمانه‌زنی‌ها توجهی داشته باشند و ان‌شاءالله هر موقع که کار در مسیر صحیح خودش به سرانجام رسید، اعلام خواهد شد.

وی همچنین گفت که بیش از ۹۰ درصد بحث‌هایی که مطرح شده و جزئیاتی که گفته می‌شود، صحت ندارد و برخی با اغراض خاصی  به این خبرها دامن می‌زنند.

 

 

موگرینی به بوسنی می رود؟

 

برخی منابع اعلام کرده اند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در حال حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حضور دارد قرار است فردا راهی پایتخت بوسنی و هرزگوین شود.



احتمال ادامه مذاکرات تا یکشنبه


برخی منابع از تمدید احتمالی مذاکرات هسته ای تا روز یکشنبه خبر دادند.این منابع در گفتگو با «انتخاب» ، اظهار داشتند: اگر جلسات وزرا امروز به نتیجه نرسد، گفتگوها تا روز یک شنبه ادامه پیدا می کند.به گفته ی این منابع، مذاکره کنندگان در تلاش هستند که امروز گفتگوها را به نتیجه برسانند.با این حال، این منابع افزودند: تدوین قطعنامه شورای امنیت نیز هنوز به پایان نرسیده است.براساس گفته های این منابع، طی جلسات فشرده علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، متون فنی تا 90 درصد پیشرفت کرده است.برخی رسانه های آمریکایی نیز معتقدند که امروز مذاکرات تا ساعت 10 شب به جمع بندی می رسد.

 

 

پیش نویس توافقنامه در راه کنگره آمریکا


العالم: منابع آمریکایی میگویند احتمال دارد امشب پیش نویس توافقنامه به کنگره آمریکا ارسال شود.

 

 

دیپلمات غربی: ضرب‌الاجل واقعی نیمه‌شب به وقت وین است

یک دیپلمات غربی اعلام کرد که ضرب‌الاجل واقعی نیمه‌‌شب به وقت وین است و تمام طرفها علاقمند به دستیابی به توافق تا آن زمان هستند.

این دیپلمات غربی در ادامه گفت که طی 12 ساعت آتی بر روی دستیابی به توافق متمرکز خواهیم بود.

پیش از این نیز یک مقام غربی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: در مذاکرات وین تمام کار پیش‌نویس توافق انجام شده است و تنها منتظر تصمیمات نهایی هستیم.

 

 

ظریف و اشتاینمایر دیدار کردند

 دیدار ظریف و اشتاین مایر از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت وین (۱۷ به وقت تهران) دیدار و گفت و گو کرد.

 

 

دیدار کری و هاموند

 

«جان کری» خارجه آمریکا از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی (۱۷ به وقت تهران) دیدار با «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس را آغاز کرده است.

 

هم چنین کری ساعت ۱۵ به وقت محلی (۱۷ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) با «لوران فابیوس» همتای فرانسوی خود دیدار می‌کند.

 

 

احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای ظرف چند ساعت آینده

به گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که در اجلاس بریکس حضور دارد در جمع خبرنگاران در مورد زمان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد:‌ هر چیزی ممکن است. حتی دستیابی به توافق با ایران ظرف چند ساعت آینده نیز ممکن خواهد بود.

وی افزود: اگر تصمیم سیاسی لازم توسط اعضای 1+5 و ایران گرفته شود در این صورت هر اتفاقی ممکن است به سرعت رخ دهد.

 

 

گفت‌و‌گوی تلفنی کری و لاوروف

به گزارش  خبرگزاری آسوشیتد پرس،روز پنج شنبه جان کری وزیر خارجه‌ آمریکا در تماس تلفنی خود با سرگئی لاوروف،همتای خود در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

 

 

دستیابی به توافق در روز پنج‌شنبه بعید است

یک مقام ایرانی به خبرنگار پرس‌تی‌وی گفت که دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در امروز (پنج‌شنبه) بعید است.

 

 

وزرای خارجه ۱+۵ نشست داخلی برگزار می‌کنند

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ بعدازظهر امروز نشست داخلی برگزار می‌کنند. این نشست قرار است ساعت ۱۷ به وقت وین (۱۹ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برگزار شود.

 

 

جان کری در جمع خبرنگاران صحبت می‌کند

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا ساعت ۱۹ به وقت وین (۲۱:۳۰ دقیقه به وقت تهران) در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا قرار است درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ سخنرانی کند.

وی دقایقی پیش نیز در نیز بالکن هتل کوبورگ حاضر شد.

 

خبرگزاری فرانسه: مذاکرات هسته ای به نقطه حساسی رسیده است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران نوشت: گفت و گوهای هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به زمان حساس و در عین حال دشواری رسیده است.

در این گزارش آمده است: نشست گروه 1+5 صبح روز پنجشنبه در وین با حضور همه وزرای امور خارجه غیر از سرگئی لاوروف و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه و چین برگزار شد.

این گزارش افزود: سرگئی لاوروف و وانگ یی در نشست بریکس در روسیه حضور دارند، جایی که روحانی رییس جمهوری ایران نیز در آن شرکت کرده است.

براساس این گزارش، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در ابتدای این نشست به شوخی گفت که شرایط تغییری نکرده و مانند 9 ماه پیش است. همتای آمریکایی وی نیز با لبخندی گفت که این روز، روز بی پایانی است.

 کسی که زبان دیپلماتیک بداند، به خوبی می داند که معنی این جملات چیست. آنها می خواهند با اینگونه جملات بگویند که مذاکرات به نقطه بسیار حساس و در عین حال دشواری رسیده است.

 

 

پایان نشست ظریف و هاموند

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فیلیپ هاموند» همتای انگلیسی وی دیدار کردند.


نشست معاونان با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا و «رابرت مالی» دستیار رییس‌جمهوری این کشور نیز از ساعت 19:00 به وقت تهران در جریان است.

 

 

خبرگزاری آلمان: ظریف مهندس توافق هسته ای قریب الوقوع است

خبرگزاری آلمان از محمدجواد ظریف به عنوان « مهندس توافق هسته ای قریب الوقوع» نام برد و نوشت: او همان کسی است که پروژه روحانی برای آشتی با دنیا نیاز دارد.

این خبرگزاری روز پنج شنبه در گزارشی از وین افزود: ظریف شخصیتی تعیین کننده در حل مناقشه اتمی ایران است. این دیپلمات عالی رتبه ایرانی به عنوان رییس گروه مذاکره کننده ایران به خوبی نقش ایفا می کند چون دنیا دیده و باهوش است و می توان روی حرفش حساب کرد.

او قادر است پیامش را به خوبی به دنیا برساند، درست برعکس بسیاری از وزیران خارجه سابق ایران . آنها طولانی حرف می زدند ، حرفهایی که مصرف داخلی داشت و هر نوع پیشرفت در مذاکرات را در نطفه خفه می کرد.

ظریف همان مردی است که رییس جمهور ایران حسن روحانی برای مهمترین پروژه خود نیاز داشت ؛ یعنی آشتی با دنیا از طریق یک توافق هسته ای .

ظریف 55 ساله واجد بهترین شرایط برای ریاست تیم مذاکره کننده ایران بود. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه دنور دارد و انگلیسی را عالی صحبت می کند .علاوه بر این او از سال 2002 تا 2007 سفیر ایران در سازمان ملل بود.

او خوش مشرب است و شخصیتش انسان را جلب می کند. علاقمند است به استفاده از رسانه های اجتماعی است و جوانان ایران نیز از چنین وزیر خارجه مدرنی که با ابراز مدرن دیپلماسی کار می کند خوششان می اید.

 

کری قرار است خبر تمدید چند روزه مذاکرات را اعلام کند

یک منبع رسانه‌ای غربی اعلام کرد که کری قرار است در سخنرانی خود در جمع خبرنگاران تمدید چند روزه مذاکرات را اعلام کند.

 این منبع رسانه‌ای غربی اعلام کرد که محور اصلی سخنرانی کری در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ، اعلام تمدید چند روزه مذاکرات خواهد بود.

 

احتمال تمدید چند روزه مذاکرات هسته‌ای

یک منبع رسانه‌ای نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران گفت که با توجه به این‌که همچنان برخی مسائل حل نشده باقی مانده است، احتمال دارد مذاکرات طی چند روز آینده ادامه داشته باشد.

 

 

فابیوس:تا زمانی که تضمین‌های لازم ایجاد شوند به مذاکرات ادامه می‌دهیم

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: هنوز کارهایی برای انجام دادن داریم. امشب به کار ادامه خواهیم داد. مسائل مهمی حل شده اما هنوز مواردی باقی مانده است. به سخت‌ترین بخش مذاکرات رسیده‌ایم.

وی در ادامه گفت: به مذاکرات تا زمانی که تضمین های لازم إیجاد شوند ادامه می دهیم.

 

 

ظریف:عجله ای برای تمام کردن کار نداریم


وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توئیتری خود نوشت به سختی کار می‌‌کنیم اما عجله‌ای برای تمام کردن کار نداریم.

محمد جواد ظریف دقایقی پیش در صفحه رسمی توئیتری خود نوشت: به شدت در حال کار هستیم، ولی نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود. این حرف را جدی بگیرید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.

 

 

کری: به پیشرفت‌های واقعی رسیده‌ایم/ شتابزده عمل نمی‌کنیم


جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران حاضر در مقابل هتل کوبورگ با اشاره به مذاکرات فشرده و سختی که در دو هفته گذشته در وین صورت گرفته است، گفت: من به شما این اطمینان را می‌دهم که ما این‌جا نبودیم که صرفا به خاطر این که مذاکره کرده باشیم، ما معتقدیم که به پیشرفت‌های واقعی جهت رسیدن به توافق جامع دست پیدا کرده‌ایم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ همان‌طور که به باراک اوباما گفتم تا ابد بر سر میز مذاکره نمی‌نشینیم و از سوی دیگر نباید میز مذاکره را ترک کنیم صرفا به خاطر این که عقربه‌های ساعت به نیمه شب رسیده است.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر این که کار ما فنی است و شتابزده عمل نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی ما را به شتاب بیندازد، ادامه داد: آن چه که ما بر آن متمرکز هستیم و توافقی که باید تنظیم شود باید آزمون دهه‌های متمادی را پشت سر بگذارد و مساله هفته و سال نیست و به رغم تمام پیشرفت‌های واقعی برخی از مسائل بسیار دشوار هم‌چنان لاینحل باقی مانده است.

کری با بیان این که تصمیم‌گیری‌های سخت با گذشت زمان آسان نخواهد بود، در هر حال این تصمیمات باید زودتر اتخاذ شود، تاکید کرد: هیات‌های ما به صورت سخت مشغول به کار هستند. تعدادی از طرف‌های مذاکره رفتند و برگشتند تا ما بتوانیم در مورد مسائل سخت بار دیگر گفت‌وگو کنیم و این که آیا امکان دارد به یک توافق خوب که این‌قدر روی آن کار کرده‌ایم دست پیدا کنیم یا نه.

وی در پاسخ به سوالی تاکید کرد: همان‌طور که آقای اوباما دیشب گفت ما تا ابد نمی‌توانیم صبر کنیم و اگر تصمیمات سخت اتخاذ نشود ما آماده هستیم که این پروسه را متوقف کنیم.

 

 

ظریف: تا زمانی که نیاز باشد به مذاکره ادامه می دهیم

وی عصر پنج شنبه در بالکن هتل کوبورگ خطاب به خبرنگارانی که وضعیت مذاکرات را پرسیدند، گفت: تا زمانی که نیاز باشد به مذاکرات ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسیم.

خبرنگار بی بی سی ازظریف پرسید منظور شما از اسب عوض کردن چه بود؟ ظریف پاسخ داد: می خواستم خودتان حدس بزنید وگرنه صریح تر می گفتم. می خواستم موضوع را برای شما جذاب تر بکنم.

یکی از خبرنگاران پرسید: چه وقت بر میگردیم؟ ظریف گفت: می رویم انشاءالله.

وی در جواب به این سوال که تا چه وقت شما در وین خواهید بود، گفت: تا زمانی که نیاز باشد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایا به توافق خوش بین است، گفت: اگرنبودم که اینجا نبودم.

سید عباس عراقچی و حسین فریدون هم همراه ظریف دربالکن هتل کوبورگ بودند.

 

 

نشست ظریف و کری آغاز شد

 نشست «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی دقایقی پیش آغاز شد.

 

 

 

کاخ سفید: تا زمانی که ایران متعهد باشد مذاکرات ادامه می‌یابد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که از طرف ایران تعهد وجود داشته باشد، مذاکرات برای رفع اختلافات ادامه خواهد یافت.

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 برای رفع اختلافات باقیمانده تا زمانی که از طرف ایران تعهد وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت.

پیش‌تر نیز جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود که تاکنون هیچ توافق جامعی در مورد برنامه هسته‌ای ایران به دست نیامده است.

او تصریح کرد: هنوز هم اختلافاتی در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای باقی مانده است.

 

 

 

موگرینی درگیری لفظی با ظریف را تایید کرد

 

فدریکو موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگوی اختصاصی با کریستین امان پور خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان با اشاره به برخی اختلاف های موجود با وجود تلاش های سخت همه طرف ها و پیشرفت های به دست آمده گفت، برخی تصمیم گیری ها هستند که باید همین اکنون صورت بگیرد.

 

فدریکو موگرینی با قبول تلویحی مشاجره لفظی با جواد ظریف در جریان گفتگوهای اخیر که در رسانه ها نیز بسیار بازتاب داشت، گفت: اساس گفتگوهای ما احترام متقابل است ولی گاه نیز ممکن است اختلاف هایی به وجود آید.

 

وی در عین حال گفت: نباید انتظار داشت که یک ایتالیایی و ایرانی به سردی با یکدیگر مذاکره کنند.

 

 

فرانس 24: ادامه شبانه مذاکرات هسته ای

 

شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد به احتمال زیاد وزیران امور خارجه گروه پنج به علاوه یک و ایران ،امشب نیز تا صبح مذاکره خواهند کرد اما دستیابی به توافق طی امشب بعید است.

 

به گزارش شبکه خبری فرانس 24،موانعی همچنان سر راه مذاکرات هسته ای ایران قرار دارد. از همین رو، بعید به نظر می رسد امشب گروه پنج به علاوه یک با ایران در مذاکرات هسته ای به توافق برسند.

 

این درحالی است که ضرب الاجل دوباره ای که برای پایان این مذاکرات تعیین شده است فردا جمعه به پایان می رسد.خبرنگار این شبکه در وین اعلام کرد در پشت دیوارهای هتل کوبورگ واقعا چه می گذرد.

 

از قرار معلوم ،امشب نیز وزیران امور خارجه گروه پنج به علاوه یک و ایران، شب را تا صبح در این هتل با مذاکره سپری خواهند کرد.

 

 

اشتاین مایر رفت ؛ هاموند و فابیوس می مانند

اکنون که دومین تمدید اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو دو وزیر خارجه اروپایی برای ادامه مذاکرات در وین ماندند و یکی دیگر رفت تا فردا صبح بازگردد.

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده آلمانی گفت اشتاین مایر از پیش باید در اجلاسی شرکت می کرد که امشب در برلین برای بررسی وضعیت یونان برگزار می شود .

وی افزود: اکر او احساس می کرد که مذاکرات شکست می خورد قطعا در وین می ماند.

اشتاین مایر قرار است فردا صبح - جمعه- به وین بازگردد.

با این حال فیلیپ هاموند و لوران فابیوس همتایان انگلیسی و آلمانی او و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین خواهند ماند.

 

 

 

آلن ایر: تا زمانی که نیاز باشد به مذاکرات ادامه خواهیم داد

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این که تا زمانی که نیاز باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت، گفت: تلاش خواهیم کرد که هر چه زودتر به توافق جامع دست یابیم.

 آلن ایر در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات مقامات آمریکا در مورد این که آمریکا نمی‌تواند تا ابد مذاکره کند واقعیت دارد یا یک بلوف سیاسی است؟ اظهار کرد: البته این موضوع واقعیت دارد. همان‌طور که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات حاصل شده است و برخی از مسائل خیلی پیچیده حل شده است اما هم‌اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که باید تصمیمات سخت و دشواری اتخاذ شود.

او افزود: با وجود این که هم‌اکنون میز مذاکرات را ترک نخواهیم کرد و خواستار دستیابی به نتیجه هستیم اما آمریکا تا ابد نیز پای میز مذاکره نخواهد بود.

ایر هم‌چنین در خصوص تصمیمات دشواری که باید اتخاذ شود، گفت: نمی‌توانم وارد جزییات شوم و نمی‌توانم آن‌ها را برشمارم اما قطعا مساله راستی‌آزمایی و شفافیت اهمیت ویژه‌ای دارد.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین تاکید کرد که آمریکا کیفیت توافق را فدای زمان نخواهد کرد. البته اکثر موضوعات مورد اختلاف حل شده است اما اختلافات باقیمانده نیازمند اتخاذ تصمیماتی سخت است.

او هم‌چنین در مورد عبور از تاریخ تعیین شده برای ارسال توافق به کنگره، گفت: ما به هیچ وجه عجله نخواهیم کرد و اسیر زمان‌بندی‌ها نخواهیم شد و هم‌اکنون پس از حل بسیاری از اختلافات در نقطه حساسی قرار داریم که در این مقطع باید تصمیمات دشواری اتخاذ شود.

وی هم‌چنین تاکید کرد: ما این‌جا در محل مذاکرات خواهیم ماند و تلاش می‌کنیم که هر چه زودتر به توافق جامع دست یابیم.

 

 

پایان نشست ظریف و کری

 

 نشست «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی دقایقی پیش به پایان رسید.

 


مساله لغو تحریم‌ها همچنان در دست بررسی است

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در واکنش به خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه غرب از لغو تمامی تحریم‌ها عقب نشینی کرده است، گفت که این مساله همچنان در دست بررسی است.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت که مساله لغو تحریم‌ها و چگونگی آن همچنان در دست بررسی و گفت‌وگو است.

برخی منابع اعلام کرده بودند که طرف غربی از برداشتن کامل تحریم‌ها سر باز زده است.

 

 

طرف‌های غربی در یک روز گذشته مواضع خود را تغییر داده‌اند

یک مقام ارشد ایرانی در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری المیادین در وین گفته است که طرف‌های غربی از روز گذشته (پنج‌شنبه) مواضع‌شان را تغییر داده و سخت‌تر ساخته‌اند.

این مقام ارشد ایرانی همچنین اعلام کرده که کشورهای غربی در هماهنگ ساختن مواضع‌شان در موضوع قطعنامه جدید شورای امنیت که قرار است متعاقب دستیابی به توافق هسته‌ای احتمالی منتشر شود، نیز دچار مشکل شده‌اند.

پیشتر محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، در صفحه توئیتری خود به زبان انگلیسی اعلام کرده بود که "به شدت در حال کار هستیم، ولی نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود. این حرف را جدی بگیرید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید."

 

 

مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 ادامه دارد


معاونان وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دومین دیدار ظریف و کری مذاکرات را از سر گرفتند. مذاکرات جامع هسته‌ای برای روزهای آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 که نمایندگی آن‌ها را هلگا اشمید بر عهده دارد برای تنظیم و نگارش بخش‌های باقی مانده توافق هم‌چنان ادامه دارد و احتمالا مثل شب‌های گذشته تا پاسی از شب ادامه می‌یابد.

 

ظریف در مراسم احیا شرکت می کند

 

وزیر خارجه کشورمان امشب قرار است در سومین شب احیا در مرکز اسلامی امام علی (ع) شرکت کند.

 

 

مونیز برای سفری کوتاه به پرتغال می‌رود

خبرنگار «المانیتور» در صفحه توییتر خود به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که ارنست مونیز طی ساعات آینده وین را به مقصد پرتغال ترک کرده و بعدازظهر جمعه به وقت محلی به این شهر بازمی‌گردد.

 

 

مذاکره با ۱+۵ شباهتی به مذاکرات جمعی ندارد

یک مقام ارشد ایرانی در جمع خبرنگاران در وین، از اختلاف میان مواضع اعضای ۱+۵ خبر داد.

این مقام ارشد ایرانی گفت که مذاکرات با ۱+۵ شباهتی به مذاکرات جمعی ندارد بلکه مانند این است که ما با پنج کشور مذاکره دوجانبه داریم.

وی افزود که اکنون همه کشورها خط قرمزها و مسائل خود را مطرح می‌کنند.

 

 

 

ظریف: مواضع متفاوت چند کشور مذاکرات را دشوار کرده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مواضع متفاوت چندین کشور در گروه 1+5 مذاکرات را دشوار کرده است.

محمدجواد ظریف پس از مراسم شب احیا، در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع، زیاده‌خواهی و هم شاهد این هستیم که چندین کشور 1+5 دارای مواضع متفاوتی هستند. این مسائل، مذاکرات را دشوار کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: ما خواهان توافق با عزت هستیم و به مذاکره ادامه می‌دهیم. اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه و متوازن باشد، توافق در دسترس است.

ظریف ضمن عرض تسلیت و تقاضای دعا از مردم، خاطرنشان کرد: مذاکرات دشواری‌های ویژه‌ای دارد؛ بویژه الان که روزهای نهایی مذاکرات است. حتماً در این زمان با هر کلمه‌ای که پایین و بالا بشود، می‌تواند تغییر اساسی صورت گیرد؛ پس هم ما با دقت مذاکره می‌کنیم و هم طرف مقابل این کار را می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری گفته‌اند، ما به دنبال یک توافق با عزت هستیم و برای رسیدن به آن وارد میدان شدیم. مردم ایران دنبال توافق هستند اما توافقی که با عزت باشد.

ظریف بار دیگر تاکید کرد که ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه متوازن باشد، حتماً این توافق قابل دسترسی است.

وی همچنین اظهار کرد: یا توافق می‌شود یا نمی‌شود؛ در مرحله‌ای هستیم که ببینیم طرف‌های مقابل به دنبال توافق هستند یا فشار.

 

 

روحانی: مذاکرات مراحل حساس خود را طی می کند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بامداد جمعه پس از شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا روسیه، وارد فرودگاه مهرآباد شد و مورد استقبال معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزیران قرار گرفت.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه در ملاقات ها با سران کشورهای چین و روسیه به طور طبیعی بحث مذاکرات مطرح بود، اظهار داشت: این مذاکرات هم اکنون مراحل حساس خود را طی می کند و ان شاء الله آن چه برای مردم کشورمان خیر است، محقق خواهد شد.

رییس جمهوری در پایان همچنین از تلاش و زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که با قدرت و قوت تمام در لیالی قدر نیز به مذاکرات خود با مذاکره کنندگان ادامه می دهند، قدردانی کرد.

نظر شما