شناسهٔ خبر: 6183249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

آخرین تحولات مذاکرات هسته ای؛

توافق صورت می گیرد و خواسته های ایران محقق می شود

در حالی که تنها دو روز تا پایان آخرین ضرب الاجل توافق هسته ای باقی مانده است، مذاکرات با شدت تمام ادامه دارد. به نظر می رسد که فضای مانور مخالفان توافق محدود شده است و دلایل زیادی وجود دارد که ضرورت توافق برای طرفین را توجیه کند. چینی و روسها از پیشرفت خوب مذاکرات سخن می گویند و مقامات ایرانی نیز بر امکان توافق در صورت برآورده شدن خواسته های ایران تاکید دارند.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل، در حالی که تنها دو روز تا پایان آخرین ضرب الاجل توافق هسته ای باقی مانده است، مذاکرات با شدت تمام ادامه دارد. به نظر می رسد که فضای مانور مخالفان توافق محدود شده است و دلایل زیادی وجود دارد که ضرورت توافق برای طرفین را توجیه کند. چینی و روسها از پیشرفت خوب مذاکرات سخن می گویند و مقامات ایرانی نیز بر امکان توافق در صورت برآورده شدن خواسته های ایران تاکید دارند.

به گزارش بولتن نیوز، سفر اخیر یوکیا آمانو به تهران که با دستاوردهای مثبتی همراه بود، ظاهرا یکی از موانع توافق، ابعاد احتمالی نظامی ادعایی غربی ها را از میان برداشته است. به نظر می رسد اگر آمریکایی ها برای امتیازگیری یا خرابکاری، به یکباره ادعای جدیدی مطرح نکنند و دیگر طرفها، از جمله فرانسه نیز قصد خودشیرینی برای مخالفان توافق را نداشته باشند، توافق در دسترس خواهد بود.

تمیزکاری متن توافق از سوی معاونین

روز هجدهم مذاکرات هسته‌ای کشورمان با بازگشت برخی وزرای خارجه 1+5 به وین و برگزاری نشست‌های دو جانبه پی‌گیری می‌شود.

طبق آنچه وزیر امورخارجه فرانسه اعلام کرده بود، وی امروز به منظور شرکت در مذاکرات هسته ای جاری در وین وارد اتریش خواهد شد همچنین دیدارهایی میان وزیر امورخارجه کشورمان  و همتای آمریکاییش برگزار خواهد شد.

"یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته نیز به مذاکرات وین پیوست و در بدو ورود به هتل کوبورگ گفت: معتقدم با همکاری ایران می‌توانیم گزارشی در مورد پی ام دی تا پایان سال آماده کنیم و خیلی مهم است که مسئله پی ام دی تا پایان سال حل شود چراکه مهم ترین مساله ای است که 5+1 برای لغو تحریم ها به آن نیاز دارد.

عراقچی دیشب گفت: فضای مذاکرات بسیار جدی است و در این دور آخر نزدیک به یک ماهی است که کارشناسان در وین حضور دارند و ما نیز در این بیست روز اینجا مستقر شده ایم و هرچه به این روز های اخر نزدیک میشویم تاکید می کنم می خواهیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم و برای ما توافق خوب ملاک است و مقید به زمان نیستیم.بیشتر

اکنون  نشست‌ها برای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با فشردگی بیشتری و در سطوح مختلف به جریان افتاده‌ است و تلاش طرفین بر این است تا هرچه می‌توانند از تعداد اختلافات و پرانتز های موجود در متن به منظور دست‌یابی به یک توافق خوب، کم کنند.

ظریف و کری دیدار کردند

دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا دقایقی پیش با نیم ساعت تاخیر آغاز شد.

پیش از این اعلام شده بود دیدار دکتر محمدجواد ظریف و جان کری ساعت 12:30 به وقت تهران برگزار می‌شود که این دیدار با نیم ساعت تاخیر آغاز شد.

این دیدار یازدهمین نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا در دور پایانی مذاکرات است.

ظریف و کری عصر شنبه نیز در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه ایران همچنین روز شنبه با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مذاکرات ایران و 1+5 در وقت اضافه هفت روزه در وین در جریان است و دوطرف در تلاشند تا به یک توافق جامع هسته‌ای دست‌ یابند.

مهمانی وزیر خارجه اتریش برای خبرنگاران برگزار شد

مهمانی وزیر خارجه اتریش برای خبرنگاران ایرانی و خارجی که برای پوشش مذاکرات هسته‌ای در وین به سر می‌برند، برگزار شد.

سباستین کورتس در ابتدای این مراسم گفت: از آن‌جایی که مدتی است در آن چادر (محل استقرار خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ محل مذاکرات هسته‌ای) در عمل گیر کرده‌اید فکر کردیم استراحتی به شما بدهیم.

وی افزود: امیدواریم مذاکرات هسته‌ای هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

مذاکرات ایران و 1+5 از شنبه هفته گذاشته با حضور وزیران خارجه دو طرف به طور جدی وارد فاز نهایی خود شده است.

اتریش یک سال و نیم است که میزبانی مذاکرات جامع هسته‌ای را بر عهده دارد.

نشست فنی صالحی - مونیز، ادامه مذاکره معاونان در مورد اقدامات متناظر

مذاکره محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و امریکا پایان یافت و پس از آن علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا نشست فنی خود را اغاز کردند.

صالحی و مونیز در مذاکره تیم های ایران و امریکا هم حضور داشتند. نشست معاونین هم تا ساعتی دیگر مذاکره خود را از سر می گیرند .

پس از پایان کار کارشناسان، ضمائم متن توافق به دست معاونان رسیده و آنها مشغول رفع اختلاف ها بر سر چهار ضمیمه هستند. اصلی ترین اختلاف در این زمینه بر سر تحریم ها و اقدامات متناظر است.

سید عباس عراقچی شب گذشته گفت که برخی پرانتز ها و موارد اختلافی می ماند که به سطح وزرا می رسد. در تلاشیم و ممکن است ظرف 2 روز آینده متون در سطح معاونین نهایی شود و برخی بخش ها به وزرا برسد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درمورد اقدامات متناظر هم گفت: همزمان کردن اقدامات آنها و ایران یک معضل است که راه حل هایی پیشنهاد شده ، اصل همزمانی برای ما مهم است و امیدواریم به راه حل های معقولی در این زمینه برسیم تا اصل متناظر بودن راه حل ها لحاظ شود.

ظریف امشب در مراسم احیا حضور می‌یابد

وزیر خارجه کشورمان امشب (یکشنبه شب) در مراسم احیای مرکز اسلامی امام علی (ع) وین شرکت می‌کند.

حدود یک سال پیش نیز مذاکرات هسته ای در ماه رمضان در وین برگزار شد.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی امشب بار دیگر به وین سفر می‌کنند.

قرار است وزیر خارجه چین نیز روز دوشنبه به وین سفر کند اما هنوز از زمان حضور سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خبری منتشر نشده است.

سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه در گروه 1+5 پنجشنبه هفته گذشته وین را ترک کرده است و رسانه های روسی اعلام کردند که هر زمان به توافق نزدیک شویم وزیر خارجه روسیه خود را به وین می‌رساند.

 

نظر شما