شناسهٔ خبر: 60824752 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

در حال بروزرسانی

«نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد

بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت و پس از اظهارات موافقان، مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان به محمدعلی نیکبخت بعنوان وزیر جهاد کشاورزی اعتماد کردند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با 198 رأی موافق،  40 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع و بدون رأی باطله از مجموع  248 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی را به نیکبخت سپردند.

جزئیات جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به شرح زیر است:

اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

قدرت الله حمزه شلمزاری، موافق:

* وزیر پیشنهادی  خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است.

* شخص موفقی در پست های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است لذا مشکلات این حوزه را درک می کند.

* احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و مبارزه با فساد به ویژه در بحث کاربری اراضی از جمله برنامه های وی است.

* اصلاح و یکپارچه سازی ساختار کشاورزی و اجرای وظایف وزارتخانه در امور روستایی و بهبود وضعیت عشایر را باید به برنامه های ایشان افزود.

* استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه ها در حوزه تحقیقات و آموزش و حذف موازی کاری ها در قالب نظام نوآوری کشاورزی و توجه جدی به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

* آقای نیکبخت هم معتقد است و هم متخصص. مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه های خوبی برای حل این مشکلات دارد.

* تعامل وی با مجلس در گذشته زبانزد عام و خاص است. 

سید سلمان ذاکر، مخالف:

* ایشان دارای ویژگی های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و در واقع مدیر برون رفت از چالش ها و مشکلات است، اما در برنامه های ایشان به چالش خرد شدن زمین های کشاورزی توجهی نشده است.

* آیا شما می خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟

* کاشت تولیدات کشاورزی در استان ها متفاوت است، آیا سیاست شما مانند سیاست های وزرای قبل است؟ 

* نباید با کشاورزان مبارزه کرد، زمین های مسطح و خدادادی مردم به برخی صاحبان کارخانه ها واگذار شده؛ کاشت دیم به یک فرهنگ تبدیل شده است و تقویت کاشت نهاده های دامی و گندم در برنامه های وزیر پیشنهادی وجود ندارد و در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم و 40 همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و این موضوع متاسفانه در برنامه هفتم توسعه دیده نشده؛ شما تاکید داشتید که می خواهید کشاورزی را مردمی سازی کنید، اما متاسفانه به پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین مشکلات آنها توجهی نشده و همچنین آبیاری قطره ای نیز مدنظر قرار نگرفته است.

مهدی عیسی زاده، مخالف:

* توضیح دهید که در زمینه خشسکالی آبی چه اقداماتی را مدنظر قرار خواهید داد.

* وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید توضیح دهد که در این زمینه چه برنامه‌ای را مدنظر قرار خواهد داد.

* قیمت خرید تضمینی گندم در حال حاضر پایین بوده و باید مشخص شود آقای نیکبخت برای تشویق کشاورزان جهت کاشت گندم چه برنامه‌ای خواهد داشت.

* انتظار این است بخش دانش بنیان به بخش کشاورزی اضافه شود.

* در برنامه‌های شما در زمینه خودکفایی جو، ذرت و سویا موضوعات به خوبی مطرح نشده است.

* در حال حاضر ما از 24 کشور گوشت وارد می‌کنیم و باید برای تأمین منابع پروتئینی تصمیمات درستی گرفته شود.

موافقت کمیسیون کشاورزی با «نیکبخت»

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره برنامه‌های نیکبخت

حضور مخبر در جلسه بررسی صلاحیت نیکبخت

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه نیز در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کرده اند.

روند برگزاری جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صحبت کند اما با توجه به عدم تشریف فرمایی ایشان از این بخش عبور می‌کنیم.

ابتدا سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش خود را ارائه خواهد کرد. سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

نظر شما