شناسهٔ خبر: 60437638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

برخی رهبران جهان، «پیروزی در انتخابات» را به اردوغان تبریک گفتند

صاحب‌خبر -

شفقنا- در حالی که هنوز نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام نشده، رئیس جمهوری کنونی این کشور از برخی رهبران جهان پیام تبریک دریافت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA)، با وجود عدم اعلام رسمی نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، شماری از رهبران و شخصیت های برجسته کشورهای عرب، منطقه و جهان شامگاه امروز (یک شنبه) «پیروزی در انتخابات» را به «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری کنونی ترکیه تبریک گفتند.

بر اساس این گزارش، شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر که هم پیمان نزدیک رئیس جمهوری کنونی ترکیه به شمار می آید، به عنوان نخستین رهبر منطقه و جهان، در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، پیروزی اردوغان را تبریک گفته و برای وی در آروزی موفقیت کرد.

به دنبال آن نیز، «محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت و گو با آناتولی، پیروزی رئیس جمهوری کنونی ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به وی و مردم این کشور تبریک گفت.

«عبدالحمید الدبیبه»، نخست وزیر دولت «وحدت ملی» لیبی نیز در یک پیام توییتری، به اردوغان تبریک گفته و پیروزی وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را بیانگر اعتماد دوباره مردم ترکیه به سیاست موفق و پروژه های منجر به قرار گرفتن این کشور در میان کشورهای پیشرفته برشمرد.

در حالی که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه ای، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را به اردوغان تبریک گفت، «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی این جنبش نیز در بیانیه ای، ضمن تبریک به وی، از «موضع متمدنانه ملت ترکیه» تمجید کرد.

«ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان نیز به نوبه خود، در یک پیام توییتری انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس جمهوری ترکیه با «پیروزی شایسته» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به وی تبریک گفت.

«حسن شیخ محمود»، رئیس جمهوری سومالی نیز برای تبریک پیروزی رئیس جمهوری ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، یک پیام توییتری به زبان ترکی نوشت.

«عبدالمجید تبون»، رئیس جمهوری الجزایر و «خالد المشری»، رئیس شورای عالی دولت لیبی نیز برای تبریک انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس جمهوری ترکیه، بیانیه های جداگانه صادر کردند.

شیخ «عکرمه صبری»، خطیب مسجد الاقصی و شیخ «کمال الخطیب»، نایب رئیس جنبش اسلامی فلسطین در سرزمین های اشغالی 1948 نیز پیروزی رئیس جمهوری ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به وی تبریک گفتند.

«شهباز شریف»، نخست وزیر پاکستان نیز به نوبه خود، در یک پیام توییتری پیروزی «تاریخی» اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفته و وی را «پشتیبان مسلمانان ستمدیده و صدای زنده حقوق آنها» توصیف کرد.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهوری صربستان نیز پیروزی رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به وی تبریک گفتند.

«الهام علی‌یف»، رئیس جمهوری آذربایجان نیز ضمن تبریک پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به اردوغان، از وی برای سفر به کشورش در آینده نزدیک دعوت کرد.

«شوکت میرضیایف»، رئیس جمهوری ازبکستان نیز در گفت و گوی تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه، انتخاب دوباره وی برای تصدی این منصب در یک دوره پنج ساله دیگر را تبریک گفت.

سخنگوی جنبش طالبان در افغانستان نیز به نوبه خود اعلام کرد که «مولوی عبدالکبیر»، سرپرست نخست وزیری، پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را به وی تبریک می گوید.

«سعد الحریری»، نخست وزیر پیشین لبنان نیز با صدور بیانیه ای، ضمن تبریک به رئیس جمهوری ترکیه به مناسبت پیروزی در انتخابات، برای وی در یک «دوره پر از چالش های بزرگ» آرزوی موفقیت کرد.

«محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس نمایندگان (پارلمان) عراق نیز در یک پیام توییتری، ضمن تبریک به ترکیه و اردوغان به مناسبت موفقیت فرآیند دمکراتیک انتخابات و انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهوری ترکیه، بر تمایل خود برای تقویت روابط و همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف تاکید کرد.

«عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیت سودان نیز پیروزی رئیس جمهوری ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به وی تبریک گفت.

«عبدالاله بنکیران»، نخست وزیر پیشین مراکش و رهبر حزب اسلام گرای «عدالت و توسعه» این کشور نیز برای اردوغان به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پیام تبریک فرستاد.

«یان بورگ»، وزیر امور خارجه مالت نیز به نوبه خود، پیروزی «مهم» رئیس جمهوری ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را «از صمیم قلب» تبریک گفت.

شایان ذکر است که تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) شامگاه امروز اعلام کرد که به دنبال شمارش 99.34 درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اردوغان به عنوان رهبر حزب اسلام گرای عدالت و توسعه (AKP) و نامزد ائتلاف حاکم «جمهور» 52.09 درصد آرا (نزدیک به 27 میلیون و 360 هزار رای) را به خود اختصاص داده در حالی که «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب چپ گرای جمهوری خواه خلق (CHP) و نامزد ائتلاف اپوزیسیون «ملت» نیز 47.91 درصد آرا (نزدیک به 25 میلیون و 170 هزار رای) را از آن خود کرده است.

این در حالی است که بنا بر اعلام «احمد ینر»، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، نتایج رسمی و غیر نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از شمارش 75.42 درصد آرا نشان می دهد که اردوغان 53.41 درصد آرا را از آن خود کرده و قلیچدار اوغلو نیز 46.59 درصد آرا را به دست آورده است.

نظر شما