وکلای ملت با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس با این استیضاح موافقت کردند. نمایندگان در جلسه استیضاح وزیر صمت که ۱۰ آبان ماه سال گذشته برگزار شده بود با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع با استیضاح سیدرضا فاطمیامین مخالفت کرده بودند. براساس آیین نامه داخلی مجلس، رأی گیری برای استیضاح به صورت مخفی و با ورقه انجام شد؛ رأی عدم اعتماد به هر وزیر نیازمند رأی اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است.
شوخی شوخی جدی شد!
فاطمی امین که چندی پیش از تغییر مدیران وزارت صمت سخن گفته بود و در ادامه فعالیتهای خود به دنبال بهبود شرایط تولید و صنعت کشور بود، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال کنارگذاشته شدنش از وزارتخانه گفته بود: «قرار بود شوخی نکنید!» حالا و پس از یک دوره برنامهریزی باید پروژههای نیمه کاره خود در وزارت صمت را رها کند و بر اساس آنچه که روزنامه شرق مدعی شده، پست معاونت اجرایی رئیس جمهور را تصدی کند. البته این خبر هنوز روشن نیست، اما آنچه مهم به نظر میرسد، آینده وزارت صمت، خطر سوءاستفاده دلالها از بازارهایی مانند صنعت خودرو و همینطور تشدید نابسامانیها تا انتصاب سرپرست و سامانگیری این وزارتخانه است. با این اوصاف اما تحقق ثبات در بازار خودرو بیشتر امری زیرساختی و زمانبر است و استیضاح همیشه راه خوبی برای حل مشکلات وزارتخانههایی نظیر صمت نیست.
مخالفان استیضاح چه گفتند؟
محمدرضا میر تاج الدینی نماینده مردم تبریز در حمایت از وزیر صمت با طرح این سؤال که در اینجا استیضاح فاطمی امین چه مشکلی را حل میکند؟ بیان کرد: وقتی وزیری را استیضاح میکنیم باید چند دلیل داشته باشد یا وزیر پاکدست نباشد و خطایی از او سر زده باشد و یا کم کار باشد و یا شاخصهای حوزه وزارت او حاکی از این باشد که این وزیر مثبت نیست. هر سه موضوع را مرور کنیم، در خصوص شاخصها آقای فاطمی امین به صراحت شاخصها را بیان کردند. نماینده مردم تبریز در مورد شایعه تحویل خودرو شاسیبلند به برخی از نمایندگان برای رأی منفی به استیضاح وزیر صمت گفت: همه این را قبول دارند که این موضوع کذب است. درخصوص این شایعه انتظار داشتم هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه خود را در مجلس قرائت کند.
میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه انتقادات به وضعیت کیفیت خودرو درست است، گفت: سؤال این است که آیا وضعیت کیفیت خودرو مربوط به دوره دولت آقای رئیسی و عملکرد فاطمی امین است؟ سالیان سال است که همه از کیفیت خودرو ناراضی هستند اما مگر نگاه وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست. وزیر در حال عملیاتی کردن وعدههاست بهطوریکه تولید خودرو از ۷۰۰ هزار به بیش از یک میلیون رسیده است. مطالبه کیفیت خودرو هم بحق است. وی با بیان اینکه هجمه علیه مجلس ناجوانمردانه است، گفت: تحویل خودرو به نمایندگان و طرح ادعاهای کذب علیه شخص وزیر عادی نیست. چه اتفاقی مگر افتاده است؟ البته که در سخن موافقان و مخالفان وزیر همه اذعان بر این نکته بود که فاطمی امین فسادستیز و وزیری فعال و میدانی و پاکدست است. مگر میشود فردی نقطه ضعف نداشته باشد. ایشان برای مبارزه با فساد به میدان آمده است. از آقای رئیسی میخواهیم از وزرایش برای مبارزه با مافیای خودرو حمایت کند تا بتوانند در عرصه فسادستیزی موفق باشند.
توپ پر موافقان استیضاح وزیرجوان
«سیداحمد رسولینژاد» نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر «صمت» بیان کرد: محور اول استیضاح به خودرو باز میگردد. براساس گزارشها، کل تولید ایرانخودرو در سال 1401، 550 هزار دستگاه بود اما آمار فروختهشده 613 هزار دستگاه است. رسولینژاد تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال 1401، 351 هزار دستگاه بود و آمار فروختهشده 381 هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایرانخودرو و سایپا در سال 1401، 901 هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده 994 هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال 1400، 17 درصد افزایش داشته است. حال سؤال این است؛ چگونه وعده داده میشود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و
600 هزار دستگاه برسد؟ آقای فاطمی امین استاد وعدههاست. موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم گفت: وزیر صمت افرادی بدون تخصص لازم را در این وزارتخانه منصوب کرده است. بنده به جای فاطمی امین، از مردم عذرخواهی میکنم که زندگی عادی را برای مردم تبدیل به آرزو کرده است. وزیر صمت در جلسه استیضاح قبلی خود درباره واردات خودروهای خارجی گفت که کار عملیاتی واردات خودرو آغاز شده، اما بنده باید بگویم در این 6 ماه حتی یک دستگاه خودرو وارد کشور نشده است. «هاجر چنارانی» نماینده مردم نیشابور هم تصریح کرد باور داریم که «فاطمی امین» نمیتواند وزارت صمت را مدیریت کند. «صدیف بدری» عضو کمیسیون عمران هم گفت: در ماههای نخست سال وزارت صمت سبب رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده 8 قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1402 در هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید؟ چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمیکنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی میشوید؟
تلقی ما از استیضاح اختلاف نیست
رئیس جمهور با حضور در جلسه استیضاح فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را ضدفساد و مافیا توصیف کرد و گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانتخواری است، به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مسئله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست. دکتر رئیسی به گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهشهای مجلس را مورد استناد قرار داد و گفت: همه شاخصها هم در حوزه تولید، معدن و تجارت و هم در حوزه سرمایهگذاری در کشور بهویژه تجهیزات تولیدی در کشور رو به رشد است. وی با تأکید بر اینکه وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد، به دستور هشتبندی خود برای بهبود صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما این مشکل را در برخی دیگر از بخشها هم داریم. باید میزان سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را مورد توجه قرار داد؛ زیرا تعیین وضع این دو شرکت خودروساز قابل پیگیری است. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت و مجلس باید در تعامل یکدیگر در جهت گرهگشایی مشکلات مردم گام بردارند، گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانتخواری است، به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مسئله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، پیگیری خواهد شد.
خبرنگار: حسین محمدی اصل