شناسهٔ خبر: 59088938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

مدیر عامل گروه بهمن تاکید کرد

ضرورت تغییرات بنیادی در  اتاق بازرگانی

مدیر عامل گروه بهمن گفت: حاکمیت تاجران بر اتاق بازرگانی دلیل اصلی کم‌رنگ‌شدن بخش تولید و صنعت است از این رو در مسیر صحیحی حرکت نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فردای اقتصاد: بیوک علیمراد لو در نشستی با عنوان پیدا و نهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی پررنگ بودن نگاه تجاری و حاکمیت تاجران بر اتاق بازرگانی را دلیل اصلی کم‌رنگ‌شدن بخش تولید خواند و از عزم ائتلاف اتاق شفاف برای بلندکردن صدای تولید در اتاق بازرگانی خبر داد.

وی افزود: در دوره جدید اتاق بازرگانی باید بتوان مسایل بخش های مختلف را به گوش مراکز تصمیم گیرنده برساند زیرا بخش خصوصی برای ادامه حیات نیازمند توسعه است تا دربازار رقابتی توان رقابت داشته باشند.

مدیر عامل گروه بهمن با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد تصدی صنایع کشور دست دولت است، تصریح کرد: از این رو در دور جدید فعالیت اتاق بازرگانی باید تغییرات اساسی صورت بگیرد و بعنوان پارلمان بخش خصوصی مطالبه گر باشد.

وی با اشاره به سابقه بیش از ۱۰۰ ساله اتاق بازرگانی ادامه داد: با وجود تغییرات بزرگ در مفاهیم اقتصادی، در کشور ما هنوز همه‌چیز از دریچه بازرگانی دیده می‌شود. در بازار خودرو، واردات اولین راه حل است و هر کاری را که بلد نیستیم، با واردات حل می‌کنیم.

علیمرادلو به اهمیت نقش اتاق بازرگانی و توان تاثیرگذاری‌اش بر اقتصاد اشاره و تصریح کرد: اتاق بازرگانی در ۹۶ شورای تصمیم‌گیر در کشور عضو اصلی یا ناظر دارد اما متاسفانه چون نگاه قالب، نگاه بازرگانی است، صدایی از این نمایندگان به گوش نمی‌رسد. تا کنون ما صدایی از اتاق بازرگانی نشنیده‌ایم که از تصدی‌گری دولت انتقاد کند. صدایی از اتاق بازرگانی درباره تصمیمات شورای عالی بورس و تصمیمات شورای رقابت نشنیده‌ایم. یک‌بار ندیده‌ایم که اعضای اتاق بازرگانی در دفاع از تولید، به دولت اعتراض کنند.

وی سکوت پارلمان بخش خصوصی در قبال تصمیمات دولت را به زیان بخش خصوصی تولیدکننده دانست و گفت: بر اساس بیش از ۴ دهه در بخش خصوصی، معتقدم که راه خروج کشور از همه بن‌بست‌های اقتصادی، خصوصی‌سازی است. اما قبل از خصوصی‌سازی باید نگاه خصوصی حاکم شود و این کاری است که اتاق بازرگانی باید انجام دهد.

وی تاکید کرد: در صورت ورود به دور فعالیت جدید اتاق بازرگانی درخواست ما این است که دولت باید از تصدی گری خارج شود و اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند.

علیمرادلو تصریح کرد: اتاق بازرگانی بعنوان پارلمان بخش خصوصی باید قدرت چانه زنی را اولویت نخست ماموریت خود قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی باید در کنار دولت دولت بایستد و همچنین بدنه دولت باید  کوچک شود.

مدیر عامل گروه بهمن افزود: در صورت ورود به دور جدید اتاق بازرگانی باید به دنبال مطالبه گری و پاسخگویی است.

به گفته وی، انتظاری که می‌توان از اتاق‌های بازرگانی داشت در حل تعارض‌های فی‌مابین دولت و بخش خصوصی است. اتاق‌ها می‌توانند به عنوان میانجی‌گر تعارضات این دو بخش را بر طرف کنند. در حقیقت آنها نماینده بخش خصوصی در حاکمیت هستند و می‌توانند این بخش خصوصی و دولتی را که بعضا دچار تعارض می‌شوند را وحدت ببخشند.

علیمرادلو اتاق بازرگانی را نهادی برای حل و فصل مسایل و مشکلات صنایع دانست و ادامه داد: اتاق بازرگانی نمی‌تواند محمل ثروت‌اندوزی یک‌عده خاص باشد. اتاق بازرگانی باید بلندگوی مشکلات تولیدگران و صنعتگران باشد و ائتلاف اتاق شفاف به این منظور در انتخابات اتاق حضور پیدا کرده است.

اتاق باید از طیف های مختلف عضو گیری کند

بهروزحبیبی نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز نیز در نشست یاد شده گفت: در برهه ای از زمان قرار داریم که تحولات پی درپی در جهان درحال وقوع است و این امر گریزناپذیراست و به ناچار باید با روند تحولات هماهنگ شویم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ابزارهای ویژه در دست برخی از افراد است که سرناسازگاری با تولید و بالندگی دارد، تصریح کرد: از این رو تلاش برخی دیگر دیده نمی شود.

نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروزخاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی تا کنون در عضوگیری از بخش های مختلف موفق نبوده و شبکه سازی شکل نگرفته است.

وی افزود: چنانچه اتاق بازرگانی بخواهد از مشروعیت برخوردار شود باید از صنایع مختلف عضو بگیرد به گونه ای اعضای اتاق باید حلقه اتصال دولت با صنایع گوناگون باشد.

حبیبی تاکید کرد: اتاق بازرگانی در دوره جدید فعالیت خود باید از سوی جریان هایی مدیریت شوند که از صنایع مختلف باشند و نه از طیف خاصی.   

وی با انتقاد از تصدی گری دولت گفت: بخش های حاکمیتی تا جایی کارآمدی دارند و زمانی که به مرحله تصدی گری برسند موجب آسیب خواهند شد.

نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز، تغییر اولویت‌های اتاق بازرگان را یکی از انگیزه‌های خود برای حضور در انتخابات هیات نمایندگان اتاق عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی باید چنان تقویت شود که بتواند دولت را مجبور به خروج از تصدی‌گری کند و ما می‌خواهیم با تقویت اتاق، این مهم را رقم بزنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی مولد در ایجاد اشتغال گفت: فضای اتاق باید به شکلی باشد که مردم بتوانند ایده‌های خود را ارایه و آن را اجرایی کنند و ما اتاق را ابزار مناسبی برای مردمی‌سازی اقتصاد می‌دانیم.

حبیبی ادامه داد: چنانچه اقتصاد تحت تاثیر تصمیمات عجولانه، مقطعی و سیاسی دولت نباشد، کسی نیاز به رانت ندارد. به بیان دیگر، در فضای شفاف، کسی نمی‌تواند رانت بگیرد.

رییس هیات مدیره شرکت قطعه‌سازی کروز تصریح کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قرار نیست در مقابل دولت بایستد. اتاق باید در کنار دولت بایستد و کار بخش خصوصی را تسهیل کند.

     

نظر شما