شناسهٔ خبر: 58896164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

تجمع جمعی از کنکوری‌های معترض مقابل سازمان سنجش

صاحب‌خبر -

سرویس اجتماعی، انصاف نیوز: جمعی از کنکوری‌های معترض به نتایج آزمون 1401 و خانواده‌هایشان، روز گذشته – سه‌شنبه – با تجمع مقابل سازمان سنجش خواستار تعیین تکلیف خود شدند.

در این تجمع دانش‌آموزانی از شهرهای گوناگون از جمله تهران، قم، یاسوج و شیراز حضور یافته بودند. بر اساس اعلام یکی از دانش‌آموزان، عده دیگری از این معترضان هم به مجلس شورای اسلامی رفته‌اند تا صدای خود را به گوش نمایندگان ملت برسانند.

خانم خطیبی، مادر یکی از این دانش‌آموزان به خبرنگار انصاف ‌نیوز گفت: کنکور 1401 در تیرماه و با رعایت همه شرایط امنیتی برگزار شد از جمله دانش‌آموزان بازرسی بدنی شدند، دستگاه‌های نقطه‌زن و سیگنال‌یاب آوردند و… سه دفترچه و سه پاسخ‌نامه توزیع شد که داوطلب حتی وقت مرور و بازگشت به پاسخ‌های قبلی‌اش را هم نداشت. سر جلسه کنکور، 850 نفر که دستگاه داشتند به عنوان متقلب شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند. اما در زمان اعلام رتبه‌ها، برای برخی هیچ رتبه‌ای اعلام نشد و برای برخی دیگر که انتخاب رشته هم کرده بودند، دو روز قبل از اعلام نتایج، پیامکی ارسال شد که شما باید در آزمون مجدد شرکت کنید.

این مادر معترض ادامه داد: 1044 نفر از تقریبا همه شهرهای کشور چنین وضعیتی داشتند. زمان آزمون مجدد را هم اعلام نکردند. بعد از این‌که بچه‌ها سه ماه از فضای درس و مدرسه و تست و کنکور دور شده بودند، اعلام شد ظرف مدت یک هفته باید آزمون مجدد بدهند.

او ادامه داد: سوالات آزمون 21 مهرماه استاندارد نبود و بسیار سخت و در حد المپیاد بود. بسیاری از بچه‌ها به دلیل این اتفاقات حال روحی نامساعدی داشتند. روز آزمون هم به بسیاری از آنان گفته شده بود که شما متقلب هستید و شدیدا کنترل می‌شوید. حتی در بعضی از محل‌های برگزاری آزمون مانند دانشگاه فنی مهندسی شیراز و دانشگاه ارومیه، دانش‌آموزان دختر و پسر را ناچار کرده بودند برهنه شوند تا بازرسی بدنی شوند. در دانشگاه علامه طباطبایی تهران هم دخترها را مجبور کرده بودند که مقنعه‌های خود را بردارند و بعد مراقب مرد بر سر جلسه آمده بود.

خانم خطیبی، مادر دانش‌آموز کنکوری معترض به نتایج کنکور گفت: با این شرایط، بچه‌ها در آزمون 21 مهر قبول نشدند تا این‌که یک آزمون دیگر در چهارم آذر ماه برگزار شد. از هزار نفری که در این آزمون شرکت کردند، فقط 14 نفر قبول شدند. خلاصه این‌که ما بیشتر از 6 ماه است که درگیر این موضوع و بلاتکلیف هستیم. به هر جایی که می‌توانستیم مراجعه کردیم اما هیچ پاسخی نگرفتیم. این اتفاق فقط برای داوطلبان رشته تجربی افتاده است و اغلب‌شان مانند فرزند من هم رتبه‌های زیر هزار آورده‌اند.

او به این سوال که مسئولان سازمان سنجش دلیل این اتفاقات را چه چیزی عنوان کرده‌اند، پاسخ داد: حرف‌شان این است که این بچه‌ها تقلب کرده‌اند. دلیل‌شان هم یکی مغایرت سوابق تحصیلی با نتایج کنکور و یکی هم شباهت در پاسخ‌نامه است. این دلایل اصلا منطقی نیست. الان در بین این بچه‌ها رتبه 12 داریم، رتبه 50 داریم، بچه‌های سمپادی داریم. دارند حق این بچه‌ها را ضایع می‌کنند.

یکی از دختران دانش‌آموزان حاضر در این تجمع، با تایید حرف‌های خانم خطیبی، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در آزمون مجددی که 21 مهر برگزار شد، همه باید در مرکز استان کنکور می‌دادند. من خودم در دانشکده روان‌شناسی شیراز کنکور دادم اما قبل از ورود به جلسه، تفتیش بدنی بسیار شدیدی شدیم و برخی را هم برهنه کردند.

این دانش‌آموز که رتبه زیر 200 آورده است، ادامه داد: ما با این وضعیت روحی و استرس شدید وارد جلسه شدیم. این اصلا تجربه جالبی نیست که مجبور شوی برای شرکت در آزمون لباست را دربیاوری و فکر کنم قانونی هم نیست.

پدر یکی از دانش‌آموزان کنکوری هم گفت: 6 ماه است فرزندان و خانواده‌های‌مان تحت فشار عصبی و روحی شدیدی قرار داریم. غیر از این‌که حق این بچه‌ها که بیشترشان نخبه و ممتاز هستند دارد ضایع می‌شود، بلاتکلیفی آزارمان می‌دهد. هیچ‌کس نیست که یک پاسخ درست و قانع‌کننده به ما بدهد و تکلیف‌مان را روشن کند. بنابراین ناچار شده‌ایم که در مقابل سازمان سنجش تجمع کنیم تا شاید یکی از مسئولان این سازمان جواب مشخصی به ما بدهد.

انتهای پیام   

نظر شما