شناسهٔ خبر: 5884833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تعامل | لینک خبر

اهميت درمان سريع لنگش کودک

صاحب‌خبر -
 اگر کودکتان به صورت لنگ لنگان حرکت کرد و راه رفتنش دچار مشکل بود سريعا نسبت به درمان وي اقدام کنيد و مفصل لگن وي را نجات دهيد.
سرماخوردگي يا سينوزيت، مفصل ران کودکان 3 تا 7 ساله به ويژه پسران را گرفتار و موجب ابتلا آنها به «التهاب مفصل گذرا» مي‌شود که در صورت عدم درمان سر استخوان ران از بين مي‌رود.
رضا شياري، فوق تخصص روماتولوژي با هشدار نسبت به ابتلا کودکان به عفونت‌هاي ويروسي و احتمال ابتلا به «لنگش» اظهار داشت: عفونت‌هاي ويروسي مي‌تواند مفصل را به صورت بي‌گناه گرفتار کند که به آن التهاب مفصل گذرا مي‌گوييم در اين اختلال کودک سابقه عفونت تنفسي فوقاني مانند سرماخوردگي يا سينوزيت پيدا مي‌کند و حدود يک هفته تا 10 روز بعد با شکايت نسبت به اينکه کودک قابليت تحمل وزن خود را ندارد و موقع راه رفتن مي‌لنگد مراجعه مي‌کند.
وي ادامه داد: اين موضوع علاوه بر خانواده از ديدگاه علم طب نيز نگران‌کننده است زيرا مفصل لگن استثناء است و کپسول مفصلي دارد بنابراين ارزيابي آرتريت مفصل با معاينه معمولي ميسر نيست و بايد از عکسبرداري، سونوگرافي يا MIR براي مفصل مبتلا استفاده شود.
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: همچنين خونرساني به مفصل ران راحت نيست و با عروق ديگر تأمين نمي‌شوند اگر هر علتي موجب فشار کپسول مفصل شود به آن شريان خون‌رساننده آسيب وارد مي‌شود و در نهايت موجب مردگي و از بين رفتن سر استخوان شده که مي‌تواند نگران‌کننده باشد.
فوق تخصص روماتولوژي اطفال تصريح کرد: اختلال التهاب مفصل گذرا ارتباطي به آرتريت عفوني مفصل لگن ندارد و اين دو اختلال کاملاً مجزا هستند اما هميشه بايد در کودکي که با لنگش مراجعه مي‌کند بين آرتريت يا التهاب مفصل از التهاب مفصل گذرا افتراق دهيم که توسط پزشک روماتولوژي اطفال قابل ارزيابي و تفکيک است.
وي افزود: خانواده‌ها با وجود اينکه التهاب مفصل گذرا در اين فصل وجود دارد در صورت مشاهده چنين مواردي در يک ماه گذشته باشد به فوق تخصص روماتولوژي اطفال مراجعه کنند تا بين فرم‌هاي عفوني از غيرعفوني يا التهاب مفصل گذرا افتراق داده شود.
عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: درمان اختلال محافظتي است و کودک بايد استراحت کرده و از داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي استفاده کند.
وي ادامه داد: اين اختلال بدون تب، کاهش وزن و سابقه ضربه است و تنها مشکل کودک لنگش يا درد مفصل لگن است که مانع استفاده او مي‌شود در صورت خفيف بودن اختلال کودک توانايي ايستادن دارد اما راه رفتن او با مشکل همراه است.
اين فوق تخصص روماتولوژي اطفال ادامه داد: بيشترين شيوع عفونت ويروسي در کودکان بين 3 تا 7 سالگي است که محدوده سني ابتلا به اختلال التهاب مفصل گذرا نيز محسوب مي‌شود همچنين شيوع اختلال در جنس مذکر کمي بيشتر از جنس مؤنث گزارش شده است.
وي خاطرنشان کرد: توصيه مي‌شود والدين لنگش را امري جدي بگيرند و تشخيص اينکه آيا اختلال مانند التهاب مفصل گذرا خوش‌خيم است يا خداي ناکرده التهاب عفوني مفصل است را به پزشک روماتولوژي اطفال بسپارند.

نظر شما