با تمام اقداماتی که در حوزه توسعه ارتباطات و زیرساختهای آن در یک سال اخیر صورتگرفته، اما تجربه کاربری در این فضا هنوز با وضعیت مطلوب و دستورات رئیسجمهور در این حوزه فاصله معناداری دارد و نیازمند همت مضاعف دستگاههای مسئول است.
به گزارش ایرنا، امروزه مسئولان بهخوبی میدانند و بر آن اذعان دارند که اینترنت بهمثابه هوا است. در جهان امروز و بهتبع آن در کشور ما نیز، مطالبه عمومی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت، باکیفیت و امن تنه به تنه مطالبه برای آب، جاده، برق، گاز و دیگر نیازهای مهم شهروندان میزند.
مطالبه روستاییان نیز اکنون اینترنت است، آنهم از نوع نسل چهارم. کسبوکار این افراد به اینترنت گرهخورده است، آنها بهواسطه این فناوری بیواسطه کالاهای خود را به فروش میرسانند.
حذف واسطهها برابر است با درآمد بیشتر و این اتفاق معیشتشان را در مسیر تحول قرار داده است. شهروندانی که این روزها علاوه بر هویت فیزیکی در جامعه، دارای هویت الکترونیکی هستند و از این طریق نیازهای خود را مرتفع میکنند، معتقدند در سه ماه گذشته محدودیتهای اعمال شده بر برخی پلتفرمها و سایتهای خارجی باعث شده آنها تجربه کاربری مطلوبی نداشته باشند.
کاربران از کندی سرعت اینترنت گلایه دارند، وزارت ارتباطات اما معتقد است آن بخشی که مربوط به تکالیف قانونی اوست به خوبی انجام شده و پیش میرود، پیامرسانها آمارهای میلیونی از تعداد کاربران خود میدهد، اختلال و قطعی در اینترنت نیز از سوی مسئولان گزارش یا تایید نمیشود، با تمام اینها اما سرعت اینترنت کند است و از نقطه مطلوب و شایسته مردم فاصله زیادی دارد.
کاربران فضای مجازی انتقادات خود از کندی سرعت اینترنت را روانه وزارت ارتباطات می کنند، درحالیکه وزیر ارتباطات بارها اعلام کرده تصمیمات مبنی بر محدودیت یا فیلتر اینترنت در دست این وزارتخانه نیست و آنها در این حوزه صرفاً مجری هستند. «عیسی زارعپور» وزیر ارتباطات نیز در یک گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد، وزارت ارتباطات تکالیف متعددی دارد و اینترنت تنها ۲ درصد از وظایف این وزارتخانه است. وی در حاشیه جلسه هیات دولت نیز تصریح کرد که اینترنت دارای اختلال نیست و مشکلی نداریم.
در صورت صحت این درصد اندک، باید پذیرفت که اهمیت آن آنقدر بالاست که اکنون اقتصاد دیجیتال، کسبوکارهای اینترنتی، آموزش، حملونقل و بسیاری از فعالیتهای روزانه کشور به این ۲ درصد گرهخورده و باید برای بهبود آن چارهاندیشی کرد.
عموماً زمانی که در حوزههای مختلف مملکت کاری صورت نمیگیرد، مردم نتیجهای را نیز شاهد نیستند. اما در حوزه فضای مجازی گامهایی برداشته شده، اما نتیجهای که این اقدامات داشته نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.
از جمله گامهای مثبتی که دولت سیزدهم در حوزه فضای مجازی برداشته، ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند دولت است. این آرزوی بزرگ که سالها در کشور به محاق رفته بود، اکنون با همت تمام دستگاههای دولتی و خصوصاً وزارت ارتباطات محقق شده است. مردم با یکبار احراز هویت در این پنجره هوشمند میتوانند اطلاعات و خدماتی که نیاز دارد را دریافت کند. علاوه بر این، پیامرسانهای بومی نیز توسعه داده شدند، زیرساختهای آنها تکمیل شد، برای تسهیل فعالیت کسبوکارها آییننامه به تصویب رسید تا همانطور که وزارت ارتباطات اعتقاد دارد طعم شیرین فناوری به مردم چشانده شود.
محدودیت دسترسی به برخی پلتفرمها در سه ماه گذشته؛ اما باعث شده این اقدامات برای کاربر آنطور که باید به چشم نیاید چرا که برخی از این محدودیتها بهصورت غیرمستقیم تجربه کاربری مردم در فضای مجازی را تحتتأثیر خود قرار میدهد.
تعدد پیامرسانهای داخلی در کشور ممکن است یک مزیت سلیقهای برای کاربران داشته باشد، اما معایب این تنوع زیاد است. یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود کاربران نسبت به نصب پیامرسانهای داخلی بیمیل شوند، همین تعدد است. هر فردی برای ارتباط با دایره دوستان، همکاران و کلاسهای آموزشی خود باید بر اساس انتخاب افراد در تمام پیامرسانها عضو شود. این مسئله خیلی باب دل کاربران نیست. متمرکز و یکپارچه شدن پیامرسانها که وزیر ارتباطات وعده داده در دهه فجر یا نهایتاً پایان سال انجام میشود، میتواند گام مهمی در تشویق مردم به استفاده از پیامرسانهای داخلی باشد.
باوجوداینکه پیامرسانها، پلتفرمهای حملونقل و فروش و سامانههای آموزش مجازی بر بستر اینترنت داخلی فعال است، اما در چند روز اخیر گزارشهای زیادی در خصوص کندی سرعت اتصال و انتقال داده در آنها مطرح شده است. البته صرفنظر از کندی اینترنت، مناسب نبودن زیرساخت آموزش آنلاین باعث شده کلاسهای غیرحضوری در ۲ هفته اخیر با اختلال مواج شوند و داد کاربران را دربیاورند.
یکی از دلایل دیگری که به گفته برخی از فعالان حوزه فناوری منجر به کندی اینترنت شده، کاهش پهنای باند بینالملل است که وزیر ارتباطات از ابتدای سال چندین مرتبه آن را رد و اعلام کرده است: برای تأمین پهنای باند بینالملل نیز هیچ مشکلی نداریم و افزایش پهنای باند بر اساس نیاز مردم و کشور انجام میشود.
دلیل دیگری که مسئولان حوزه ارتباطات کشور بهعنوان علت کندی اینترنت به آن اشاره میکنند استفاده از فیلترشکن است. واسطه قراردادن فیلترشکنها برای دریافت و ارسال اطلاعات ممکن است منجر به کندی اینترنت شود، اما نباید از این نکته چشم پوشید که بسیاری از کسبوکارها، ادارات، دانشجویان و جمع کثیری از مشاغل برای انجام و پیشبرد کار خود نیاز به استفاده از پلتفرمها و پیامرسانهایی دارند که به علت سوءاستفاده اغتشاشگران و تروریستها از آنها فیلتر شده و برای اتصال به آن مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند. هرچند فیلترشکنهای رایگان و غیر رایگان نیز روزهای زیادی است که نمیتوانند کاربر را به پلتفرم مورد نظر وصل کنند.
اقداماتی که در خصوص فضای مجازی صورتگرفته و هربار توسط مسئولین تشریح میشود همگی قابل استناد و راستیآزمایی هستند. کمک به توسعه پیامرسانها، ایجاد سکوهای بومی و معافیت مالیاتی برای فعالیت کسبوکارها، ایجاد پوشش ۲ میلیونی فیبر نوری در کشور، استقرار شبکه ملی اطلاعات، اتصال ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت و مسائلی ازایندست باید تحول بزرگی در تجربه کاربری مردم در فضای مجازی ایجاد کند؛ اما اینطور نیست و هنوز هم کسی نمیداند چرا با این میزان تلاشی که صورتگرفته و اقداماتی که برای توسعه فضای مجازی انجام شده، تجربه کاربران در فضای مجازی مطلوب نیست و عده کثیری از سرعت اینترنت گلایه میکنند.
گلایه کاربران از سرعت اینترنت در حالی ادامه دارد که آیتالله رئیسی بارها در این زمینه بر رفع مشکلات تاکید کرده است. اواخر آبانماه نیز در جلسه هیات دولت، رئیس جمهور وزیر ارتباطات را مامور کرد وضعیت کسب و کارها در بستر اقتصاد دیجیتال را به دقت رصد و مشکلات و مانع احتمالی پیشروی کسب و کارها با سرعت و جدیت پیگیری و رفع کند.
خبرگزاری ایرنا برای پیگیری اجرای دستورات رئیسجمهور به وزیر ارتباطات و پاسخ به سؤالات مربوط به علت کندی اینترنت و تماسهایی که با این خبرگزاری گرفته میشد از وزارت ارتباطات درخواست گفتگو کرد. این گفتگو منوط به ارسال سؤال شد و در نهایت سؤالات نیز پس از چند روز بیپاسخ ماند.
نظر شما