شناسهٔ خبر: 57560845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد

فروش نفت و مالیات ستانی مناسب؛ چرا منابع بودجه تخصیص داده نمی شود؟| کسری بودجه منطقی نیست

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نمی دانیم با وجود فروش خوب نفت و درآمدزایی مالیاتی که به اذعان مسئولین رشد داشته است، چرا تخصیص اعتبارات بودجه صورت نمی پذیرد و یا این تخصیص ها پائین است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه ایران: بودجه کل کشور، دخل و خرج یک ساله دولت است. در این برنامه، درآمدها و هزینه های دولت تخمین زده می شود. این برنامه طی یک سند که به آن لایحه بودجه گفته میشود، هر سال طبق قانون در ۱۵ آذر ماه توسط دولت به مجلس تقدیم می شود. بعد از اینکه مجلس آن را بررسی و تصویب کرد، این لایحه به قانون بودجه تبدیل میشود. قانون بودجه، مبنای اصلی دولت برای دخل و خرج در سال بعد است.

در حالی دولت سیزدهم دومین بودجه خود را تا روزهای آینده تقدیم مجلس می کند که نمایندگان نسبت به تخصیص منابع بودجه سال ۱۴۰۱ گلایه های جدی دارند.

در حالی به اذعان نمایندگان منابع بودجه به درستی تخصیص پیدا نمی کند که کسری بودجه طی سالهای گذشته مزید بر علت بوده است. این در حالی است که نمایندگان با علم به اینکه کسری بودجه در سالهای گذشته شرایط تخصیص بودجه را پائین اورده بود، تاکید دارند که امسال کسری آنچنانی نداشتیم.

علی جدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به اعداد و ارقام کسری بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: دقیقا اطلاعی از رقم کسری بودجه نداریم و البته این ارقام و اعداد در گزارش تفریغ بودجه درج شده است.

وی تاکید کرد: با این حال باید در زمینه کسری بودجه گفت که درآمدها در سال جاری خوب بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: به واقع فروش نفت ما نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بوده و اعداد و ارقام تعیین شده در بودجه درحال محقق شدن است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین مسئولین مالیاتی اذعان دارند که درآمدهای مالیاتی کشور از سال گذشته بهتر و بیشتر شده است که این می تواند کسری های ما در بودجه را جبران کند.

نماینده مردم شیروان در مجلس تاکید کرد: با این حال ما نمی دانیم با وجود فروش خوب نفت و درآمدزایی مالیاتی که به اذعان مسئولین رشد داشته است، چرا تخصیص اعتبارات بودجه صورت نمی پذیرد و یا این تخصیص ها پائین است.

اذعان به کسری بودجه خیلی منطقی به نظر نمی رسد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: با توجه به شرایط صورت پذیرفته حداقل باید تخصیص بودجه به درستی صورت پذیرد و شرایط فعلی پذیرفتنی نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: به واقع ما در سالهای گذشته فروش نفتمان مشکل داشت و مالیات ستانی کمتری داشتیم که کسری بودجه در این شرایط منطقی بود اما امسال شرایط بهتر بوده و باید تخصیص منابع بودجه به درستی صورت می پذیرفت بنابراین اذعان به کسری بودجه خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

اما انتقادات به عدم تخصیص منابع بودجه به همین جا ختم نشده و این مسئله حتی باعث شده تا نماینده خلخال در مجلس از شرکت در جلسات بررسی بودجه ۱۴۰۲ به دلیل عدم تخصیص منابع صرف نظر کند.

سید غنی نظری در این زمینه به بازار گفته بود؛ بنده این بار تصمیم گرفتم که به بودجه سالیانه رای ندهم و حتی در جلسات بررسی این بودجه شرکت نکنم.

وی درباره چرایی این مسئله بیان کرد: به واقع ۲۹۰ نماینده درباره بودجه سالیانه تصمیم گیری می کنند و اما اگر این بودجه با منویات رئیس سازمان برنامه وبودجه مطابقت نداشته باشد، هیچ تخصیص منابعی صورت نگرفته و مواد آن کان لم یکن تلقی می شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر تمام مجلس درباره بودجه تصمیم بگیرد و اما اراده ای در سازمان برنامه و بودجه نباشد، به اصطلاح ما در مجلس معطل هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به واقع رئیس مجلس باید از حیثیت مجلس دفاع کند، از این رو بنده اگر رئیس مجلس بودم مطمئن باشید اولین اقدام من حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود.

نظری بیان کرد: متاسفانه این سازمان نه برنامه ریزی و نه مدیریتی بر امور دارد و تخصیص بودجه در این سازمان هم محل ایراد است.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای اشتغالزایی مصوب می کنیم و اما مسئولین یک ریال از آن را پرداخت نمی کنند و می گویند تخصیصی دوبرابری در این بخش داشته ایم. خب این جای سوال دارد که این تخصیص ها کجا پرداخت شده که ما آن را مشاهده نکردیم؛ یعنی به کجا و چه کسی تخصیص داده اند و چه کسانی استفاده کرده اند لذا این موارد باید شفاف شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: با این وضعیتی که مجلس در زمینه بودجه ریزی دارد، بودجه نریزد بهتر است! در این بخش عمده ایرادات متوجه مجلس است چراکه این مجلس است که باید دولت را مکلف به اجرای بودجه کند.

نظر شما