شناسهٔ خبر: 57545751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

لاوروف از فراهم شدن گفت و گو میان ترکیه و سوریه برای حل مشکلات شان خبر داد

صاحب‌خبر -

شفقنا_ وزیر خارجه روسیه در سخنانی با تاکید بر ضرورت حل و فصل مشکلات میان سوریه و ترکیه از طریق گفت‌وگو، از فراهم شدن مقدمات این گفت‌وگو خبر داد.

به گزارش شفقنا از ایرنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: ما علاقه مندیم که ترکیه و سوریه بر اساس توافق آدانا میان دو کشور که هنوز در حال اجرا است، مسائل خاص مربوط به تامین امنیت مرزها را از طریق از سرگیری گفت‌وگو حل و فصل کنند که به نظر می‌رسد مقدمات آن درحال فراهم شدن است.

لاوروف افزود: این باید با در نظر گرفتن نگرانی‌های مشروع ترکیه انجام شود که رهبری سوریه در دوران حافظ اسد (رئیس‌جمهور فقید سوریه) آن را به رسمیت می‌شناخت و اکنون نیز به رسمیت می‌شناسد.

این مقام روس با تاکید بر اینکه روسیه قاطعانه برای جلوگیری از هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی سوریه تلاش خواهد کرد، خاطرنشان کرد: طرف‌های روند آستانه (روسیه، ترکیه و ایران) در نشست اخیر خود در پایتخت قزاقستان، بر این اصل تایید کردند.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: آمریکایی‌ها که با حضور نظامی غیرقانونی خود در سوریه از نیروهای کُرد حمایت می‌کنند، بر اساس منطق آنگلوساکسون؛ «تفرقه بینداز و حکومت کن»، تمایلات جدایی‌طلبانه کردها را تغذیه می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر اهمیت متقاعد کردن کُردها به گفت‌وگو با دولت سوریه به منظور یافتن فرمولی برای همزیستی در چارچوب یک دولت، به جای تکیه کردن به وعده‌های فریبنده آمریکا تاکید کرد.

نظر شما