شناسهٔ خبر: 57395708 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شرکت‌های خلاق کلید اشتغالزایی محلی هستند

شناخت ظرفیت‌های نهاد قانون‎‌گذاری برای حمایت بیشتر از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان یکی از اهداف مستمر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای رسالتی که برای خود تعریف کرده است، تلاش دارد تا حداکثر حمایت را از زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور به عمل آورد. قانون جهش تولید دانش بنیان نیز که اخیراً در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، در همین راستا تبیین شد.

این اقتصاد دان و مدرس دانشگاه در ادامه افزود: انتظار می‌رود با تصویب و ابلاغ این قانون، موانع و چالش‌های پیشین بر سر راه فعالیت شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و نوآور تا حدی مرتفع شود و دیگر بهانه‌ای برای برخی دستگاه‌های اجرایی در توسعه همکاری خود با این شرکت‌ها باقی نماند.


پیشرفت بیشتر اکوسیستم نوآوری

قادری در ادامه صحبت‌های خود، ضمن تبیین جایگاه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در انسجام و پیشبرد اکوسیستم خلاقیت و نوآری در کشور، همچنین گفت: در این قانون تلاش شد تا جایگاه این معاونت ارتقاء بیشتری بیابد و اختیارات و اهرم‌های قانونی در اختیار این معاونت قرار گیرد. بدیهی است که پیگیری مشکلات و مسائل موردی و خاص وظیفه این معاونت است، اما این نهاد همواره می‌تواند موارد پرتکرار مشکلات غامض را با مجلس شورای اسلامی در میان بگذارد. کمیسیون‌های مختلف مانند کمیسیون صنایع و معادن، آموزش و کمیسیون اقتصادی یقیناً آمادگی دارند تا این مشکلات را بررسی و پتانسیل‌های مجلس را در مسیر رفع این چالش‌ها به کار گیرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ضمن صحه گذاردن بر نقش بی بدیل شرکت‌های خلاق در حل چالش‌ها و معضلات کشور، افزود: ما در کشور با موضوعات استراتژیک بسیاری روبه رو هستیم که شرکت‌های خلاق و نوآور، می‌توانند برای آن‌ها راه حل‌های فناورانه بیابند. کشاورزی و امنیت غذایی یکی از این مسائل بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند به یک فعالیت محوری برای شرکت‌های خلاق تبدیل شود.

وی گفت: بحث اشتغال فارغ التحصیلان و بیکاری نیز یک مسئله جدی است، رشد منطقه‌ای شرکت‌های خلاق، فناور و نوآور، می‌تواند استعداد‌ها و منابع و داشته‌های محلی را به محملی برای اشتغالزایی بدل سازد. می‌توان با خشکسالی، تحریم و فشار‌های ظالمانه خارجی با تکیه بر جوانان خلاق و صاحب ابتکار و ایده، به مقابله برخواست. همچنین ما در کشور منابع معدنی قابل توجهی در اختیار داریم که به تزریق دانش و خلاقیت نیازمند است تا این منابع زیرزمینی بالفعل شوند.

نظر شما