شناسهٔ خبر: 57355394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

لاتیدان؛ پلی چشم‌نواز ذر بندرخمیر

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان هرمزگان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان پل لاتیدان می‌باشد.

صاحب‌خبر -

سلام نو - سرویس گردشگری: پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی بندر خمیر در استان هرمزگان، در جنوب ایران است. این پل، بر روی رودخانه کول در جاده لار و ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد، از این‌رو به پل کول نیز معروف است. پل لاتیدان در دوران شاه‌عباس بزرگ، برای انجام لشکرکشی برای بیرون راندن پرتغالی‌ها ساخته شده‌ است و پس از پایان کار لشکرکشی، در اختیار کاروان بازرگانی قرار گرفت.

این پل که از شاهکارهای دوران صفویان است و برخلاف دیگر پل‌های دوران صفویان که با آجر ساخته شده‌اند، با سنگ‌های بی‌شکل ساخته شده‌ است.

لاتیدان؛ پلی چشم‌نواز ذر بندرخمیر

جاذبه‌ها

برای دیدن طویل‌ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید. در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل ساخته شده است که پل لاتیدان نام دارد.

عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش‌های مختلف متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند.

نظر شما