شناسهٔ خبر: 56477819 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

تمجید رسانه‌های ویتنام از عملکرد شاگردان شمسایی

تقابل احتمالی 2 غول آسیا در فینال

صاحب‌خبر -
تقابل احتمالی 2 غول آسیا در فینال

امید نظری گوهر، خبرنگار:شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا در حالی به میزبانی کویت از تاریخ 5 مهر آغاز شد که ناکامی قهرمان 12 دوره این تورنمنت در جام‌جهانی فوتسال و حذف برابر قزاقستان در مرحله یک‌چهارم نهایی باعث تغییر کادرفنی تیم ششم جهان و حضور وحید شمسایی به‌عنوان نفر نخست امورفنی شد که فارغ از افتخاراتش در روزهایی که پیراهن تیم ملی را بر تن داشت در قامت بازیکن‌مربی نیز توانسته بود با باشگاه دبیری تبریز و تاسیسات دریایی قهرمانی‌های قابل تامل در رقابت‌های داخلی و آسیایی کسب کند. 
 حضور دومین گلزن برتر فوتسال ملی جهان روی نیمکت ایران تا این لحظه حاصلی جز رقم خوردن انتظارات به همراه نداشته است تا شاگردان شمسایی بعد از پیروزی 5 بر صفر مقابل شاگردان محمد هاشم‌زاده در تیم اندونزی بتوانند با برد 10 بر 1 روبه‌روی چین تایپه صعود خود را قطعی کنند و در سومین دیدارشان با نتیجه 9 بر صفر لبنان را در هم بکوبند و با کسب 3 پیروزی، تصاحب بهترین خط آتش با 24 گل زده و کمترین گل خورده یعنی دریافت 1 گل در مرحله یک‌چهارم نهایی حریف ویتنام شوند. 

هدفی فراتر از قهرمانی آسیا
بدون شک تا سالیان گذشته فوتسال‌دوستان قاره آسیا نمی‌توانستند بابت عدم حضور نمایندگان قاره کهن در بین 4 تیم نهایی جام‌جهانی فوتسال از تیم‌هایی همچون ایران، ژاپن، تایلند، ازبکستان و ویتنام خرده بگیرند اما با موفقیت شاگردان ناظم‌الشریعه در رقابت‌های سال 2016 که با عبور از سد برزیل و پاراگوئه در مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی و پیروزی برابر پرتغال در جدال رده‌بندی میسر شد حداقل توقعات در کشور ایران با ادوار گذشته متفاوت است. موضوعی که باعث شد تزلزل ایران برابر تیم‌هایی مثل صربستان، آرژانتین و قزاقستان در جام‌جهانی لیتوانی به مذاق فوتسال‌دوستان و مسئولان عالی این رشته خوش نیاید تا شمسایی با اطلاع از ظرفیت‌های فوتسال ایران در تیم تحت هدایتش پوست‌اندازی انجام دهد و مبنایش را موفقیت در دهمین دوره جام‌جهانی قرار دهد.   اسطوره فوتسال آسیا تیمی متشکل از بهمن جعفری، سینا پرکاس، سعید مومنی، سعید احمدعباسی، سالار آقاپور، محمدحسین بازیار، محمدحسین درخشانی، علیرضا رفیعی‌پور، حمزه کدخدا، علیرضا جوان، مهدی اسدشیر، مهدی کریمی، حسین طیبی و مسلم اولادقباد را راهی تورنمنت قهرمانی آسیا کرده است که از این بین تنها طیبی، اولاد قباد، رفیعی‌پور و احمدعباسی سابقه حضور در جام‌جهانی 2021 را در رزومه خود می‌بینند. بدون شک گذر از کنار اسم بازیکنانی همچون فرهاد توکلی، حمید احمدی، مهدی جاوید، علی‌اصغر حسن‌زاده، محمدرضا سنگ‌سفیدی، احمد اسماعیل‌پور و سپهر محمدی می‌تواند در مراحل حذفی برای تیم ملی فوتسال دردسرساز شود، اما طبق ظواهر افکار شمسایی با سلسه استراتژی‌های هوشمندانه و مهندسی‌شده همراه است که تداوم این نکات تعیین‌کننده می‌تواند شاگردان شمسایی را به اهداف مدنظرشان در جام‌جهانی 2024 برساند. 

ترس ویتنامی‌ها از قدرت فوتسال ایران
سایت «ویتنام پلاس» در گزارشی از رویارویی تیم ملی فوتسال این کشور برابر ایران در این مسابقات می‌نویسد: «ویتنام موفق شد به یک‌چهارم نهایی فوتسال قهرمانی آسیا برسد و حالا باید با یکی از قدرت‌های قاره روبه‌رو شود. شکست برابر ژاپن باعث شد تا تیم ما در رتبه دوم گروه قرار بگیرد و حالا مجبور است با قرعه‌ای سخت روبه‌رو شده و به مصاف ایران که قهرمانی‌های زیادی در آسیا دارد خواهد رفت. این دیدار روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد و اگر تیم ما در روز آخر برابر ژاپن نتیجه بهتری کسب می‌کرد می‌توانست در این مرحله به مصاف اندونزی که تیم به مراتب آسان‌تری است برود و شانس بیشتری برای صعود به نیمه‌نهایی داشت.» 
سایت «تائو» این کشور هم درباره این دیدار نوشته است: «ویتنام با وجود شکست برابر ژاپن در رده دوم گروهش قرار گرفت و راهی مرحله بعد شد. شاگردان دیه‌گو گیوستوزی حالا در یکی از سخت‌ترین دیدارهای خود باید به مصاف مدافع عنوان قهرمانی بروند. ایران که مقتدرانه صدرنشین گروه خود شد و در رنکینگ فوتسال جهان رتبه ششم را در اختیار دارد حریف تیم ملی فوتسال ویتنام در یک‌چهارم نهایی خواهد بود. این تیم قدرتمند غرب آسیا با برتری قاطع 9 بر صفر در بازی آخر مرحله گروهی برابر لبنان نشان داد که با آمادگی زیادی راهی مرحله حذفی شده است. آنها با 9 امتیاز و برتری در هر سه مسابقه گروهی خود فقط یک گل دریافت کردند و ویتنام برای عبور از سد این حریف قدرتمند و مدعی کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت.»

مدعیان همیشگی
دیدارهای مرحله یک‌چهارم نهایی قهرمانی فوتسال آسیا در حالی امروز با بازی ساعت 11:30 صبح ایران با ویتنام که میزبانی آن برعهده سالن سعد عبدالله است آغاز خواهد شد که برخلاف روزهای آغازین که با پیروزی عربستان تحت هدایت آندرئو پلازا برابر ژاپن همراه شد در بین تیم‌های صعود‌کننده به دلیل حضور کشورهای تایلند، کویت، ازبکستان، تاجیکستان، ایران، اندونزی، ژاپن و ویتنام شگفتی دیده نمی‌شود. مطابق 3 دیدار برگزارشده مرحله گروهی به نظر می‌رسد امسال نیز نباید در جمع مدعیان قهرمانی شاهد حضور تیم جدیدی باشیم. فارغ از شاگردان شمسایی که می‌توان آنها را مدعی اصلی کسب جایگاه نخست دانست باید تیم ملی ژاپن را که بعد از شکست تلخ برابر عربستان توانست با پیروزی‌های 6 بر 0 و 2 بر 0 مقابل کره‌جنوبی و ویتنام به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شود به‌عنوان دومین شانس کسب عنوان قهرمانی متصور شد. همچنین نباید به‌راحتی از کنار اسم تایلند عبور کرد که با پیروزی‌های 3 بر 2 و 6 بر 1 در برابر عراق و عمان و تساوی 2 بر 2 روبه‌روی کویت به جایگاه نخست گروه A تکیه زده است. ازبکستان تحت هدایت باخدار احمداف نیز که در مرحله گروهی موفق شد در جدال برابر ترکمنستان، تاجیکستان و بحرین 16 گل به ثمر برساند و تنها 3 گل دریافت کند با توجه به پیشرفت سالیان اخیرش بسیار امیدوار به عبور از سد کویت و رقم‌زدن رتبه‌ای بهتر نسبت به سومین دوره گذشته است. بدون شک بدشانس‌ترین مدعی قهرمانی این دوره تیمی نیست به جز ویتنام که با هدایت دیه‌گو گیوستوزی موفق شد کره‌جنوبی و عربستان‌سعودی را شکست دهد اما برابر ژاپن تحت هدایت کنچیرو کوگوره با 2 گل کازویا شمیزو شکست خورد تا به دلیل تفاضل گل کمتر به جایگاه دوم گروه D تکیه بزند و راهی به جز تقابل با شاگردان شمسایی در مرحله یک‌چهارم نهایی پیش روی خود نبیند. 

راه صعود به فینال هموار است
تیم ملی فوتسال ایران در حالی باید در جنگ یک‌چهارم نهایی با ویتنام وارد نبرد شود که کمتر از 1 ماه پیش شاگردان شمسایی توانستند با 2 گل علیرضا جوان و تک‌گل مهدی کریمی تیم سیزدهم دوره گذشته جام‌جهانی را در تورنمنت تایلند شکست دهند. با توجه به تفاسیر اشاره‌شده به نظر می‌رسد در نبرد سه‌شنبه صبح پرافتخارترین تیم قاره کهن شانس بیشتری نسبت به شاگردان گیوستوزی داشته باشد. تیم ملی فوتسال ایران در صورت گذر از سد ویتنام باید در مرحله نیمه‌نهایی پنجشنبه‌شب در ساعت 20:30 با برنده رقابت تایلند و تاجیکستان دیدار کند. همچنین در آنسوی جدول رقابت‌ها برنده 2 دیدار ازبکستان-کویت و ژاپن- اندونزی در مرحله نیمه‌نهایی با یکدیگر دیدار خواهند کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد فوتسال‌دوستان برای تماشای رقابت احتمالی قهرمان و نایب قهرمان دوره گذشته باید تا برگزاری فینال که شنبه‌شب برگزار خواهد شد صبر کنند. 

نظر شما