شناسهٔ خبر: 56165764 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خلوت کریم‌خانی، جایی دنج و آرام در کاخ گلستان

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

با وجود ساختن ساختمان‌های بلند و مدرن در شهر تهران اما هنوز هم که هنوزه در گوشه و کنار این شهر بناهای تاریخی ارزشمندی به چشم می‌خورد که علاقه‌مندان به آثار تاریخی و هنر را مجذوب خود می‌کند.

در گوشه شمال غربی کاخ گلستان که بدون شک همه شما تابه‌حال نام آن را شنیده‌اید یا این بنای زیبا از نزدیک بازدید کرده‌اید، مکانی به نام خلوت کریم‌خانی قرار دارد که یکی از دیدنی‌های جذاب کاخ گلستان محسوب می‌شود. اگر شما هم از دوستداران تاریخ کشور هستید با ما همراه باشید زیرا در ادامه می‌خواهیم درباره رازهای خلوت کریم‌خانی بیشتر صحبت کنیم.

اما قبل از هر چیزی می‌توانید با اجاره سوئیت در تهران اقامت به یاد ماندنی را در این شهر تجربه کنید و در فرصت کافی از بناهای تاریخی دیدن کنید.

آشنایی بیشتر با خلوت کریم‌خانی

کاخ گلستان یکی از پربازدیدترین بنای تاریخی پایتخت محسوب می‌شود و همه روزه تعداد زیادی از گردشگران را برای دیدن جاذبه‌های تاریخی به خود جذب می‌کند.

بازدید از این کاخ ممکن است ساعت‌ها زمان ببرد و دیدن تمام جزئیات آن در یک روز و با یک‌بار دیدن امکان‌پذیر نباشد. زیرا این کاخ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها از بخش‌ها و جزئیات دیگری تشکیل می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیدنی این کاخ، خلوت کریم‌خانی نام دارد که مربوط به دوران زندیه است. خلوت کریم‌خانی که نام دیگر آن جلو خان است، محل عبور از اندرون و باغ گلستان به ایوان خانه و تالار مرمر بود.

در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار این معبر مسدود شد و متأسفانه بخش بزرگی از خلوت کریم‌خانی دچار تخریب شد و تنها بخشی که امروز شاهد آن هستیم از این بنا باقی مانده است.

با اجاره آپارتمان مبله تهران از طریق سایت اسنپ روم می‌توانید از کاخ گلستان و خلوت کریم‌خانی بازدید کنید و بیشتر با تاریخ کشور عزیزمان ایران آشنا شوید.

آثار مهم واقع شده در خلوت کریم‌خانی

یکی از آثار هنری که در این قسمت از کاخ گلستان قرار دارد سنگ قبر ناصرالدین‌شاه قاجار است. این سنگ قبر از جنس مرمر ساخته شده و در ابتدا در شهر ری قرار داشت که پس از انقلاب اسلامی به کاخ گلستان انتقال داده شد.

در قسمت دیگر خلوت کریم‌خانی تخت فتحعلی شاه قرار دارد که این تخت نیز از سنگ مرمر ساخته شده است.

در گذشته این تخت در جلوی عمارت خروجی یکی از بناهای کاخ گلستان قرار داشت اما پس از تخریب آن بنا در زمان ناصرالدین‌شاه و ساختن ساختمان‌های دیگر، این تخت از این مکان برداشته شد و چندین سال بعد یعنی در زمان پهلوی دوم به خلوت کریم‌خانی انتقال پیدا کرد.

وسط خلوت کریم‌خانی حوضی ساخته شده است و آب قنات شاه از میان آن بیرون می‌آید و در باغ‌های سلطنتی جریان پیدا می‌کند. با اجاره سوئیت تهران دیگر نگرانی بابت محل اقامت خود نداشته باشید و با خیال راحت از این بنا دیدن کنید.

تاریخچه خلوت کریم‌خانی

آقا محمدخان قاجار پس از غلبه کردن بر لطفعلی‌خان زند و ساقط کردن سلسله زندیه دستور داد تا استخوان‌های کریم‌خان زند را به شهر تهران بیاورند.

پس از آن استخوان‌ها را در زیر پله‌های سمت راست ورودی این بنا دفاع کردند که محل عبور و مرور روزانه آقا محمدخان و شاهان دیگر سلسله قاجار بود تا هر روز بر روی این استخوان‌ها پا بگذارند.

اما سرانجام در زمان پهلوی دستور تخریب پله‌ها و درآوردن استخوان‌ها صادر شد. در زیر این پله‌ها تکه‌های کوچکی از استخوان‌ها که باقی مانده بود به محلی در مقبره شاه صفی و شاه سلطان حسین در قم منتقل و دفن شد. اکنون که با تاریخچه خلوت کریم‌خانی و رازهای آن آشنا شدید، شاید دوست داشته باشید که سری به این مکان تاریخی بزنید.

پیشنهاد ما به شما این است که با اجاره خانه مبله تهران خیال خودتان را بابت اقامتتان راحت کنید و سپس از بناهای تاریخی که در شهر تهران واقع شده است لذت ببرید.

جمع‌بندی

در پایان به کسانی که دنبال یک اقامتگاه مناسب برای سفر چندروزه خود به شهر تهران می‌گردند می‌خواهیم یک خبر خوب بدهیم.

شما می‌توانید از طریق سایت اسنپ روم اقدام به اجاره سوئیت تهران کنید و ازآنجایی‌که بیشتر در زمینه اجاره مسافرخانه‌ها و اقامتگاه با قیمت‌های متنوع فعالیت می‌کند، نسبت به دیگر رقبای خود اقتصادی‌تر است.

شما می‌توانید با هر بودجه‌ای آپارتمان مبله تهران موردنظر خود را پیدا کنید. اسنپ روم پشتیبانی ۲۴ ساعته دارد؛ بنابراین اگر در حین کار با مشکلی مواجه شدید و یا سوالی برای شما پیش آمد می‌توانید از پشتیبانی آن‌ها کمک بگیرید. اجاره خانه مبله تهران را می‌توانید هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق سایت اسنپ روم انجام دهید.

نظر شما