شناسهٔ خبر: 5616538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

کمیسیون اصل 90 مجلس گزارش فساد در فوتبال را نهایی کرد

شلیک سنگین به دروازه فدراسیون فوتبال

مهدی محمدنبی در گفت‌وگو با «شهروند»: ‌ کار غیرقانونی نکردیم

صاحب‌خبر -

گروه ورزش| بعد از گذشت حدود یک‌سال و نیم از باز شدن پرونده فساد در فوتبال در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بالاخره این پرونده نهایی شد. به نظر می‌رسد اعلام نتایج این پرونده به صورت رسمی و قرائت آن در صحن علنی مجلس اتفاقات عجیبی را در فوتبال ما رقم بزند و شاید به جابه‌جایی مدیران رده بالای فدراسیون نیز بینجامد که از نظر کمیسیون اصل 90 تخلفاتشان محرز شده است.  بعد از داوری جنجالی محسن قهرمانی در دیدار سپاهان و پرسپولیس در‌سال 92 مجلس شورای اسلامی پرونده‌ای را توسط کمیسیون اصل 90 گشود تا به تخلفات رخ داده در فوتبال رسیدگی کند. از آن زمان تاکنون درخصوص این پرونده با 70 نفر از حوزه‌های مختلف مرتبط با فوتبال مصاحبه به عمل آمد و مکاتباتی با وزارت اطلاعات، وزارت ورزش و دیوان محاسبات انجام شد و درنهایت گزارش پس از یک‌سال و حدود سه ماه در کمیسیون نهایی شد. البته قبل از این هم پیش‌بینی می‌شد که با اعلام نتیجه این پرونده پای خیلی از مدیران فوتبالی گیر باشد،‌ همان‌طور که برکناری برخی از آنان در چند ماه اخیر در ارتباط با این پرونده بود. یکی از محورهای پرونده فساد در فوتبال به نقض قوانین و مقررات اساسنامه فدراسیون توسط مدیران مربوط می‌شود که در خیلی از موارد این اساسنامه زیرپا گذاشته شده است.

همچنین در بخش تخطی از آیین‌نامه نیز به کمیته انضباطی و استیناف اشاره شده که بارها در این چند‌سال احکام آنها مورد انتقاد باشگاه‌ها قرار گرفته است. آرایی که به عقیده نمایندگان خیلی سلیقه‌ای اعلام می‌شود. در بخش دیگر به مدیران سیاسی فاقد سابقه ورزشی اشاره شده که بدون دلیل وارد فوتبال شده‌اند.
منابع مالی غیرشفاف و دلال بازی
در این پرونده عنوان شده که منابع مالی غیرشفاف و ارتزاق از بیت‌المال هم در فدراسیون و هم در باشگاه‌ها مشهود است، طبق این بخش از گزارش حدود‌هزار‌میلیارد تومان سالانه در لیگ برتر و لیگ دسته یک از بیت‌المال هزینه می‌شود و به غیراز 3 باشگاه استقلال خوزستان، پدیده و گسترش فولاد تبریز سایر باشگاه‌ها، دولتی یا شبه دولتی هستند. محور بعدی گزارش این است که نقل و انتقالات بازیکنان بدون نظارت است و این نقل و انتقالات به واسطه مدیران عامل به صورت مستقیم با بازیکنان، مربیان و یا ارتباط مربیان با بازیکنان همچنین بخش مدیربرنامه‌های کددار و نقش گروه‌های متفرقه در کار ایجنت‌های غیررسمی شامل خبرنگاران، پیشکسوتان، کارمندان و ... انجام می‌شود. البته در این موضوع به رسانه‌های زرد که از تیترهای خلاف واقع به جهت بزرگنمایی بازیکنان و مربیان استفاده می‌کردند که پشت این اقدامات تبانی‌های مالی بوده است،‌ اشاره شده است.
شرط بندی، تبانی و سفرهای غیرضروری
ورود به شرط‌بندی‌ها، حضور در نقل و انتقالات بازیکنان که شرط‌بندی‌ها به 3 صورت توتو، لاین و به شکل سنتی در قهوه‌خانه‌های سطح شهر تهران در ارتباط با فوتبال انجام می‌شده در این پرونده مورد بررسی قرار گرفته است. تبانی بین بازیکنان و مدیران تیم‌ها، بین داور و مدیران تیم‌ها و بازیکنان و نیز دلالی بین بازیکنان، مربیان و مدیران محور بعدی است و از دیگر محورها سفرهای خارجی بعضاً غیرضرور برخی از مدیران فدراسیون است که به‌عنوان مثال 188 سفر در طی‌سال توسط رئیس فدراسیون و 218سفر توسط دبیر سابق فدراسیون انجام شده است.
فرار مالیاتی 25 میلیاردی فدراسیون
فرار مالیاتی فدراسیون براساس گزارش حسابرس از سال 91 تا 93 جمعاً حدود 25‌میلیارد تومان برآورد شده است. در باشگاه‌های فوتبال تا سال93، 283 نفر ممنوع‌الخروج قطعی شده‌اند و سایرین نیز درحال رسیدگی و اجرا هستند. محور بعدی جعل مدارک پایان خدمت سربازی است که مدارک پایان خدمت 500 نفر از بازیکنان مورد بازدید قرار گرفته که جمعاً 69 کارت پایان خدمت باطل شده است. محور آخر در ارتباط با مدارس فوتبال است که حدود 100 مدرسه غیرمجاز در سطح کشور وجود دارد.
سرنوشت مشابه کفاشیان و بلاتر
اتفاقات اخیر در فوتبال ایران درحالی رخ داده که چندی قبل فیفا به‌عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری درفوتبال به‌دلیل افشای گسترده فساد و تبانی با دستگیری تعداد زیادی از اعضایش مواجه شد و درنهایت 24 ساعت مانده به شروع انتخاب رئیس جدید، پلیس فدرال آمریکا، تک به تک افراد مظنون را دستگیر کرد. تبعات این افشاگری گسترده، استعفای بلاتر، چند روز پس ازانتخاب به‌عنوان رئیس جدید بود. رئیس فیفا تحت فشار آمریکا و انگلیس ناراحت از شکست درانتخابات ریاست فیفا، پروژه براندازی را به انتها رساندند و با برخوردی قاطعانه، سرانجام رئیس 17‌ساله اخیر فیفا و مرد متهم به رشوه‌خواری گسترده را از ساختمان شیشه‌ای‌اش اخراج  کردند. خیلی‌ها اعتقاد دارند انگار نسخه‌ای ایرانی از این ماجرا متولد شده است. در صورت روشن شدن ماجرا و اثبات تخلف، احتمالا سرنوشتی مشابه بلاتر در انتظار کفاشیان خواهد بود.
آذین:  تخلفات فدراسیون فوتبال محرز است
حسین آذین،‌ سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس دراین‌باره می‌گوید: «پرونده فساد در فوتبال در جلسه هیأت رئیسه کمیسیون بررسی و نهایی شد؛ موضوع پس از بررسی و تصویب در صحن کمیسیون در هفته آینده برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه تحویل داده خواهد شد و موضوعاتی که نیازمند بررسی در قوه قضائیه باشد به دستگاه قضایی ارسال می‌شود. تخلفات فدراسیون فوتبال محرز است و نقش وزارت ورزش در پیگیری و نظارتی که باید انجام می‌داده ضعیف بوده که موجب شده تا فدراسیون در موارد متعددی برخلاف اساسنامه عمل کند و تبعات مالی، اجتماعی و اخلاقی را به دنبال داشته باشد.»
نبی:  اقدامات ما در چارچوب قانون بوده است
مهدی محمدنبی، دبیرکل سابق فدراسیون که خیلی از این اتهامات در دوران وی انجام شده،‌ در واکنش به این اتهامات به «شهروند» می‌گوید: ‌»من باید دقیق گزارشی که از سوی کمیسیون اصل 90 اعلام شده را بخوانم چون نمی‌دانم اتهامات من یا فدراسیون چیست اما قطعا هر کاری که انجام شده در چارچوب قانون و اساسنامه بوده است.» وی در واکنش به اعلام 218 سفر غیرضروری دبیرکل می‌افزاید:  «نمی‌دانم این عدد از کجا آمده و مربوط به چه محدوده زمانی است اما هر جا که نیاز بوده من سفر کرده ام و این سفرها به هیچ وجه شخصی نبوده است.»
جنجال بزرگ در آستانه مجمع
مجمع فدراسیون فوتبال درحالی امروز برگزار می‌شود که اعلام نتایج پرونده فساد در فوتبال قطعا، فدراسیون را دچار بحرانی بزرگ خواهد کرد و کفاشیان دائما باید پاسخگوی اتهامات وارد شده باشد. با این وضع باید دید که این مسائل در مجمع امروز بررسی می‌شود یا فوتبالی‌ها درباره بی‌اعتنایی به فسادها ائتلاف می‌کنند.

 

نظر شما