شناسهٔ خبر: 55601703 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

راه‌های بهبود کیفیت خواب

به خاطر قلب‌تان، حتما شب‌ها در تاریکی مطلق بخوابید!

نور کم به پلک‌ها وارد شده و خواب را مختل می‌کند، حتی اگر فرد با چشمان کاملا بسته بخوابد. این در حالی است که افزایش ضربان قلب در شب یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت و بیماری قلبی و مرگ زودرس است.

صاحب‌خبر -

خرداد: یک مطالعه جدید نشان داده که خوابیدن  حتی برای  یک شب با نور کم، مانند نور تلویزیون با صدای خاموش، قند خون و ضربان قلب را هنگام خواب عمیق افزایش می‌دهد.

به‌گزارش خرداد به نقل از سی‌ان‌ان؛ دکتر فیلیس زی، نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز طب خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: نور کم به پلک‌ها وارد شده و خواب را مختل می‌کند، حتی اگر فرد با چشمان کاملا بسته بخوابد. این در  حالی است که افزایش ضربان قلب در شب یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت و بیماری قلبی و مرگ زودرس است.

تحقیقات قبلی ارتباط بین نور مصنوعی در شب و افزایش وزن و چاقی، اختلال در عملکرد متابولیک، افزایش مقاومت به انسولین و افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را نشان داده بودند.

زی و تیمش با مطالعه بر روی وضعیت خواب ۲۰ فرد جوان سالم متوجه شدند که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از نور محیط، در واقع از طریق پلک بسته به چشم می‌رسد.

زی گفت، با این حال، حتی آن مقدار ناچیز نور باعث افزایش ضربان قلب و مقاومت به انسولین می‌شود. علاوه بر این، سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک در این حالت نامتعادل خواهد شد.

این مطالعه روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

زی بر اساس مطالعاتش برای بهبود کیفیت خواب، به مردم توصیه می‌کند:

«قبل از خواب، پرده‌ها را بکشید، همه چراغ‌ها را خاموش کنید و از ماسک خواب استفاده کنید.

اتاق خواب خود را از نظر منابع نوری که ضروری نیستند، بررسی کنید. اگر به نور شب نیاز دارید، آن را کمرنگ نگه دارید و طوری آن را تنظیم کنید که به چشم‌ها و یا سطح تخت منعکس نشود.

هرگونه نور در طیف آبی را ممنوع کنید، مانند نورهایی که از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ ساطع می‌شوند.

نور آبی محرک‌ترین نوع نور است. اگر به دلایل ایمنی مجبورید یک چراغ روشن داشته باشید، رنگ آبی را تغییر دهید. چراغ‌هایی را انتخاب کنید که رنگ‌های مایل به قرمز یا قهوه‌ای بیشتری دارند.»

برچسب‌ها:

نظر شما