شناسهٔ خبر: 55590706 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

وعده مشترک ۳ معاون وزیر صمت/ برخورد با قاچاق جدی است؟

پس از ماه‌ها سکوت، بالاخره سه معاون وزیر صمت به طور صریح اعلام کردند که این وزارتخانه از ۱۵ مردادماه به طور سراسری با کالای قاچاق برخورد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، از ابتدای امسال تا به امروز وزیر صمت و معاونان وی به دفعات هشدار‌های مکرری در خصوص برخورد با قاچاق در سطح عرضه در رسانه‌ها مخابره کرده‌اند.

وعده مشترک ۳ معاون وزیر صمت برای تاریخ ۱۵ مرداد/ برخورد با قاچاق جدی است؟

اولین بار رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در فروردین امسال اعلام کرد: طرح ویژه وزارت صمت برای مبارزه با کالا‌های قاچاق و تقلبی با پنج اولویت کالایی از ۱۵ فروردین ماه امسال آغاز می‌شود که لوازم یدکی و قطعات خودرو در اولویت نخست اجرایی طرح خواهد بود.

اما با وجود اعلام تاریخ قطعی ۱۵ فروردین برای برخورد با قاچاق از سوی وزیر، اما این وعده هم به مانند دفعات قبل به فراموشی سپرده شد و در زمینه برخورد با اجناس قاچاقی همچون لوازم خانگی و لوازم یدکی در بازار تغییر محسوسی رخ نداد.

وعده نهایی سه معاون وزیر صمت برای ۱۵ مرداد

اما بالاخره پس از ماه‌ها سکوت، سه معاون وزیر صمت در اوایل مرداد از تربیون‌های مختلف به طور صریح اعلام کردند که این وزارتخانه از ۱۵ مردادماه به طور حتم با تمامی اجناس قاچاق فاقد شناسه کالا و کد رهگیری با اولویت لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی، برخورد قطعی خواهد کرد.

هفته گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه شنبه ۱۵مرداد، فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۳ قلم لوازم یدکی به پایان می‌رسد، هشدار داد: «اگر پس از این تاریخ، بازرسان، لوازم یدکی فاقد شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهند کرد.»

همچنین حمید محله‌ای، معاون وزارت صمت نیز در یک برنامه تلویزیونی صراحتا اعلام کرد: «کالا‌هایی همچون لوازم یدکی و لوازم خانگی که از ۱۵ مردادماه شناسه کالا و کد رهگیری نداشته باشند، به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند».

محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت هم در یک برنامه تلویزیونی پیش از تعطیلات عاشورای حسینی، خطاب بهع موم کسبه بازار لوزام یدکی، اعلام کرد: «روز شنبه ۱۵ مردادماه بازرسان با حضور در بازار قطعات یدکی، کالا‌های تقلبی و جعلی را جمع آوری خواهند کرد.»

وزارت صمت و کشاورزی برای قاچاق برنامه‌ای ندارند

شهریار حیدری، رئیس کمیته امور مرزی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئولیت هماهنگی بین ۳۰ ارگان و نهاد برای برخورد با قاچاق را برعهده دارد، گفت: این ستاد باید تمرکز خود را به سمت مافیای قاچاق و دانه‌درشتان معطوف کند.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز، یک دستگاه هماهنگ‌کننده محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال وزارت صمت و جهاد دو وزارتخانه مهم در زمینه مبارزه با قاچاق هستند، ولی با این حال هیچگونه برنامه مدونی برای مبارزه قاچاق ندارند.

حیدری با اشاره به اینکه یکی از عوامل پیشگیری از قاچاق، تقویت اقتصاد مرزنشینان است، عنوان کرد: در کشور ایران، نقاط مرزی محروم‌تر از سایر استان‌ها هستند، ولی این موضوع در تمام کشور‌های جهان بالعکس است و مرزنشینان از سایر مناطق مرفه‌تر هستند.

حجم ۱۲ میلیارد دلاری قاچاق

رئیس کمیته امور مرزی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه اکنون قاچاق رسمی در کشور بیشتر از میزان قاچاق غیررسمی است، گفت: سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار قاچاق در کشور انجام می‌شود و سوخت، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، لوازم یدکی، پوشاک و ... عمده‌ترین اجناس مورد علاقه قاچاقچیان است.

حیدری با بیان اینکه حجم قاچاق در مناطق مرزی به ۱۰۰ میلیون دلار هم نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: بنابراین ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از حجم قاچاق متعلق به دانه‌درشتان و مافیا است.

وی با بیان اینکه منشأ قاچاق در کشور مربوط به کولبران و مرزنشینان نیست، گفت: الان قاچاق به شکل سازمان یافته و مافیایی وارد کشور می‌شود و متاسفانه با قاچاقیان دانه‌درشت برخورد لازم نمی‌شود.

۱۰ درصد پرونده‌های قاچاق میلیاردی هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ۹۰ درصد پرونده‌های قضایی قاچاق مبالغ زیر ده میلیون تومان دارند، گفت: دستگاه قضا با این پرونده‌های جزئی به شدت برخورد می‌کند، اما با ۱۰ درصد پرونده‌های قاچاق که دارای مبالغ میلیاردی هستند، متاسفانه برخورد جدی صورت نمی‌پذیرد.

حیدری در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید هر چه سریعتر به پرونده‌های قاچاقی که دارای مبالغ کلان هستند رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه مافیای قاچاق پرقدرت و زیرپوستی به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد، گفت: با وجود آنکه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در زمینه کشف و مبارزه با قاچاق عملکرد مناسبی دارند، اما برخورد قضایی مناسبی با قاچاقچیان دانه‌درشت صورت نمی‌پذیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است، گفت: در جلسه اخیری که با رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم، گزارشات تفصیلی درباره نحوه برخورد با قاچاق به کمیسیون امینت ملی ارائه شده است.

نظر شما