شناسهٔ خبر: 55550952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مقتدی صدر:دستگاه قضایی پارلمان را منحل کند/ رئیس جمهوری تاریخی برای برگزاری انتخابات تعیین کند

صاحب‌خبر -

شفقنا-«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر از دستگاه قضایی خواست برای انحلال پارلمان عراق طی مدت حداکثر پایان هفته آتی اقدام کند و رئیس جمهوری نیز تاریخی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تعیین کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، صدر در توئیتی نوشت: «شاید برخی بگویند انحلال پارلمان نیازمند برگزاری جلسه پارلمان برای انحلال خود است، خیر، برخی فراکسیون‌های پارلمانی بر سهم‌خواهی و تداوم فساد اصرار دارند و به درخواست مردم در انحلال پارلمان تن نخواهند داد، من خطاب به آنها می‌گویم، انحلال پارلمان تنها منحصر به خود این نهاد نیست.»

وی در ادامه خطاب به دستگاه قضایی و به خصوص رئیس شورای عالی قضایی گفت: امیدواریم برای تصحیح روند اقدام کنید به ویژه پس از پایان مهلت قانونی پارلمان در انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر و تشکیل دولتی سهم‌خواهانه به جای دولت اکثریت ملی و یا مستقل و به دور از چهره‌های قدیمی که ملت از آنها ناامید شده است؛ چهره‌هایی که اگر فاسد نبودند، در انجام وظایف کوتاهی کردند. لذا از دستگاه قضایی می‌خواهم علیرغم تحمل اعمال فشارهای سیاسی و امنیتی به انحلال پارلمان حداکثر تا پایان هفته آتی به خصوص پس از نقض قانون اساسی که بدان اشاره شد، اقدام کند و رئیس جمهوری نیز زمانی برای برگزاری انتخابات زودهنگام مشروط به چند شرط که متعاقبا اعلام خواهد شد، تعیین کند.

رهبر جریان صدر افزود: در این مدت، انقلابیون به تحصن و انقلاب خود ادامه دهند و اگر بار دیگر مردم را ناامید کردند، آنگاه موضع دیگری اتخاذ کنند، از همه انقلابیون و فراکسیون مستعفی صدر و دیگر نمایندگان و دوستداران میهن می‌خواهم درخواست رسمی به دادگاه فدرال به شیوه قانونی از طریق کمیته مرکزی تحصن‌ها در این باره ارائه دهند، روشن است که دستگاه قضایی در بوته آزمایش قرار دارد، امیدواریم که منافع مردم را مدنظر قرار دهد و از فشارها نهراسد، من یقین دارم که بسیاری از قضات با مردم و اصلاحات همراه هستند.

پیش از این، «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون مخالفت خود را با انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام به جز با بازگشت تشکیل جلسات طبیعی پارلمان اعلام کرده بود.

المالکی اعلام کرده بود: عراق کشوری با مذاهب، طیف‌ها و قومیت‌های مختلف است لذا تحمیل اراده گروهی خاص بر کشور امکانپذیر نیست و تنها در صورتی که اراده همه مردم در پارلمان منتخب باشد، آن کار صورت خواهد گرفت.

وی گفت: لذا انحلال پارلمان، تغییر نظام سیاسی و انتخابات زودهنگام تنها در صورت تشکیل جلسات طبیعی پارلمان و بررسی و تصمیم‌گیری درباره این مطالب امکانپذیر است.

رهبر جریان صدر با خروج از پارلمان عراق و به راه انداختن تظاهرات خیابانی و تحصن در منطقه الخضراء و به تعطیلی کشاندن جلسات پارلمان خواستار انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام  و تغییر نظام سیاسی این کشور شده است.

آیا اصلاح قانون اساسی عراق در مرحله کنونی امکان‌پذیر است؟

نظر شما