شناسهٔ خبر: 55510034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طالبان خواستار استرداد بالگرد‌های افغانستان از کشور‌های همسایه شد

وزارت دفاع طالبان بار دیگر خواستار استرداد بالگرد‌های افغانستان از تاجیکستان و ازبکستان به این کشور شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، وزارت دفاع دولت موقت طالبان خواستار استرداد هواپیما‌های نظامی از کشور‌های همسایه شد.

در حالی که آمریکا اعلام کرده که هواپیما‌های نظامی را به طالبان تحویل نخواهد داد، وزارت دفاع این گروه گفته است که از هر طریق ممکن این بالگرد‌های را تصاحب خواهد کرد.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع، گفت: «این بالگرد‌های سرمایه مردم افغانستان بوده و تاجیکستان و ازبکستان باید آن‌ها را تحویل دهند و هرچند آن‌ها نیز ملاحظات خاص خود را در این زمینه دارند.»

وی تاکید کرد که در زمان مناسب این بالگرد‌ها بازگرداننده خواهند شد.

این در حالی است کارشناسان بر این باورند که تا زمانی که دولت موقت طالبان به رسمیت شناخته نشوند، استرداد این بالگرد‌ها ناممکن است.

طالبان گفته است که بیش از 40 چرخبال افغانستان در هنگام سقوط دولت پیشین از سوی نظامیان حکومت پیشین به تاجیکستان و ازبیکستان منتقل شده و از این کشور‌ها همواره خواسته است که این چرخبال‌ها را به افغانستان استرداد کنند.

پیشتر «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان گفته بود که ازبکستان برنامه‌ای برای بازگرداندن هواپیما‌ها و بالگرد‌های نظامی به افغانستان که پاییز گذشته وارد ازبکستان شدند، ندارد. این فناوری نظامی متعلق به آمریکا است و این مساله را باید آمریکا حل و فصل کند.

وی ادامه داد: حرف بر سر 22 فروند هواپیما و 24 فروند بالگرد است که نظامیان افغان در ماه سپتامبر پس از به قدرت رسیدن «طالبان» با آن به ازبکستان فرار کردند. همچنین 18 فروند هواپیما به تاجیکستان منتقل شد.

ایرگاش‌یف اظهار داشت: هزینه آن‌ها را دولت آمریکا پرداخت کرده است. آنان دولت قبلی افغانستان را تامین مالی کردند. بنابراین، ما معتقدیم که تصمیم گیری در مورد این فناوری‌ها کاملاً مربوط به «واشنگتن» است. ما این فناوری‌های نظامی را بر اساس توافق با آمریکا نگهداری می‌کنیم و در مورد این به «طالبان» اطلاع دادیم.

نمایندگان وزارت دفاع آمریکا تایید کردند که نه ازبکستان و نه تاجیکستان برنامه‌ای برای بازگرداندن هواپیما‌ها و بالگرد‌های نظامی به افغانستان ندارند. در این میان، طرف آمریکایی هنوز در مورد سرنوشت این هواپیما‌ها تصمیم گیری نهایی نکرده است.

شایان ذکر است که در ابتدای ماه ژانویه «مولوی محمد یعقوب مجاهد» سرپرست وزارت دفاع دولت موقت افغانستان از ازبکستان و تاجیکستان درخواست کرد که هواپیما‌ها را بازگردانند.

وی گفت: هواپیما‌های ما در تاجیکستان یا در ازبکستان باید بازگردانده شوند. ما اجازه نخواهیم داد این هواپیما‌ها در خارج از کشور باقی بمانند یا توسط این کشور‌ها استفاده شوند.

نظر شما