شناسهٔ خبر: 55285853 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در اختتامیه جشنواره نانو و رسانه

«فرهیختگان» برترین روزنامه نانویی کشور شد

صاحب‌خبر -
«فرهیختگان» برترین روزنامه نانویی کشور شد

اختتامیه جشنواره نانو و رسانه 1401 روز گذشته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور جمعی از خبرنگاران برتر حوزه نانو و فناوری و اصحاب رسانه و مدیران رسانه‌های برتر برگزار شد و در آن از برگزیدگان و فعالان عرصه اخبار نانو تقدیر به‌عمل آمد. فراخوان این جشنواره از اردیبهشت 1401 آغاز شد و شرکت‌کنندگان آثار خود را تا 20خرداد به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. ستاد ویژه فناوری نانو هرسال سعی می‌کند براساس ارزیابی عملکرد رسانه‌ها به برگزاری این جشنواره و تجلیل و تقدیر از رسانه‌های برتر، افراد با عملکرد بالا و آثار برتر به‌منظور ترویج فناوری نانو بپردازد. آثار رسانه‌های رسمی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند در 6 بخش صدا، سیما، خبرگزاری و پایگاه خبری، روزنامه، عکس و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند، درکنار رسانه‌های عمومی، در دو بخش رسانه‌های تخصصی صنعت و دانشجویی نیز گزارش‌هایی ارسال می‌شود و توسط داوران ارزیابی می‌شوند. در جشنواره امسال بیشتر از 300 اثر در سه بخش رسانه‌های عمومی، رسانه‌های تخصصی صنعت و دانشجویی به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده و مورد بررسی قرار گرفتند. در حاشیه این مراسم، می‌توان به حضور علی وحدت، ریاست صندوق شکوفایی و نوآوری اشاره کرد.

  اعلام برترین‌ها
«فرهیختگان» به‌عنوان رسانه برتر و اثر «ندا اظهری» خبرنگار سرویس دانشگاه این روزنامه تحت‌عنوان «صرفه‌جویی 90 درصدی مصرف آب با فناوری نانو» به‌عنوان رتبه دوم بخش روزنامه‌ها انتخاب شدند.
خبرگزاری ایسنا، شبکه پنج سیما و رادیو اقتصاد ازجمله دیگر رسانه‌های برتر جشنواره امسال بودند. رتبه اول روزنامه‌ها، روزنامه جام‌جم و رتبه دوم روزنامه‌ها روزنامه «فرهیختگان»؛ آثار برتر خبرگزاری‌ها، رتبه اول خبرگزاری فارس و رتبه دوم خبرگزاری مهر؛ برترین آثار بخش سیما، رتبه اول از خبرگزاری صداوسیما و رتبه دوم از خبرگزاری صداوسیما. آثار برتر رادیویی، رتبه برتر رادیو ایلام؛ رتبه اول رادیو جوان؛ رتبه دوم رادیو اعلام شد.

  آشنایی مردم با نانو مدیون فعالیت رسانه‌هاست
در نبود سرکار، علی بیت‌اللهی، مشاور ارشد ستاد توسعه نانو سخنرانی کرد و موفقیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو را مدیون تلاش محققان و دانشجویان و استادان دانشگاهی دانست و اظهار داشت که به‌طورقطع این موفقیت بدون همکاری رسانه‌ها ممکن نمی‌شد. او به این نکته اشاره کرد که مردم ما طی این سال‌ها توانستند به باور «ما می‌توانیم» برسند. در 20 سال گذشته که فناوری نانو تازه شکل‌گرفته بود، به تعداد انگشتان دو دست استاد در کشور وجود نداشت که بتواند تعریف جامعی از فناوری نانو داشته باشد اما امروز، ایران یکی از کشورهای پیشگام در عرصه فناوری نانو در دنیا شناخته می‌شود. به گفته او، درحال‌حاضر بیش از 1100 محصول نانوی ایران در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است. همچنین ایران توانسته با محوریت ستاد نانو، 10 استاندارد بین‌الملل را در کمیته ایزو به تصویب برساند. اکنون بیش از 160 کشور از این استانداردها در تولید محصولات خود بهره می‌برند. بیت‌اللهی ادامه داد: «تشکیل شبکه‌های فناوری پایدار اتحادیه اروپا یکی از برنامه‌هایی است که از قریب چهارسال پیش ارائه شده و قرار است با مشارکت 40 کشور دنیا در کمیسیون اتحادیه اروپا تصویب شود. مدیریت این شبکه را ایران برعهده دارد که حکایت از جایگاه والای ایران دارد.»  مشاور ارشد ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه مطرح می‌کند که ایران تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و با وجود کاستی‌ها و نقایص موجود، نیاز است با معکوس کردن مهاجرت در کشور، چالش‌های موجود را مرتفع کرد. او در ادامه به اهمیت بخش نانو و دانش‌آموزی پرداخت و اذعان کرد که دانش‌آموزان در این بخش در پژوهش‌سراها تحقیق می‌کنند. شبکه آزمایشگاهی که چندسالی است از سوی ستاد نانو راه‌اندازی شده، درحال‌حاضر بیش از 1200 عضو دارد. این شبکه آزمایشگاهی در تحریم‌ها به‌خوبی توانست ظرفیت‌های کشور را ارتقا دهد.  بیت‌اللهی همچنین درباره خدمات ستاد توسعه نانو گفت: «ستاد توسعه فناوری نانو در کریدور خدمات فناوری از زمان اجرای پژوهش تا مراحل پایانی طرح و تجاری‌سازی، محققان را همراهی می‌کند تا دستاوردهایی داشته باشیم که دنیا آنها را به‌رسمیت بشناسد. ایران از ظرفیت‌های خوبی در حوزه نانو و دیگر فناوری‌ها برخوردار است و امیدواریم با کمک رسانه‌ها، در تمام بخش‌های فناوری چون بایو، موشکی و... به پیشرفت برسند.»  علی وحدت، رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری هم در این مراسم گفت: «حوزه نانو جزء اولین بخش‌های تحقیقاتی کشور است که با سازوکار و ساختاری مشخص توانسته در حوزه صنعت از امکانات علمی کشور بهره‌مند شود.» او معتقد است که عملکرد ستاد می‌تواند الگویی برای توسعه دیگر حوزه‌های فناوری باشد. موفقیت ستاد طی 10 تا 15 سال گذشته مدیون برنامه‌ریزی‌های دقیق بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما