شناسهٔ خبر: 55235205 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

افزایش ۱۰۶۱۱ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۰۶۱۱ واحد همراه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، البته از میانه بازار از میزان رشد کاسته شد و در نهایت با افزایش ۱۰۶۱۱ واحد به رقم یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۵۰۹ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۸۷۵ واحد به رقم ۴۰۴ هزار و ۶۵۷ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۱۵ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بیش از ۵.۷ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۰۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، اما میزان رشد شاخص‌ها کمتر از نیم درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۱۱ درصد رشد کردند این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۰.۲۲ درصد رشد کردند، شاخص آزاد شناور ۰.۱۳ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس بدون تغییر ماند و شاخص بازار دوم بورس ۰.۲۴ درصد رشد کرد.

امروز نماد‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پتروشیمی پردیس، شستا و بانک ملت بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نماد‌های صنعتی گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران شاخص کل با ۱۲۴ واحد کاهش به رقم ۱۹ هزار و ۴۱۵ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس ۳۴۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۴۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. امروز نماد‌های پالایش نفت لاوان، پتروشیمی تندگویان، صنعتی مینو و صبا تأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد‌های بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان و سنگ‌آهن گهر زمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 با توجه به فصل برگزاری مجامع اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای عملکرد سال گذشته خود سود حاصل کردند و به سهامداران خود سود توزیع کردند؛ بنابراین گر چه این نکته لازم است که سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، اما کسانی که در بلندمدت به سهامداری می‌پردازند با دریافت سود سهام و حق‌تقدم‌های اختصاص یافته دچار زیان نخواهند شد.

یکی دیگر از منابع برای تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه است که با سلب حق‌تقدم، صرف سهام و یا عرضه اولیه از طریق صرف سهام یا صرف حق‌تقدم به تأمین مالی اقدام می‌کنند.

سهم تأمین مالی اقتصاد از بورس به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد و هنوز ۹۰ درصد تأمین مالی کشور از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.

نظر شما