شناسهٔ خبر: 5516005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تعامل | لینک خبر

روايت ولايتي از دبه آمريکا ازعمان تا لوزان

کري صداقت ندارد و تصميم گير جدي در صحنه آمريکا نيست

صاحب‌خبر -

 مشاور رهبر انقلاب در امور بين الملل ضمن تشريح جزئيات بدعهدي ها و زياده خواهي هاي آمريکا در چند ماه اخير، گفت: آنها قصد ندارند به تعهدات خود عمل کنند و به دنبال اين هستند تا در آينده باز هم دبه در بياورند. علي اکبر ولايتي که مهمان برنامه زنده متن و حاشيه بود، علت دوبار تمديد توافق ژنو را زياده خواهي هاي آمريکا عنوان کرد و گفت: اين مسئله را دوستاني که مذاکره مي کنند براي ما نقل کردند. وي تعداد سانتريفيوژهاي فردو را يکي از نمونه هاي بدعهدي طرف مقابل برشمرد و افزود: آنها در لوزان توافق کرده بودند که هزار سانتريفيوژ در اختيار ايران باشد اما در نوبت بعدي مذاکرات دبه درآوردند و گفتند تنها بايد 350 سانتريفيوژ در دو زنجيره کار کند و مابقي به انبار انتقال يابد.وي افزود: پيش از اين هم از طريق يکي از کشورهاي منطقه که رابطه دوستي با ما دارند آنها قول داده بودند که حق غني سازي ايران را بپذيرند و بعد که مذاکراتي در عمان بين وزير خارجه ايران و آمريکا انجام شد آنچه که آنجا قرار گذاشته بودند بعداً در جلسات 1+5 از آن مواضع شان عقب نشيني کردند و عذرشان هم اين بود که ما يک توافقي کرديم اما دوستان ما نپذيرفتند. ولايتي تصريح کرد: وزير خارجه بي صداقت آمريکا در پشت درهاي بسته حرف هاي شيرين مي زند و خوش و بش مي کند اما در جايي ديگر عليه ايران مصاحبه مي کند، مشخص است که وي تصميم گير جدي در صحنه آمريکا نيست. ولايتي در ادامه تأکيد کرد: اينطور نباشد که ما تعهدات خود را انجام دهيم، بعد آژانس بيايد بررسي کند که خود آنها هم پيش بيني کردند اين کار 6 ماه به طول مي انجامد و بعد بيايند به تدريج نسبت به برداشتن تحريم ها اقدام کنند. وزيرپيشين خارجه تصريح کرد :مذاکره کنندگان با تجربه ما بايد صددرصد مراقبت هاي لازم را داشته باشند. ولايتي دليل تأکيد ايران را بر رفع يک باره تحريم ها اين دانست که «طرف مقابل هر زماني که زمينه و فرصت را مناسب ببيند، حتماً دبه مي کند.»

مراکز نظامي، رگ حياتي ما هستند

به گزارش فارس رئيس مرکز تحقيقات مجمع تشخيص همچنين ضمن بيان اين که هيچ کشوري به دشمن خود اجازه بازديد از توان دفاعي خود و در واقع خلع سلاح خود را نمي دهد، گفت: مراکز نظامي ما رگ حياتي ما هستند. مردم، دولت، پاسداران و ارتشي ها اين همه تلاش کردند که از ميهن مان دفاع کنند تا جنگي بر ما تحميل نشود بنابراين ما اجازه بازديد از مراکز نظامي را نخواهيم داد.

برخي مأموران آژانس عامل سيا هستند

وي همچنين تأکيد کرد: به چه دليل بايد اجازه دهيم که مراکز نظامي مان در معرض بازديد مأموران آژانس قرار بگيرد که بدون شک تعدادي از اين مأموران آژانس عامل CIA هستند. ولايتي در ادامه در پاسخ به اين سؤال که آيا اطلاعات کافي پيرامون مذاکرات به مردم داده مي شود يا خير، گفت: شايد يک مقدار اطلاعات بيشتر داده شود که به نفع مذاکره کنندگان و به نفع ملت و در جهت منافع ملي باشد. وي تقاضاي مصاحبه از دانشمندان ايراني را با هدف تحقير ايران دانست و افزود: اگر آنها اقدام به تحقير کردند ما هم بايد آنها را تحقير کنيم.

اسد رشوه ملک عبدا... را نپذيرفت

ولايتي همچنين با اشاره به ديدار ملک عبدا... و بشار اسد در چند سال گذشته، گفت: در اين ديدار پادشاه عربستان وعده پول داده بود تا دولت سوريه عليه محور مقاومت عمل کند که بشار اسد اين پيشنهاد را قبول نکرد و با اين تصميم مانع از سقوط اين کشور عربي شد.

برچسب‌ها:

نظر شما