شناسهٔ خبر: 54984160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

ماجرای منطقه امن در جنوب سوریه چیست؟

طرح ایجاد یک منطقه امن، مشابه اقدام ترکیه در شمال سوریه، با هدف مقابله با افزایش حضور ایران در جنوب سوریه در سایه کاهش حضور روسیه در این مناطق عنوان شده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، علی موسوی در کانال تلگرامی خود"اخبار سوریه" در باره موضوع تشکیل یک منطقه امن در جنوب سوریه که اخیرا از سوی برخی معارضین سوریه مطرح شده است، نوشت:

 

 

اخیرا خبرهایی درباره ایجاد یک منطقه امن در عمق 35 کلیومتری در جنوب سوریه منتشر شده است. براساس اخبار منتشر شده این طرح با حمایت آمریکا ، اسراییل و تعدادی از کشورهای عربی از جمله اردن، مصر ، امارات ، عربستان و... ارائه شده است و شامل حمله به جنوب سوریه و ایجاد یک منطقه امن، مشابه اقدام ترکیه در شمال سوریه، می باشد و علت آن مقابله با افزایش حضور ایران در جنوب سوریه در سایه کاهش حضور روسیه در این مناطق عنوان شده است.

 

همچنین گفته شده است نشستی با حضور نمایندگان برخی از گروه های مخالف دولت سوریه در امارات برگزار شده است.

 

براساس گفته منابع نزدیک به مخالفان این عملیات در سه مرحله مستمر با هزینه کلی 45 میلیارد دلار آغاز می شود که شامل عملیات نظامی، بازسازی زیرساخت ها، جاده ها، بیمارستان ها، مدارس، مساجد و نیروهای امنیتی مشابه عملیات ارتش ترکیه در شمال و شرق سوریه می شود.

 

با این وجود برخی از کشورهای نام برده شده اعلام کرده اند که در اقدامات علیه ایران مشارکتی نخواهند داشت و طرف اردنی نیز این طرح را تکذیب کرده است.

 

منابع اردنی صحت اخبار منتشر شده در مورد قصد امان برای ایجاد منطقه امن در امتداد مرز سوریه و اردن در عمق 35 کیلومتری جنوب سوریه برای محدود کردن خطر نیروهای وابسته به ایران را تکذیب کردند.

 

روز چهارشنبه، وبسایت العربی الجدید به نقل از یک منبع رسمی (ناشناس) اردنی اعلام کرد که اصلاً چنین پیشنهادی و هیچ صحبت یا فکری در مورد آن وجود ندارد.

 

سلیمان قرفان، رئیس سندیکای "وکلای آزاد" در استان درعا با اشاره به برگزاری نشستی در امارات ، تاکید کرد که "ایجاد منطقه امن در امتداد مرز سوریه و اردن به عمق بیش از 35 کیلومتر، با تایید برخی کشورهای عربی و حضور ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری قریب الوقوع شده است."

 

جلال العبادی، کارشناس امنیتی اردن نیز به نوبه خود توضیح داد که ایده منطقه امن جدید نیست، «این منطقه در سال 2015 با عمق 16 کیلومتر پیشنهاد شد، اما اختلاف بر سر این بود که چه کسی آن را کنترل می کند و چه نیروهایی آن را مدیریت می کنند.»

 

العبادی با بیان این که این ایده موفق نخواهد شد، افزود: "کسی که امروز منطقه مرزی را اداره می کند، روسیه یا ارتش سوریه نیست، بلکه نیروهای نزدیک به ایران و حزب الله هستند."

 

در هر صورت اخیرا اقداماتی با حمایت آمریکا در جنوب سوریه صورت گرفته است که واکنش هایی نیز از جانب دولت سوریه به همراه داشته است.

 

 

 

نظر شما