شناسهٔ خبر: 54790486 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

برنامه‌های خانواده‌محور شهرداری تهران برای افزایش سرانه فعالیت بدنی و تفریحی پایتخت‌نشینان در تابستان اعلام شد

تکاپوی شهرداری برای افزایش سرانه ورزشی

برنامه‌های تابستانه امسال شهرداری تهران با سال‌های گذشته یک‌تفاوت اساسی دارد؛ خانواده‌محور بودن برنامه‌ها پس از 2سال حضور شدید کرونا؛ یعنی قرار است برنامه‌هایی به اجرا درآیند که خانواده‌های یک‌محله در فضایی دوستانه و اجتماعی تفریح و ورزش کرده و سرانجام در قالب مسابقاتی کوچک به رقابت بپردازند تا قهرمان محله‌ها مشخص شود.در این راستا، فرصتی به‌وجود می‌آید تا نه

صاحب‌خبر -

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

برنامه‌های تابستانه امسال شهرداری تهران با سال‌های گذشته یک‌تفاوت اساسی دارد؛ خانواده‌محور بودن برنامه‌ها پس از 2سال حضور شدید کرونا؛ یعنی قرار است برنامه‌هایی به اجرا درآیند که خانواده‌های یک‌محله در فضایی دوستانه و اجتماعی تفریح و ورزش کرده و سرانجام در قالب مسابقاتی کوچک به رقابت بپردازند تا قهرمان محله‌ها مشخص شود. در این راستا، فرصتی به‌وجود می‌آید تا نه‌تنها پدر و مادرها کنار فرزندان خود ورزش کنند، بلکه حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز همراه با نوه‌های خود، تشکیل تیم بدهند و راهی رقابت محله‌ای شوند؛ این در حالی است که فردا نیز مراسم افتتاحیه جشنواره‌های اوقات‌فراغت و فعالیت‌های تفریحی ورزشی محله‌های شهر تهران از ساعت 18با حضور ورزشکاران محلات پایتخت و همچنین شهروندان در سالن ١٢هزار‌نفری ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.
در آستانه برگزاری این مراسم، حسین اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران به همراه مهدی امیری، مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران و دبیر ستاد اوقات‌فراغت، دیروز طی یک نشست خبری در مورد این مراسم و همچنین برنامه‌ها و سیاست‌های کلی مرتبط با اوقات‌فراغت شهروندان و خانواده‌ها از کودکان‌گرفته تا سالمندان توضیحاتی ارائه کردند. در این نشست، اوجاقی تأکید کرد که مراسم افتتاحیه مسابقات «قهرمان شهر» باید به‌گونه‌ای برگزار شود که به مردم القا کند قرار است در شهر رویداد ورزشی خاص و مهمی رقم بخورد و اتفاق بیفتد.
این رقابت‌ها قرار است در قالب ٨رشته ورزشی برگزار شود و در ابتدا مسابقات به‌صورت محله‌ای خواهد بود و تیم‌های محلی با یکدیگر رقابت می‌کنند. در ادامه برترین‌های محلات با یکدیگر رقابت خواهند کرد تا سرانجام قهرمان و برترین‌های هر رشته در شهر تهران و مناطق 22گانه مشخص شود. در مسابقات «قهرمان شهر» تیم‌های محلی در بخش زنان و مردان در قالب رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون، تنیس روی میز، کشتی آزاد، داژبال، شنا و دوومیدانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

توجه به اصل خانواده‌محوری و محله‌محوری
اوجاقی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره و تأکید بر اهمیت و جایگاه خانواده به‌ویژه مادران و بانوان، از توجه ویژه‌ای که سازمان ورزش به مقوله خانواده و همچنین محله دارد، گفت: «سازمان ورزش شهرداری مسئولیت ورزش شهروندی را برعهده دارد و باید بخشی از اوقات‌فراغت شهروندان را پوشش دهد. مدیریت شهری تهران معتقد است علاوه بر کالبد شهر باید روح شهر هم مورد توجه قرار بگیرد و ورزش شهروندی که در قالب ورزش همگانی به مردم ارائه خدمت می‌کند، محور و محل این توجه به روح شهری و ورزش شهروندی است. اجرای برنامه‌ها با محوریت تحکیم ستون خانواده و توجه به جایگاه مادر خانواده و به‌صورت کلی جایگاه بانوان صورت گرفته و انجام می‌شود. خانواده‌محوری و محله‌محوری رویکرد کلی برنامه‌های ماست. بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما در قالب رویدادهایی مانند همایش‌های پیاده‌روی دنبال می‌شود و در قالب اینگونه فعالیت‌ها از سوی سازمان ورزش شهرداری به مردم خدمات ارائه می‌شود.»

تأثیر منفی کرونا بر ورزش همگانی و تجهیزات ورزشی
رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران با اشاره به دوران همه‌گیری کرونا که فعالیت اماکن ورزشی را به تعطیلی کشانده بود، از تأثیر منفی این موضوع روی ورزش شهروندی و ورزشگاه‌های شهر تهران گفت: «تا پیش از کرونا ١٩میلیون و ١٥هزار نفر از خدمات ورزشی شهرداری در سانس‌های مختلف استفاده کرده‌اند، اما این آمار در دوره کرونا تغییر کرد و در این دوره آسیب‌هایی را متحمل شدیم؛ ازجمله اینکه به‌دلیل استفاده نشدن از تجهیزات موجود مجموعه‌های ورزشی، این وسایل دچار فرسودگی شدند که باید به آنها رسیدگی شود. اماکن ورزشی هم مانند بدن انسان هستند و برای اینکه سالم و سرحال بمانند باید فعالیت داشته باشند.»

توجه به ذائقه شهروندان
اوجاقی درخصوص تغییر ذائقه ورزشی مردم و لزوم راه‌اندازی ورزش‌هایی که باعث ترغیب و مشارکت شهروندان به ورزش همگانی می‌شود نیز گفت: «براساس تجهیزات و زیرساخت‌های موجود، فعالیت در برخی رشته‌ها و به‌خصوص رشته‌های جدید را پیگیری می‌کنیم. در این زمینه نظرسنجی‌هایی هم صورت گرفته تا طبق ذائقه مردم اقدام شود. در همین مسابقات محلات هم یکسری از رشته‌های ورزشی متفاوت گنجانده شده است، اما خب فقط روی این رشته‌ها متمرکز نمی‌شویم.» اوجاقی همچنین در مورد اینکه از کل مجموعه‌های پایتخت چه تعدادی به جنوب شهر و محله‌های کم‌برخوردار اختصاص داده شده است، گفت: «شهرداری تهران برای احداث اماکن ورزشی نگاه عدالت‌محوری داشته است و تعداد مجموعه‌های ورزشی در جنوب شهر بیشتر از شمال است؛ به‌طور مثال در منطقه‌٢ فقط 2مجموعه ورزشی داریم که متعلق به سازمان ورزش شهرداری تهران است، اما در مناطقی مانند ١٥ یا 20این تعداد به حدود 20مکان ورزشی می‌رسد.»

به‌دنبال افزایش سرانه فعالیت‌های ورزشی شهروندان
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری در مورد اینکه به‌دنبال اجرای چه برنامه‌هایی است و می‌خواهد از خودش چه یادگاری برای ورزش شهروندی و همگانی تهران بر جا بگذارد هم با اشاره به پایین بودن سرانه ورزش همگانی و فعالیت بدنی در پایتخت گفت: «هدف کلی ما این است که سرانه فعالیت بدنی شهروندان تهرانی افزایش پیدا کند و از میزان فعلی بالاتر برود؛ چرا که هم‌اکنون فاصله بسیار زیادی با استاندارد و میانگین جهانی داریم. تمام پروژه‌ها و رویدادهای ما نیز در همین راستا انجام می‌شود. در عین حال می‌خواهیم از طریق ورزش فرهنگسازی‌ لازم را داشته باشیم. اگر بتوانیم حتی به اندازه چند دقیقه هم این سرانه را افزایش دهیم کار خوب و بزرگ و ماندگاری در این دوره انجام داده‌ایم.»

نظر شما