شناسهٔ خبر: 54788231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در گفتگو با بازار عنوان شد؛

جنوب دریاچه ارومیه تابستان امسال از بین می رود| پروژه های ستاد احیا نیمه تمام ماند

ارومیه- سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه گفت: با افزایش گرما و تبخیر دریاچه ارومیه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و با ادامه این روند تابستان امسال بخش جنوب دریاچه از بین می رود.

صاحب‌خبر -

حجت جباری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر ۱۲۷۰.۶۶ است، افزود: هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه ۲.۷ میلیارد مترمکعب و سطح آن به هزار و ۹۲ کیلومتر مربع رسیده و به دلیل افزایش گرما و تبخیر بالا روز به روز از حجم آب و سطح تراز کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تابستان امسال سطح تراز دریاچه ارومیه به کمتر از ۱۲۷۰.۲۰ برسد که این میزان نشان دهنده بازگشت این تالاب به روزهای بحرانی دریاچه ارومیه در سال ۹۳-۹۴ زمان تشکیل ستاد احیای است.

جباری با اشاره به نیمه تمام ماندن طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های متعددی از جمله انتقال آب از سد کانی سیب، انتقال آب از سد سیلوه و پساب تصفیه خانه‌های ارومیه – تبریز، افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، اجرای طرح الگوی کشت و… اجرایی شود اما تاکنون این طرح‌ها در استان به اتمام نرسیدند.

سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: در صورت اتمام طرح‌های انتقال آب از سد کانی سیب، انتقال آب از سد سیلوه و تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز در مجموع یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شد که این طرح‌ها متأسفانه به نتیجه نرسیدند.

جباری در خصوص راهکارهای نجات بخشی دریاچه ارومیه گفت: در کنار توجه به مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید احداث و توسعه منابع آبی ذخیره جدید در استان جلوگیری شود با توجه به تداوم وضعیت بحرانی دریاچه ارومی نباید شاهد احداث، توسعه و منابع آبی ذخیره جدید در استان باشیم.

سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به از سرگیری احداث سدنازلو در ارومیه گفت: اگر روند احداث سدنازلو از سرگرفته شود این موضوع بحران دریاچه ارومیه را تشدید می‌کند.

وی تسریع در اتمام طرح‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: نجات دریاچه ارومیه نیازمند تأمین آب و حق آبه مورد نیاز آن است و بخشی از این نیاز با اتمام پروژه‌های مهم ستاد احیا از جمله انتقال آب از سدکانی سیب و اتمام تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز است.

جباری میزان حق آبه دریاچه ارومیه را ۳.۴ میلیارد مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها ۸۵۰ میلیون مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه امسال تأمین شد.

نظر شما