شناسهٔ خبر: 54752498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پیغام واشنگتن در دست فرستاده اتحادیه اروپا

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر ناگهانی «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی در شامگاه جمعه به تهران برای دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش روزنامه مردم سالاری، این درحالی است که شب جمعه ، «انریکه مورا» معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با انتشار تصویری، از شام کاری با حضور بورل و «راب مالی» فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران در بروکسل خبر داد. بنا به نوشته وی ، « گفتگوی عمیق در مورد برجام و چشم اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه به طور وسیع‌ انجام شد»
مورا صراحتا نوشت که « راب مالی بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تاکید کرده است.» العربی الجدید نوشته که احتمالا نماینده عالی سیاست خارجی اروپا حامل پیام واشنگتن برای تهران است. در این میان ، ۲۵ رهبر مذهبی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور خواستند تا بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال کند.
این بیانیه به رهبری «کمیته دوستان قانونگذاری ملی» (FCNL) آماده شده و توسط ائتلاف گسترده ای از رهبران مذهبی و سران سازمان‌های مذهبی، از جمله رهبران پروتستان، کاتولیک، انجیلی و یهودی و همچنین روسای جوامع مختلف مسیحی و رئیس شورای ملی کلیساها امضا شده است. در این بیانیه با ابراز نگرانی در خصوص برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات وین برای بازگشت به برجام آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره بماند و برای صلح شجاعت عمل داشته باشد.این بیانیه بر مزایای توافق هسته‌ای ایران از جمله ابزاری برای منع اشاعه هسته‌ای و اقدامی اخلاقی برای پایان دادن به رنج انسان‌ها ناشی از تحریم‌های گسترده تاکید کرده است. در این بیانیه خطاب به بایدن و دولتش آمده است: «پیشرفت مستلزم مذاکره و مصالحه است، نه تهدید و ارعاب».
تلاش بورل برای احیای مذاکرات
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگار ایرنا گفت که سفر جوسپ بورل به ایران به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری در خصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل است.
به گزارش ایرنا، پیتر استانو در پیامی مکتوب به خبرنگار ایرنا افزود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ ژوئن) در تهران خواهد بود. وی ادامه داد که بورل «به عنوان هماهنگ کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.» هم زمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.سعید حطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر درباره سفر بورل به تهران گفته بود این سفر در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می‌شود و در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.
پیام آمریکا برای ایران از کانال اروپا
برخی منابع ایرانی به العربی الجدید با بیان این که بورل احتمالا حامل پیام واشنگتن برای تهران است، گفته‌اند که در روزهای اخیر رایزنی‌هایی بین تهران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد مقدمات سفر بورل به تهران صورت گرفته است و خاطرنشان کردند که دو طرف مقدمات را آغاز کرده‌اند و «به احتمال زیاد بورل» در صورتی که در این مدت اتفاقات ناگهانی رخ ندهد، شنبه آینده وارد ایران خواهد شد.
درباره این که آیا بورل حامل پیامی از طرف آمریکایی برای تهران بوده است، این منابع به العربی الجدید گفتند: «آقای بورل و معاونش، انریکه مورا، به ویژه در ماه‌های اخیر مشغول تبادل پیام بین تهران و واشنگتن بوده اند و بر این اساس به احتمال زیاد او حامل پیام طرف آمریکایی است.»
این منابع، انتقال پیام آمریکا را در پاسخ به «ابتکارات مهمی که در دوره گذشته از طریق میانجی‌ها به آمریکا منتقل شد» منتفی ندانستند و تاکید کردند که «توپ در زمین آمریکا است و اگر دولت آمریکا با منطق و عقلانیت برخورد کندو جدیت کافی برای احیای کامل توافق هسته‌ای را نشان دهد، توافق در وین در اسرع وقت اتفاق خواهد افتاد.»
این منابع ایرانی خاطرنشان کردند: «دولت آمریکا علیرغم افزایش ارسال پیام به تهران از طریق میانجی‌ها مبنی بر تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، تا این لحظه تصمیم مناسبی که منجر به انعقاد توافق شود، اتخاذ نکرده است». شنبه گذشته، وزیر امور خارجه ایران و بورل ، در مورد از سرگیری مذاکرات وین که از 11 مارس به حالت تعلیق درآمده، تلفنی گفتگو کردند.
مذاکرات با محور رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای، پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده در وین، به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شد.
دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.
جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

دبيركل حزب مردم‌سالاري خطاب به رئيس‌ دولت سیزدهم:
پس از سه ماه وقفه در مذاكرات وين، در سفر جوزپ بورل زمينه احياي برجام را فراهم نماييد

دبيركل حزب مردم‌سالاري در توئيتي خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: جناب آقای رئیسی؛ به عنوان یک طرفدار جدی منافع ملی ایران و علاقه‌مند به موفقیت دولت جنابعالی در حل مشکلات مردم پس از سه ماه وقفه در مذاکرات وین اميدوارم در سفر جوزپ بورل به تهران با حفظ عزت، مصلحت و حکمت و با احیای برجام، زمينه رفع تحریم‌ها و گشايش وضعیت اقتصادی مردم فراهم شود.

انتهای پیام

نظر شما