شناسهٔ خبر: 54303300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

ارایه 5G خصوصی توسط یک اپراتور آمریکایی

زهره اکرمی زهره اکرمی

صاحب‌خبر -

همانطور که پیشرفت فناوری در صنایع مختلف رو به گسترش است، نیاز به دسترسی سریع به اینترنت نیز افزایش یافته. بدیهی است که با داده‌های بیشتر، نیاز به اینترنت سریع‌تر برای دریافت و بهره‌برداری داده وجود دارد. به دنبال مشارکت شرکت مخابراتی NTT و شرکت نرم‌افزاری ServiceNow برای تسریع پذیرش و بکارگیری فناوری نسل پنجم (5G)، NTT می‌گوید که نسل بعدی اتصال اینترنت را با فناوری 5G خصوصی (P5G) راه‌اندازی می‌کند. همچنین شرکت تحقیقاتی فناوری «گارتنر» در گزارشی پیش‌بینی می‌کند که اینترنت 5G از نرخ پذیرش مشابهی با فناوری‌های 4G و LTE پیروی خواهد کرد و تا سال 2024 نرخ پذیرش خدمات قابل تنظیم 5G در کلان‌شهرها به 60 درصد خواهد رسید. اما رابطه مستقیم این فناوری با ارتقا خدمات شرکت‌ها به دلیل تقاضای صنعتی، منجر به فشار بر ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی برای ارتقای خدمات خود شده است. در همین راستا وب‌سایت تخصصی ونچربیت (VentureBeat) در گزارشی به بررسی این تحولات پرداخته است.

برای «شهید احمد»، معاون اجرایی گروه سرمایه‌گذاری‌های جدید و نوآور در NTT، پردازش لبه (Edge computing) یکی از اجزای کلیدی پذیرش فناوری P5G است؛ چرا که با بهره‌گیری از این فناوری می‌توان با تأخیر کم و پهنای باند بالا، از برنامه‌های کاربردی یا اپلیکیشن‌ها پشتیبانی کرد. او گفت که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای با کمک استراتژی‌های پردازش لبه و رایانش ابری، اینترنت اشیا و P5G را ایجاد خواهند کرد که همگی با هم کار می‌کنند تا نیاز به دسترسی سریع‌تر به اینترنت را برآورده کنند. شرکت NTT که این فناوری را از طریق زیرمجموعه خود با نام Transatel راه‌اندازی می‌کند، مدعی است که این تکنولوژی برای استفاده خصوصی و عمومی ‌در دسترس خواهد بود و اجازه استفاده‌هایی فراتر از محدودیت‌های معمولی را – که در گذشته برای خدمات شبکه 4G محدودیت ایجاد می‌کرد- خواهد داد. در واقع شبکه P5G یک شبکه سرویس‌دهی است که فراتر از زیرساخت 5G معمولی عمل می‌کند. «ژاک بونیفای» مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت مخابراتی Transatel، در رابطه با پیشرفت‌هایی که 5G به همراه دارد، گفت: «در مقایسه با وای‌فای، از نظر سرعت، عملکرد و ارتقا امنیت، فناوری نسل پنجم انقلابی بزرگ به حساب می‌آید». هم اکنون این شرکت در حال نفوذ عمیق‌تری در فضای اینترنت صنعتی اشیا در ایالات متحده است. این شرکت اتصال سلولی eSIM را برای مسافران بین‌المللی ارائه می‌دهد و موارد استفاده سازمانی را در پردازش لبه و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند تجزیه و تحلیل محتوای ویدیویی (VCA)، ربات‌ها و وسایل نقلیه خودران به کار می‌گیرد.

 

تکنولوژی Transatel

زیرساخت مخابراتی Transatel یک اپراتور شبکه مجازی تلفن همراه است که شبکه‌های 3G، 4G، LTE-M و اکنون 5G را از طریق توافق با صدها شرکت مخابراتی تلفن همراه به کاربران جهانی خود ارائه می‌دهد و به اتصال بیش از 3 میلیون دستگاه در سراسر جهان کمک می‌کند. احمد گفت که انعطاف‌پذیری و استقلالی که شرکت Transatel نسبت به اپراتورهای سنتی برخوردار است، به این شرکت اجازه می‌دهد تا به پایگاه‌های ایده‌آل مشتریان خود دست یابد. محدوده خدمات فناوری Transatel شامل یک سیم‌کارت رومینگ است که امکان دسترسی به داده بین‌المللی برای کشورهای مختلف جهان را می‌دهد. در ادامه احمد ادعا کرد که P5G متفاوت‌تر خواهد بود، زیرا موارد زیر را امکان‌پذیر می‌کند:

  انتقال حجم رو به رشد داده؛ جایی که برای مقابله با زمان محدود در انتقال حجم روزافزون داده‌ها، نیاز به پهنای باند موبایل پیشرفته یاeMBB دارید. eMBB می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در چند ثانیه چندین گیگابایت داده را دانلود کنند.

برنامه‌های کاربردی حیاتی؛ که در آن صنایع قادر خواهند بود به کمک شبکه‌های بسیار قابل اعتماد و با تاخیر کم (URLLC)، به چالش‌های مربوط به وسایل نقلیه خودران رسیدگی کنند. URLLC به فعال کردن برنامه‌هایی کمک می‌کند که حتی یک میلی‌ثانیه تأخیر در آنها ممکن است هزینه‌بر باشد. به طور مثال این تاخیر می‌تواند ایمنی عابران پیاده یا دوچرخه‌سواران را به خطر بیندازد.

مدیریت دستگاه‌ها و حسگرها؛ جایی که اپراتورها باید بتوانند با افزایش تراکم حسگرها و دستگاه‌ها، راه‌اندازی یک کارخانه هوشمند را مدیریت کنند. مدیریت دستگاه‌ها و حسگرها می‌تواند ارتباط مؤثرتر و آزادانه‌تری را فراهم کند.

اولویت‌بندی ترافیک شبکه؛ جایی که طبقه‌بندی شبکه، شبکه‌های منطقی یا مجازی اختصاصی را برای نیازهای عملکردی خاص فراهم می‌کند.

 

شرکت NTT همچنین برای نشان دادن قابلیت‌ها و ظرفیت شبکهP5G ، اعلام کرده است که با شرکت شیمیایی Albemarle Corporation که در زمینه لیتیوم، برم و کاتالیزورهای پالایشی فعالیت دارد، همکاری می‌کند. این مشارکت باعث خواهد شد تا NTT یک شبکه خصوصی LTE/5G را در معدن لیتیوم Albemarle در کارولینای شمالی نصب کند. شبکه نصب ‌شده به پایگاه‌های مهندسی Albemarle در سرتاسر سه قاره، توانایی برقراری ارتباط و کمک از راه دور را فراهم می‌کند. «چاک هولی» مدیر جهانی زیرساخت شبکه فناوری اطلاعات Albemarle گفت: «ما برای همکاری بیشتر و استفاده از برنامه‌های دیجیتالی، به اتصال گسترده و پرسرعت نیاز داریم وP5G  در سایت‌های استخراج و پردازش به ما کمک می‌کند». ‌در ادامه هولی بیان کرد: «امنیت تضمین شدهP5G ، یکی دیگر از دلایل انتخاب آن توسط شرکت معدن Albemarle بوده است». اگرچه با ظهور هر فناوری جدیدی به ویژه در بازار نوپایی مانند P5G، مشارکت‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، اما نیاز به نوآوری مشترک در جایگاهی بالاتر قرار می‌گیرد. این نکته حائز اهمیت است که همه شرکت‌کنندگان، چه رقبا و چه همکاران، در پذیرش P5G همکاری کنند.

همکاری‌ها و مشارکت‌هایی که NTT در زمینه P5G انجام داده، شرکت‌هایی را که به دنبال ادغام‌های سرتاسری هستند، منتفع می‌کند. احمد تأکید کرد که به طور معمول خریداران P5G، سازمان‌هایی هستند که مسئول ساخت، مدیریت و پشتیبانی از زیرساخت‌های فناوری عملیاتی (OT) هستند و برای این نوع خریداران، همه چیز حول محور امنیت و اطمینان می‌چرخد. آن‌ها می‌خواهند بدانند که شبکه‌ سازمان‌شان امن است و کنترل کاملی بر فرآیند سازمان داشته باشند. شرکت Transatel که مدیریت بیش از 3 میلیون eSIM و SIM را به عهده دارد، دارای مشتریان بزرگی از جمله Airbus، Stellantis، Worldline و Jaguar Land Rover است. این شرکت در سال 2019 به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه NTT تبدیل شد و به سرعت در حال گسترش ردپای 5G خود در سراسر جهان است.

برچسب‌ها:

نظر شما