سمند و تیبا غیراستاندارد شدند
صاحبخبر - یک مقام ارشد سازمان ملی استاندارد ایران از عدم تمدید اعتبار خودروهای سمند، تیبا صندوقدار و تیبا ۲ خبر داد. مصطفی آجرلو، مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران روز چهارشنبه چهارم خرداد در توئیتی اعلام کرد: «این خودروها به علت عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.» پیش از این هم مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با اشاره به توقف تولید خودروهای ناایمن و بیکیفیت، گفته بود تا پایان امسال بخش عمدهای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف میشوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند. باشگاه خبرنگاران هم نوشت: «بر اساس آخرین تاییدی که برای این خودروها انجام شده بود، منابع تامین کننده قطعات آنها بسیار تغییر کرده و باید سازمان ملی استاندارد، مجدد خودروها را رصد و برای آنها تاییدیه صادر کند.» تعداد خودروهای غیر استاندارد طبق گفته مدیران سازمان استاندارد هم اکنون تمام خودروهای خانواده سمند و تیبا صندوق دار و تیبا 2 گواهی استاندارد ندارند. نگاهی به تعداد تولید شده این خودروها در سال گذشته نشان میدهد حداقل سالانه در کشور حدود 290 هزار دستگاه غیر استاندارد تولید شده است. طبق گزارش خودروسازها در سال 1400 بیش از 47 هزار دستگاه سمند در ایران خودرو تولید شده و خانواده تیبا هم حدود 240 هزار دستگاه در سایپا تولید کرده است. ماجرای تعلیق ۹ استاندارد خودرو در دولت روحانی اواسط اردیبهشت بود که رئیس سازمان ملی استاندارد به تسنیم گفته بود: «آخرین تعلیق در دولت قبل بود که 9 استاندارد مهم خودرو که ایمنی عملکردها را افزایش میداد تعلیق شد. تعلیق این استانداردهای مهم با فشار تولید کننده و عوامل داخلی ایجاد شد. به عبارتی خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند. یکی از مهمترین آنها آزمون تست تصادف و ترمز بوده است. علاوه بر این مباحث احتراقی و الکترونیکی درون خودرو که تعیین کننده بود هم مورد تعلیق قرار گرفت.» او در ادامه هم گفت: «در زمان حاضر که با شما صحبت میکنم استانداردهای اجباری ایمنی و نظارتی عملکرد خودروهای تولید داخل 85 مورد است و تعلیق ندارد. این یکی از کارهای مهمی بود که انجام شده است، به غیر از این ما خدمات پس از فروش را هم به جرگه استانداردهای اجباری اضافه کردهایم.» نظر پلیس راهور درباره استانداردهای خودرویی پیش از این رئیس پلیس راهور ناجا گفته بود: «آیا این که سازمان استاندارد ۱۰ سال قبل نظارت کرده آن هم از طریق شرکتهای واسطه که خود از خودروسازان هستند برای تضمین استاندارد و ایمنی خودرو کافی است؟ اگر ایمنی خودروها افزایش نیابد، نیروی انتظامی به غیر از کارخانههای خودروساز، برای نهادهای نظارت بر ایمنی هم، سهم تقصیر مشخص میکند». جانشین رئیس پلیس راهور هم گفته بود: «با یک حساب دو دو تا چهار تا، ایرانخودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، با واردات خودرو و صرفهجویی در مصرف سوخت، حقوق تمام کارکنان آن را میدهیم.»∎
نظر شما