شناسهٔ خبر: 5421891 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خودروسازان هم پشت تابلوی ورود ممنوع متوقف شدند

پرسپولیس و استقلال؛ کالای غیرقابل فروش

صاحب‌خبر -

چهارمین مزایده استقلال و پرسپولیس هم پوچ شد. دیروز قرار بود نتیجه چهارمین مزایده سرخابی‌ها اعلام شود. طبق گفته‌های روزهای قبل مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، پیش‌بینی می‌شد حداقل از مالک جدید باشگاه پرسپولیس رونمایی شود، اما در شرایطی که سه شرکت استیل‌آذین، بهنام پیشرو کیش و نیوان ابتکار (وابسته به سایپا) برای خریداری پرسپولیس و شرکت سرمایه‌گذاری سمند (وابسته به ایران‌خودرو) برای خریداری استقلال پیشنهادهای خرید خود را ارائه کرده بودند، هر چهار شرکت رد صلاحیت شدند و بازهم مزایده این دوباشگاه دولتی بدون برنده به پایان رسید. سه مزایده قبلی هم با چنین سرنوشتی به پایان رسیده بود؛ در دو مزایده اول که اصلا خریداری پاکت نداد. در مزایده سوم هم متقاضیان خرید پرسپولیس ردِ صلاحیت شدند. 
در روزهای قبل کارشناسان و رسانه‌ها، انتقادهای زیادی نسبت‌به مزایده دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس داشتند و عنوان می‌کردند که اراده‌ای برای واگذاری سرخابی‌ها وجود ندارد و دولت تمایل ندارد این دو باشگاه به اشخاص یا شرکت‌های خصوصی برسند. اتفاق دیروز یک‌بار دیگر این نظریه را تأیید کرد. دیروز پس از انتشار خبر ردشدن هر چهار متقاضی، این سؤال پیش آمد که چرا سازمان خصوصی‌سازی هر چهار متقاضی را فاقد اهلیت تشخیص داده است. علی‌اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در این‌باره گفت: «شرکت نیوان ابتکار، از متقاضیان باشگاه پرسپولیس، در همان روز بازگشایی پاکت‌ها از دور رقابت حذف شد، چراکه پیشنهاد مشروط ارائه داده بود و در کنار امضای خود دو شرط عنوان کرده بود که براساس قانون، به پیشنهادهای مشروط هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نخواهد شد». او درباره شرکت سرمایه‌گذاری سمند، که برای باشگاه استقلال پیشنهاد خریدداده بود، نیز گفت: «استعلامات لازم برای این متقاضی هم انجام گرفت، اما به‌دلیل اینکه اتفاقی مشابه مزایده سومِ شرکت استیل‌آذین ایرانیان برای این شرکت عنوان شده بود، پیشنهاد خریدِ شرکت سرمایه‌گذاری سمند، به‌عنوان تنها پیشنهاد ارائه‌شده برای باشگاه استقلال، هم کنار گذاشته شد». رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره شرکت‌های استیل‌آذین ایرانیان و بهنام پیشرو کیش، دو متقاضی خرید پرسپولیس که در مزایده سوم هم ردِ صلاحیت شده بودند، توضیح داد: «شرکت استیل‌آذین ایرانیان، مشکلات مزایده سوم را رفع کرده بود، اما با توجه به اینکه ارزش اسمی دارایی‌های این شرکت 21 میلیارد تومان اعلام شده است و باید مالیات انتقال دارایی توسط مدیران این شرکت پرداخت و سند ارائه می‌شد، درنهایت استعلامات انجام‌شده حکایت از احرازنشدن اهلیت این شرکت داشت و شرکت بهنام پیشرو کیش نیز بنابه بررسی وزرای هیأت واگذاری، فاقد اهلیت شناخته شد». پوری‌حسینی واگذارنکردن استقلال و پرسپولیس به خودروسازان و دو شرکتی که به اعتقاد او مشکل داشتند را یک موفقیت برای سازمان خصوصی‌سازی دانست. بنابر اعلام مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، برای اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فصل نقل‌و‌انتقالات متضرر نشوند، مزایده پنجم مرداد‌ماه برگزار می‌شود؛ تا مردادماه نیز هر دو باشگاه برای گذرانِ امورات‌شان، در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار می‌گیرند. امیررضا خادم، معاون وزیر ورزش که در فصل قبل مسئول دو باشگاه بود، از دیروز تلاش خود را برای جذب اسپانسر جدید شروع کرده است. 
سکوت متقاضیان
بعد از ردِ صلاحیت متقاضیان خرید دو باشگاه، خیلی‌ها منتظر واکنش این خریداران، حداقل حسین هدایتی بودند، اما نماینده شرکت استیل‌آذین از اظهارِ نظر درباره احرازنشدن صلاحیت این شرکت در مزایده چهارم، خودداری کرد. نماینده شرکت استیل‌آذین در این‌باره گفت: «هدایتی از من و عابدینی خواسته است فعلا و تا اطلاع ثانوی، درباره برگزاری مزایده چهارم و اتفاقات و حواشی آن هیچ صحبت و اظهارِ نظری نکنیم و به‌همین‌دلیل نمی‌توانم هیچ‌گونه توضیحی در این‌باره بدهم».

نظر شما