شناسهٔ خبر: 54185258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست انتقال خون لرستان:

بانوان بهترین مروجان فرهنگ اهدای خون در خانواده هستند

مرضیه حافظی

سرپرست انتقال خون لرستان، گفت: با اهدای خون بانوان؛ هر خانه یک پایگاه اهدای خون خواهد بود و این درحالی است که باورهای غلط مانع اهدای خون آن‌ها شده است.

صاحب‌خبر -

علی سوری، در کارگاه آموزشی ترویج فرهنگ اهدای خون در خانواده که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۲۰۱۳ خون به‌عنوان دارو درآمده و از حالت مایعی درون رگ‌ها خارج شده است، اظهار کرد: بیماران زیادی وجود دارند که اساساً درمان آن‌ها با خون است.  

وی با تأکید بر افزایش مشارکت مردم لرستان در اهدای خون، افزود: قرارگیری در کریدور تصادفات، افزایش هرم جمعیتی، افزایش بیماری‌های کنسری و نیاز به پلاکت و همچنین قرار گیری استان در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله ازجمله موارد اهمیت مشارکت بالای مردم در اهدای خون است.  

سرپرست انتقال خون لرستان با اشاره به اهمیت اهدای خون در بانوان استان، عنوان کرد: با توجه به اینکه خود مراقبتی در بانوان بیشتر است به طور یقین خون سالم‌تری دارند ولی متأسفانه علی‌رغم اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند ولی تنها پنج تا هفت درصد اهدا کننده خون در کشور بانوان هستند.  

وی با بیان اینکه باورهای غلط مانع اهدای خون بانوان شده است، بیان کرد: بانوان نیمی از جامعه انسانی هستند که نمی‌توان توانایی و استعداد آن‌ها را در اهدای خون نادیده گرفت، شرایط عمومی اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه حرارت و نبض در زنان تفاوتی با مردان ندارد.

سوری گفت: برخی جوامع اهدای خون را یک کار مردانه می‌پندارند، در حالی‌که زنان یکی‌از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند و می‌توانند جزو اهداکنندگان مستمر خون باشند ولی متأسفانه به دلیل باورهای غلطی که وجود دارد، زنان آمار بسیار پایین در اهدای خون دارند.

سرپرست انتقال خون لرستان با بیان اینکه با اهدای خون بانوان، هر خانه یک پایگاه اهدای خون است، تصریح کرد: بانوان بهترین مروجین فرهنگ اهدای خون در خانواده و جامعه هستند و خانه‌ای که از نعمت حضور یک مادر یا دختر اهداکننده خون بهره‌مند باشد همانند یک پایگاه ترویج فرهنگ اهدای خون است.

انتهای پیام

نظر شما