شناسهٔ خبر: 54064214 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صبا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی در بازدید از نمایشگاه کتاب عنوان کرد؛

مساله خودکفایی در تولید کاغذ یک شعار نیست/ تخصیص کاغذهای احتکارشده میان ناشران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بازدیدی که عصر امروز ۲۵ اردیبهشت ماه از نمایشگاه کتاب داشت درباره مساله تامین کاغذ و خودکفایی در این زمینه توضیح داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با پنجمین روز سی‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از این‌نمایشگاه بازدید کرد.

او پس از بازدید در جمع خبرنگاران عنوان کرد: زمانی که کار برگزاری نمایشگاه کتاب را آغاز کردیم به دلیل سیوع ویروس کرونا دورنمای کار و برگزاری فیزیکی برایمان مبهم‌ بود اما شکرخدا دورنمای کار نشان می‌دهد که تصمیم درستی گرفتیم زیرا نمایشگاه کتاب یک جشنواره بزرگ فرهنگی است و استقبال مردم در روزهای آغازین نشان می‌دهد که مخاطبان به برگزاری چنین رویدادهایی نیاز دارند.

اسماعیلی درباره برگزاری همزمان حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب اظهار کرد: نمایشگاه مجازی در راستای تحقق شعار عدالت فرهنگی نوعی خدمت‌رسانی به مردم است زیرا افراد در همه‌جای ایران می توانند کتاب بخرند و درب منزل تحویل بگیرند.

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی درباره مکان برگزاری نمایشگاه در دوره بعد گفت: باید تا سال آینده صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.

او در ادامه درباره مساله کاغذ تصریح کرد: ما در حوزه کاغذ ۲ موضوع را دنبال می‌کنیم؛ یکی کوتاه مدت که با تخصیص ارز حل شد و موضوع میان‌مدت و بلندمدت ما این است که در حوزه کاغذ به خودکفایی برسیم و شرایط تولید کاغذ در داخل کشور به وجود بیاید. با برآورد بگویم ما در بالاترین حالت سالی ۲۸۰هزار تن در حوزه نشر و مطبوعات به کاغذ نیاز داریم و این مجموعه‌ای اکنون فعال شده‌اند و مشغول تکمیل آن‌ها هستیم، این توانایی را دارند که بالای ۳۴۰ هزار تن کاغذ تولید کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: مساله خودکفایی کاغذ یک حرف اجمالی و شعارگونه نیست بلکه در این زمینه مطالعه دقیق صورت گرفته است و ما تک‌تک مجموعه ها را بررسی کردبم و کارگروهی در دفتر معاون اول رییس جمهوری با حضور من، وزیر صمت و مدیران ذی‌ربط و … تشکیل شده است. آقای رییس جمهوری به عنوان هم‌شخصا پیگیر تحقق این امر هستند و این مسیر را جلو می‌بریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد و سلامی اظهار کرد: با زمان‌بندی این مسائل را مطرح می‌کنیم تا به امید خدا امسال تکمیل ظرفیت انجام می‌شود و ابتدای سال آینده ظرفبت‌های جدید راه‌اندازی شود تا ما بتوانیم به این هدف برسیم و به آن متعهد هستیم.

او در ادامه درباره کاغذهای احتکارشده توضیح داد: حدود ۲ هزار تن کاغذ احتکارشده داشتیم که درحال انتقال به تهران است و به دوستان وزارت ارشاد تحویل داده می‌شود، به محض انجام شدن این کار در اختیار ناشران قرار می‌گیرد این تخصیص کاغذ را دوستان معاونت فرهنگی با رویکردها و تحقیقانی که دارند، انجام می‌دهد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

نظر شما