شناسهٔ خبر: 54033996 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بررسی وضعیت آشفته بازار کریپتوکارنسی/در مسیر ورشکستگی؟!

در حال حاضر، بازار ارزهای دیجیتال پس از سقوط شدید قیمت برخی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال جهان ازجمله «بیت‌کوین» و «ترا لونا» با رکود مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: این رکود در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن اعتماد در بازارها به وقوع پیوسته و گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران کریپتو به دلیل فشارهای اقتصادی جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و قرنطینه‌های پس از کووید نگران شده‌اند. همچنین به دلیل تصمیم ناگهانی اخیر ایلان ماسک برای جلوگیری استفاده مردم از بیت‌کوین برای پرداخت خودروهای تسلا همچنین سرکوب کریپتو توسط چین، شوک‌های قیمتی بزرگی وجود داشته است. البته نگرانی بیشتر تنها پس از آن افزایش یافت که صرافی کلیدی رمزارز کوین‌بیس در گزارش درآمد سه ماهه اول خود هشداری درباره پیامدهای ورشکستگی صادر کرد.

از طرفی شرکت آمریکایی «کوین‌بیس» به ۹۸ میلیون مشتری خود هشدار داد که ممکن است با سقوط سهام، تمام رمزارزهای خود را از دست بدهند. «کوین‌بیس» که در سال ۲۰۱۲ توسط مدیرعامل فعلی «برایان آرمسترانگ» و «فرد اهرسام» تاسیس شد، پلتفرم مبادلات ارز دیجیتال است و به مردم فرصت خرید، ذخیره و فروش بیشتر ارزهای دیجیتال اصلی و اطلاعاتی را در زمان واقعی در مورد ارزش آنها ارائه می‌دهد. این پلتفرم همچنین به افراد امکان داد‌وستد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را می‌دهد و یک کارت نقدی برای کاربران کریپتو اجرا می‌کند. طبق وب‌سایت آن، این شرکت بیش از ۹۸ میلیون کاربر تاییدشده در بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد که هر سه ماهه حدود ۳۱۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال معامله می‌کنند. «کوین‌بیس» پس از انتشار ضررهای قابل توجه و صحبت در مورد ورشکستگی، به نگرانی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال افزوده است. پس از زیان خالص ۴۳۰ میلیون دلاری (۳۵۰ میلیون پوند) «کوین‌بیس» در نتایج سه ماهه اول، ارزش سهام این پلتفرم این هفته به نصف کاهش یافت. این ضرر در نتیجه کاهش درآمد حاصل از کارمزد معاملات کریپتو همچنین کاهش تقریبا یک‌پنجم کاربران (۱۹درصد) بود.

«کوین‌بیس» در نامه‌ای به سهامدارانش گفت که انتظار ندارد زیان‌هایش بخشی از یک روند بلندمدت باشد. نگرانی بیشتر با بیانیه‌ای در گزارش درآمد سه ماهه اول آن ایجاد شد که به مشتریان در مورد آنچه در صورت ورشکستگی «کوین‌بیس» رخ دهد، هشدار داد. در این نامه آمده است: «دارایی‌های رمزنگاری که از طرف مشتریانمان نگه می‌داریم ممکن است مشمول مراحل ورشکستگی شوند.» در این احتمال، صرافی اعلام کرد که کاربرانش ممکن است تمام ارزهای رمزنگاری شده ذخیره شده در حساب‌های خود را از دست بدهند زیرا به «بستانکاران عمومی بدون امنیت» تبدیل می‌شوند و وجوه آنها نیز غیر‌قابل دسترس خواهد شد. اما «آرمسترانگ» گفت: هیچ خطر ورشکستگی در شرکت وجود ندارد و این بیانیه فقط به دلیل الزامات جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات ‌متحده (SEC) – نهاد عمومی تنظیم‌کننده وال‌استریت- درج شده است. وی گفت: «ما یک عامل خطر جدید را بر اساس یک الزام کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) به نام SAB121 گنجانده‌ایم که یک افشای جدید برای شرکت‌های دولتی است که دارایی‌های رمزنگاری شده را برای اشخاص ثالث نگه می‌دارند.» آقای «آرمسترانگ» از کاربران عذرخواهی کرد و کیف پول رمزنگاری کوین‌بیس را برجسته معرفی کرد که به کاربران قدرت بیشتری بر دارایی‌هایشان می‌دهد.

سقوط بازار کریپتو

همچنین با افت قیمت بیت‌کوین و سقوط ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال، تنها در عرض یک روز رقمی بالغ بر 200 میلیارد دلار از بازار کریپتو محو شده است. بلومبرگ با استناد به برآوردهای انجام شده توسط وب‌سایت ردیابی قیمت CoinMarketCap توضیح می‌دهد که بیش از دویست میلیارد دلار در طول یک روز گذشته از بازار کریپتو محو شده است. در واقع افت بسیار شدید ارزش رمزارزها و فروش گسترده آنها توسط سرمایه‌گذاران منجر به این اتفاق شده است. سقوط و افت گسترده بازار کریپتو که گفته می‌شود ناشی از کاهش ارزش استیبل‌کوین TerraUSD است، آسیب بسیار زیادی به توکن‌های اصلی وارد کرده است. قیمت بیت‌کوین با 16 درصد سقوط در 24 ساعت گذشته، به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر 2020 رسید و اتریوم نیز سقوطی 24 درصدی را تجربه کرده است. طبق داده‌های Coin Metrics، قیمت بیت‌کوین در روز پنجشنبه به 401/25 دلار سقوط کرد. این اولین باری است که قیمت مهم‌ترین رمزارز جهان از 26 دسامبر 2020 به زیر سطح 27 هزار دلار سقوط می‌کند. با این وجود، قیمت بیت‌کوین هم اکنون (در هنگام نوشتن خبر) یک بار دیگر به بالای 30 هزار دلار رسیده است.

علاوه بر این، سهام مربوط به بازار کریپتو در آسیا نیز کاهش پیدا کرد که این امر نشان می‌دهد، سقوط آن به صورت گسترده‌تری دنبال می‌شود. به عنوان مثال سهام دو شرکت BC Technology Group Ltd و Monex Group Inc که به ترتیب در هنگ‌کنگ و ژاپن مستقر هستند، به ترتیب 7/6 و 10 درصد سقوط پیدا کرده‌اند. گفته می‌شود سرمایه‌گذاران قصد دارند روی بازارهایی سرمایه‌گذاری کنند که کمتر خطرپذیر هستند و همین امر باعث شده تا توجه آنها از بازار رمزارزها برداشته شود و در نهایت منجر به سقوط بسیار زیاد ارزش آنها شده است. تمام موارد اشاره شده در این گزارش، باعث شده است تا ثروت میلیاردرهای حوزه رمزارز از جمله «برایان آرمسترانگ» بنیانگذار Coinbase و «چانگ پنگ ژائو» مدیرعامل بایننس نیز کاهش چشمگیری پیدا کند.

محدودیت‌های بیشتر در پلتفرم‌های معاملات رمزارزی

از سوی دیگر «هیستر پیرس» کمیسر کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) که به عنوان مادر مهربان رمزارزها نیز شناخته می‌شود، پس از فروپاشی اکوسیستم ترا هشدار داد که درحال نزدیک شدن به وضع قوانین سختگیرانه‌‌تر برای استیبل‌کوین‌ها هستیم. او افزود: «اکنون این فرصت فراهم شده است تا SEC رمزارزها و پلتفرم‌های معاملاتی آنها را تحت نظارت خود قرار دهد.»

البته همه می‌دانیم که چرخ‌های بوروکراسی مقررات در ایالات متحده بسیار کند است ولی اتفاقی که در مورد UST رخ داد ممکن است وضع قوانین برای استیبل‌کوین‌ها را سریع‌تر کند. احتمالا کنترل سخت‌تر روی بازار رمزارز هیچ نتیجه خوبی را به همراه نخواهد داشت چون SEC همچنان با دید اوراق بهادار به آن می‌پردازد و معتقد است استیبل‌کوین‌ها و رمزارزها تهدیدی برای بازار پول و بخش بانکی است و باید تحت کنترل‌های مشابهی با هم قرار گیرند اما بدیهی است با اتفاقی که در مورد استیبل‌کوین UST رخ داد، این حوزه در مرکز توجهات قرار دارد. در همین کنفرانس «اشلی آلدر» رییس سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) گفت: «اگر به خطراتی که باید به آنها رسیدگی کنیم، بنگریم با دیواری از نگرانی‌های چندگانه در مورد کریپتو مواجه خواهیم شد. او اضافه کرد یک گروه جهانی برای همسو کردن قوانین رمزارزها مورد نیاز است، مانند گروه‌هایی که برای آب و هوا و کرونا فعالیت می‌کنند.»

«بیت‌کوین» از چه قیمتی شروع به رشد خواهد کرد؟

با این حال به دنبال ادامه سقوط بازار رمزارزها تحلیلگران سرنخ‌های اصلی پایان فشار فروش بیت‌کوین را، قیمت در صرافی کوین‌بیس و بازگشت ارزش تتر به پایه یک دلاری خود می‌دانند. به گفته تحلیلگران، اگر تتر بتواند پایه یک دلاری خود را بازیابی کند نشانه بسیار مثبتی در بازار خواهد بود و ترس از اینکه آیا تتر ارتباط خود را حفظ می‌کند یا نه، با توجه به اهمیت و حجم این استیبل‌کوین در بازار رمزارزها، احتمالا به فشار فروش روز گذشته افزوده است. همچنین تحلیلگران روش پیش‌بینی کف قیمتی بیت‌کوین را مقایسه قیمت نقدی کوین‌بیس با دیگر صرافی‌های بزرگ از جمله بایننس می‌دانند، به طوری که اگر قیمت نقدی کوین‌بیس به بالاتر از بایننس برسد، یکی از نشانه‌های صعودی شدن بازار بیت‌کوین است، زیرا چنین تغییری نشان می‌دهد موسساتی که عموما کوین‌بیس را به بایننس ترجیح می‌دهند بیت‌کوین بیشتری نسبت به خریداران خرد می‌خرند که نشانه اطمینان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از بازار است.

«بن کاسلین» رییس تحقیقات و استراتژی صرافی AAX عملکرد بیت‌کوین در مقایسه با سایر ارزها در ریزش اخیر را نسبتا خوب دانسته و گفته: «در چنین شرایطی است که موسسات به ارزش و عملکرد بیت‌کوین در زمان بحران پی می‌برند و این انتظار می‌رود که سرمایه‌های بیشتری به سمت بیت‌کوین هدایت شوند.» این تحلیلگر فروپاشی شبکه «لونا» و «استیبل‌کوین UST» را اتفاق بزرگی در راستای تسلط بیشتر بیت‌کوین و اتریوم دانست و گفت که این اتفاق می‌تواند منجر به تمرکز مجدد بازار بر کیفیت شبکه‌های غیرمتمرکز شود و از توکن‌های بیهوده و آزمایش‌های مخاطره‌آمیز دوری کند.

کارشناسان هشدار این ریزش‌ها را داده بودند

در همین خصوص امید علوی رییس انجمن بلاکچین ایران به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به صعود‌هایی که قیمت بیت‌کوین تجربه کرده، معمولا بعد از این صعودها چنین سقوط‌ها و ریزش‌هایی قابل پیش‌بینی بود. این امر بسیار طبیعی است و از شش ماه گذشته همه کارشناسان خبره در این حوزه هشدار این ریزش‌ها را داده بودند. وی ادامه داد: در حال حاضر زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاران باهوش و حرفه‌ای است که با سرمایه‌گذاری بلند‌مدت وارد این بازار شوند. البته فعالیت در این بازار باید با دقت بسیاری صورت بگیرد.

امید علوی در خصوص کاهش ارزش «تتر» گفت: این کاهش به دلیل بحث پشتیبانی دلاری آن است که خوشبختانه برطرف شده است. اما در کل به رمزارزها و توکن‌هایی که پشتوانه مناسبی ندارند، نباید اعتماد کرد و سرمایه‌گذاری در آنها اشتباه است. وی در پایان گفت: مهم‌ترین نکته این است که مردم باید به این تجربه‌های تلخ توجه کنند و هنگام سرمایه‌گذاری در این بازار این تجربه‌ها را مدنظر قرار دهند.

نماد

نام

قیمت ( به دلار)

تغییرات ( به درصد)

BTC

بیت‌کوین

335/30

56/16-

ETH

اتریوم

065/2

27/24-

SOL

سولانا

51

99/38-

BCH

بیت‌کوین کش

210

16/23-

ETC

اتریوم کلاسیک

20

97/25-

BNB

بایننس‌کوین

299

13/21-

DOGE

دوج‌کوین

087/0

08/31-

ADA

کاردانو

56/0

58/28-

LTC

لایت‌کوین

69

77/28-

 

نظر شما