شناسهٔ خبر: 5322314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي با امضاي اوباما به قانون تبديل شد

صاحب‌خبر -

رئيس‌جمهور آمريکا طرح «بازبيني توافق هسته‌اي در کنگره» که پيش از اين در مجلس نمايندگان و مجلس سنا تصويب شده بود را به قانون تبديل کرد.

به گزارش فارس، «باراک اوباما»، طرح موسوم به «بازبيني توافق هسته‌اي در کنگره 2015» را امضا و رسماً آن را به قانون تبديل کرد.

اين طرح که به کنگره آمريکا اجازه نظارت استصوابي بر هر گونه توافق هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 را مي‌دهد پيش از اين در هر دو مجلس آمريکا (مجلس نمايندگان و سنا) به تصويب رسيده بود.

مجلس نمايندگان آمريکا پنجشنبه هفته گذشته با 400 رأي موافق در برابر 25 رأي مخالف اين طرح را به تصويب رسانده بود و يک هفته قبل‌تر هم نمايندگان سنا با 98 رأي در برابر يک رأي آن را تأييد کرده بودند.

با امضاي رئيس‌جمهور آمريکا اکنون طرح «بازبيني توافق هسته‌اي در کنگره» به قانون تبديل شده و لازم‌الاجرا است.

رئيس‌جمهوري آمريکا در ابتدا اين طرح را به وتو تهديد کرده و گفته بود آن را امضا نمي‌کند اما پس از توافق نمايندگان دموکرات و جمهوري‌خواه کنگره براي اعمال برخي اصلاحات و حذف برخي ماده‌هاي جنجالي براي امضاي آن به قانون اعلام آمادگي کرد.

سناتور «باب کورکر»، رئيس کميته روابط خارجي مجلس سنا و تهيه‌کننده اصلي اين طرح در بيانيه‌اي که به فاصله کوتاهي بعد از امضاي اين طرح به قانون روي وب‌سايت خود منتشر کرده از امضاي اين طرح به قانون پس از تهديد کاخ سفيد به وتوي آن ابراز خشنودي کرده است.

وي همچنين از دولت آمريکا خواسته نگراني‌هاي متعدد کنگره درباره ايران را رفع کند و به مذاکره‌کنندگان کشورش هم توصيه کرده از اين قانون به عنوان اهرم فشار براي گرفتن امتياز از ايران استفاده کنند.

در بيانيه آقاي «کورکر» آمده است: «با تضمين شدن نقش کنگره، دولت بايد نگراني‌هاي عمده و متعددي که کنگره مطرح کرده را رفع کند.»

اين بيانيه مي‌افزايد: «مذاکره‌کنندگان ما بايد از اضافه شدن اين اهرم فشار، براي گرفتن امتيازات بيشتر از ايران استفاده کنند تا هرگونه توافق حاصل شده با ايران، قابل راستي‌آزمايي و قابل‌اجرا باشد و بتواند به مردم آمريکا اطمينان بدهد که ايران توانايي ساخت سلاح اتمي را نخواهد داشت.»

قانون بازبيني توافق هسته‌اي در کنگره، کاخ سفيد را ملزم مي‌کند تا ظرف نهايتاً «5 روز تقويمي پس از رسيدن به توافق مربوط به برنامه هسته‌اي ايران»، توافق را با تمام ضمايم آن به کميته مربوطه و سران کنگره ارائه کند.

برچسب‌ها:

نظر شما