شناسهٔ خبر: 53060172 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگ اوکراین؛ حملات هوایی به پایگاه نظامی اوکراین/ مسکو: ارتش روسیه کنترل ۴ شهرک را به دست گرفت/ مشاور زلنسکی: کی‌یف و مسکو به توافق نزدیک شده‌اند/ اوکراین: تسلیم روسیه نخواهیم شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- هجدهمین روز از جنگ اوکراین در حالی سپری می شود که مشاور زلنسکی(رییس جمهور اوکراین) اعلام کرد، کی‌یف و مسکو به توافق نزدیک شده‌اند. روسیه می گوید بیش از سه هزار تأسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده و وزیر خارجه اوکراین تأکید دارد که کی یف حاضر است به مذاکره با روسیه ادامه دهد، اما تسلیم خواسته های مقامات مسکو نخواهد شد.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار از جنگ اوکراین را می خوانید:

اوکراین حمله موشکی به یک پایگاه صلح‌بانی در نزدیکی «لویو» را اقدامی تروریستی خواند

حمله موشکی به یک پایگاه نظامی در نزدیکی لویو ۲۰ کشته برجای گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از گاردین؛ ۹ نفر در حملات هوایی به پایگاه نظامی مرکز بین المللی حافظ صلح و امنیت در نزدیکی شهر لویو کشته و ۵۷ نفر زخمی شده‌اند. وزیر دفاع اوکراین این حمله موشکی را تروریستی خواند.

هنوز مشخص نیست ۱۲ موشکی که روسیه به این مرکز بین‌المللی آموزشی شلیک کرده تلفاتی از نیروهای خارجی گرفته یا خیر.

گفتنی است این مرکز مقر سابق ناتو پیش از حمله روسیه به اوکراین بوده است.

روسیه: ۳۶۸۷ تأسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۳۶۸۷ تأسیسات نظامی اوکراین از آغاز عملیات نظامی در اوکراین منهدم شده است و نیروهای دونتسک شهر سورودونتسک در شرق اوکراین را از سمت شرق و جنوب محاصره کرده‌اند. پدافند هوایی ارتش روسیه، یک جنگنده سوخو-۲۴ و دو پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد.

مسکو: ارتش روسیه کنترل ۴ شهرک را به دست گرفت

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان‌های مسلح روسیه در حال گسترش حملات هستند و در یک روز 14 کیلومتر پیشروی کرده‌اند و کنترل مناطق جنوبی چهار شهرک را به دست گرفتند.

وی در این خصوص گفت: «یگان‌های نیروهای مسلح روسیه ظرف یک روز 14 کیلومتر پیشروی کرند و در مسیر عملیات‌های تهاجمی خود، کنترل مناطق جنوبی شهرک‌های بلاگوداتنوی، ولادیمیروکا، پاولوکا و نیکولاسکوی راه به دست گرفتند».

مشاور زلنسکی: کی‌یف و مسکو به توافق نزدیک شده‌اند

میخائیل پودولیاک مشاور رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین به روزنامه کامرسانت گفت که مسکو و کی‌یف در حال نزدیک شدن به مصالحه در مذاکرات هستند و طرفین مذاکرات اوکراین، تنظیم توافقات دو جانبه را آغاز کرده‌اند. طبق گزارش ریانووستی جزئیات توافق هنوز اعلام نشده است.

کی‌یف: خرید نفت از روسیه باید قطع شود

مشاور رئیس جمهور اوکراین در امور اقتصادی درخواست کرد: «خرید نفت روسیه باید ممنوع شود زیرا این نفت است که هزینه تهاجم به کشور ما را تامین می‌کند».

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز گفت: «نیروهای ما به انجام ماموریت‌های رزمی برای بازپس‌گیری منطقه چرنیهیو ادامه می‌دهند».

خروج ۱۳ هزار نفر دیگر از اوکراین

معاون نخست وزیر اوکراین خبر داد: «حدود ۱۳ هزار نفر از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه در روز شنبه تخلیه شدند».

ادعای کی‌یف درباره تلفات روسیه در ماریوپل

وزارت کشور اوکراین مدعی شد: «در دفع حمله نیروهای روسی توسط نیروهای اوکراینی در ماریوپل، ۱۵ سرباز روسی کشته و ۲ نفر اسیر شدند».

خبرگزاری اوکراین نیز به نقل از مقام‌های نظامی نوشت: «ارتش اوکراین یک واحد موشک انداز ارتش روسیه را در چرنیهوف منهدم کرد».

دبیرکل ناتو: روسیه ممکن است از سلاح شیمیایی استفاده کند

دبیرکل ناتو روسیه را به تلاش برای حمله به اوکراین با سلاح شیمیایی متهم کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز یکشنبه گفت که روسیه ممکن است در حمله به اوکراین از سلاح های شیمیایی استفاده کند.

استولتنبرگ در گفتگو با روزنامه آلمان «ولت آم زونتاگ» گفت: در روزهای اخیر ادعاهای پوچ در مورد آزمایشگاه‌های سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی شنیده‌ایم؛ ممکن است کرملین بهانه‌های دروغینی برای توجیه آنچه قابل توجیه نیست ابداع می‌کند.

استولتنبرگ گفت: اکنون که این ادعاهای نادرست مطرح شده است، ما باید هوشیار باشیم زیرا ممکن است خود روسیه بتواند عملیات تسلیحات شیمیایی را تحت این دروغ سازی برنامه ریزی کند. این یک جنایت جنگی است.

وی افزود: اگرچه مردم اوکراین با شجاعت در برابر تهاجم روسیه مقاومت می کنند، روزهای آینده احتمالاً سختی های بیشتری را باید تحمل کنند.

رسانه های روسیه: نیروهای اوکراینی به کشتی تجاری روسیه حمله کردند

منابع روسی از حمله نیروهای اوکراینی به کشتی تجاری روسیه «سوروفسکی ۳۰۶۴» در دریای آزوف خبر دادند.

به گزارش شفقنا به نقل از روسیا الیوم، نیروهای اوکراینی کشتی تجاری روسیه «سوروفسکی ۳۰۶۴» را در دریای آزوف هدف قرار دادند.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که این کشتی در ۱۲ کیلومتری شهر شابلسکویه، ناحیه شچربینوفسکی، منطقه کراسنادار قرار داشت که از یونان به سمت شهر تاگانروگ در حرکت بود.

این سازمان اعلام کرد که تحقیقات جنایی را در مورد هدف قرار دادن یک کشتی روسی آغاز کرده است. کمیته تحقیقات روسیه خاطرنشان کرد که این تیراندازی بدون خسارت و تلفات بوده است.

اشپیگل: تحریم ها علیه روسیه باعث شکاف در اتحادیه اروپا می شود

مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد که هر چه تحریم ها علیه روسیه طولانی تر شود، شکاف در اروپا آشکارتر می شود.

به گزارش شفقنا به نقل از اسپوتنیک، مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد که هر چه تحریم‌ها علیه روسیه طولانی‌تر شود، شکاف در اروپا آشکارتر می‌شود.

بر اساس مقاله‌ای از مارکوس بکر، نشست اخیر اتحادیه اروپا در ورسای قرار بود وحدت بین کشورهای عضو را نشان دهد، اما به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها نمی‌توانند بر سر تحریم‌های جدید علیه روسیه به توافق برسند یا در مورد پذیرش اوکراین به اتحادیه اروپا به اجماع برسند.

وی افزود: از جمله دلایل امتناع از تشدید تحریم‌ها، خطر افزایش قیمت انرژی است که برای جلوگیری از این اتفاق، یونان، ایتالیا و اسپانیا پیشنهاد محدود کردن قیمت انرژی را دادند، اما آلمان و هلند ایده آنها را رد کردند.

وزیر امور خارجه اوکراین: آماده مذاکره با روسیه هستیم، اما تسلیم نمی شویم

وزیر خارجه اوکراین امروز در سخنانی اعلام کرد: آماده مذاکره با روسیه هستیم، اما تسلیم نمی شویم.

«دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین امروز شنبه در سخنانی اعلام کرد: آماده مذاکره با روسیه هستیم؛ اما تسلیم نمی شویم.

وزیر خارجه اوکراین ادعا کرد: برای تحقیق و تعقیب جنایات جنگی احتمالی به کمک نیاز داریم. ما به تجهیزات نظامی بیشتری نیاز داریم. اگر هواپیماهای بیشتری داشتیم، می توانستیم جان غیرنظامیان بیشتری را نجات دهیم!

«دیمیتری کولبا» اضافه کرد: برای تضعیف اقتصاد روسیه باید اقدامات بیشتری انجام شود! در دیپلماسی باز است و ما آماده گفتگو هستیم؛ اما تسلیم نخواهیم شد. این تصور اشتباه است که آنچه در حال رخ دادن است، یک موضوع دوجانبه بین روسیه و اوکراین است!

وی در ادامه افزود: ما با روسیه در حال گفتگو هستیم، اما مسکو همچنان خواسته‌ های غیرقابل قبولی را از اوکراین مطرح می‌ کند!. شهر ماریوپل در محاصره است، اما همچنان تحت کنترل اوکراین قرار دارد.

خطیب زاده: زمینه جنگ امروز اوکراین و روسیه از ۳ دهه گذشته فراهم شده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره جنگ روسیه و اوکراین بیان کرد: نظام بین‌المللی به ویژه پس از فروپاشی شوروی در حال تغییر و پوست‌اندازی است و زمینه جنگ امروز اوکراین و روسیه از ۳ دهه گذشته فراهم شده بود، اما شلیکش تازه انجام گرفت و سیاست ایران در این راستا مستقل و براساس سیاست خارجی است چرا که ما مخالف با جنگ و بلعیدن جهان توسط آمریکا و ناتو هستیم.

او با بیان اینکه اقمار هیچ کشوری هم نیستیم خاطرنشان کرد: ما به اندازه کافی قوی هستیم و برای حفظ منافع ملی و استقلال و تمامیت کشور از هیچ تلاشی دست برنمی‌داریم و از طرفی اجازه بهره‌برداری و مداخله را هم به هیچ کشوری نمی‌دهیم.

زلنسکی: روسیه نمی‌تواند ما را شکست دهد

رئیس جمهور اوکراین گفت: «هیأت مدیره خِرسون روز شنبه با همه اعضای خود ملاقات کرد و تاکید کرد که شهر اوکراینی است و از دشمن استقبال نمی‌کند. کمک‌های بشردوستانه فردا به ماریوپل می‌رسد».

زلنسکی با ادعای اینکه روسیه حتی از دشمن هم برای اوکراین بدتر است، مدعی شد: «[روسیه برای اوکراین] مانند کره شمالی برای ایالات متحده است. اشغالگر روس نمی‌تواند ما را شکست دهد زیرا قدرت اخلاقی ندارد».

وی در ادامه ادعاهای ضد روسی خود افزود: «روسیه با حمله به ما خود را منزوی کرد و به کشوری تبدیل شد که هیچکس نمی‌خواهد در آن زندگی کند. دشمن می‌خواهد سناریوی دونتسک و لوهانسک را در خِرسون تکرار کند تا آن را جمهوری اعلام کند».

آژانس اتمی: برق نیروگاه اتمی چرنوبیل هنوز قطع است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به قطع بودن منبع برق خارجی نیروگاه اتمی چرنوبیل، گفت روسیه ادعای اوکراین درباره تصمیم برای کنترل دائمی نیروگاه زاپروژیا را نیز رد کرده است.

پوتین و لوکاشنکو: جنگ اوکراین در صورت تمایل کی یف قابل حل است

روسای جمهور روسیه و بلاروس معتقدند: در صورت تمایل کی‌یف، مناقشه اوکراین در هر لحظه قابل حل است.

ناتالیا ایزمانت، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس گفت: رهبران روسیه و بلاروس روز جمعه در ارتباط با مهم‌ترین موارد از جمله قیمت‌های منبع انرژی، به لحاظ مفهومی بر سر گام‌های مشترک مرتبط با حمایت متقابل در ضمن فشار تحریم‌ها به توافق رسیدند.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، بر سر عرضه مدل‌های مدرن تجهیزات نظامی به مینسک نیز به توافق رسیدند.

ایزمانت بیان داشت: در طول این مذاکرات طرف‌ها بر توسعه مجتمع نظامی-صنعتی و دفاع از اتحادیه دولت‌های دو کشور تمرکز کردند. ما به ویژه، بر سر عرضه مدرن‌ترین مدل‌های تجهیزات نظامی از روسیه به بلاروس در آینده نزدیک توافق کردیم.

سخنگوی مطبوعاتی رهبر بلاروس همچنین تاکید کرد: مسکو و مینسک معتقدند که در صورت تمایل کی‌یف، مناقشه اوکراین در هر لحظه قابل حل است.

وزارت خارجه اوکراین: نیروهای روس یک مسجد در شهر ماریوپول را هدف قرار دادند

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه مسجدی را در شهر بندری ماریوپل را بمباران کرده‌اند. گفته شده بیش از ۸۰ بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه در آن پناه گرفته‌ بودند.

این وزارتخانه مدعی شد که مسجد سلطان سلیمان و همسرش روکسولانا(خرم سلطان) در ماریوپل توسط «متجاوزان روسی» گلوله باران شده است. وزارت خارجه اوکراین جزئیاتی در مورد تلفات این حمله ارائه نکرد.

گوترش: بدترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم در اوکراین آغاز شده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: کاملا واضح است که ما اکنون در یک برهه حیاتی هستیم که در آن به پلورالیسم (کثرت‌گرایی) نیاز داریم. بدترین جنگ و بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم در قاره اروپا (اوکراین) آغاز شده است.

وی گفت: در عین حال، درد و رنج مردم در یمن، سوریه، لیبی، افغانستان و سایر مناطق درگیری در جهان همچنان ادامه دارد.

گوترش در ادامه تاکید کرد: این مشکلات از نظر پیچیدگی و شدت بی‌سابقه هستند، اما غیرقابل حل نیستند.

یک مقام اوکراینی: بنت به زلنسکی پیشنهاد داده تسلیم شود

وب سایت عبری واللا و نیز وب سایت آکسیوس به نقل از یک مقام اوکراینی فاش کردند که اسرائیل از زلنسکی خواسته است تسلیم شود و به شروط مسکو برای پایان دادن به جنگ روسیه علیه اوکراین عمل کند.

این مقام اوکراینی با بیان اینکه تلاش‌های میانجی‌گرانه طرف اسرائیلی بی‌ارزش است، تاکید کرد که آخرین تماس بین بنت و زلنسکی به درخواست بنت انجام شد و این تماس بر تلاش‌ بنت برای تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهور اوکراین جهت پذیرش شرایط روسیه برای پایان دادن به جنگ متمرکز بود.

او همچنین افزود: بنت می‌خواهد ما تسلیم شویم، اما زلنسکی به سخنان بنت با عبارت آن چه که می‌خواهی بگویی، شنیدم متشکرم پاسخ داد.

به گفته این مقام اوکراینی، بنت در حین تماس سعی کرد زلنسکی را متقاعد کند و گفت: اگر من جای شما بودم، به مردمم فکر می‌کردم و این پیشنهاد را می‌پذیرفتم.

مقام اوکراینی مذکور با تاکید بر اینکه کی‌یف قصد تسلیم شدن ندارد، گفت: ما می‌دانیم که پیشنهاد پوتین تازه آغاز راه است و افزود: بنت به عنوان یک صندوق پستی بین دو طرف عمل می‌کند و این کار میانجی‌گری نیست بلکه صرفا انتقال اطلاعات از یک طرف به طرف دیگر است.

در واکنش به این خبر یک مقام ارشد در دفتر نخست وزیری اسرائیل با اشاره به نادرستی جزئیات این تماس که توسط این مقام اوکراینی توضیح داده شده، گفت: ما گمان می‌کنیم که این مقام یک فرد بلندپایه در اوکراین است، زیرا این تماس در خط خصوصی برقرار شد.

این مقام اسرائیلی گفت: بنت به زلنسکی توصیه نکرده که پیشنهاد پوتین را بپذیرد زیرا اسرائیل چنین پیشنهادی را دریافت نکرده است. نخست وزیر در هیچ مرحله‌ای قصد ندارد به زلنسکی توصیه یا نصیحتی کند.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد که تماس بین زلنسکی و بنت خوب و طولانی بوده و طی آن در مورد امکان برگزاری نشست میانجیگری در قدس گفتگو شده است.

سفیر روسیه در واشنگتن: ادعای استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی بی اساس است

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که اظهارات آمریکا مبنی بر اینکه روسیه ممکن است از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کند، تلاشی برای شیطانی جلوه دادن مسکو است.

وی در مورد اظهارات «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کند، گفت: چنین اتهاماتی بی ارزش و بی اساس است. این مقام آمریکایی مانند همیشه به خود زحمت ارائه حتی یک مدرک را نداد. این مسئله تلاشی دیگر برای شیطان سازی از کشور ما است.

 

نظر شما