شناسهٔ خبر: 52224406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

جاسوسی اسرائیل از کمیته تحقیق پرونده انفجار بیروت

منابع خبری اعلام کردند که تلفن همراه یک محقق پرونده انفجار بیروت با بدافزار صهیونیستی پگاسوس هک شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)،سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که تلفن همراه یک محقق پرونده انفجار بیروت با جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس هک شده است.

این سازمان تأکید کرد که تلفن «لما فقیه» مدیر دفتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیروت، پنج بار توسط برنامه جاسوسی پگاسوس که توسط شرکت اسرائیلی NSO توسعه داده شده بود، از آوریل گذشته هک شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که شرکت «اپل» در تاریخ بیست و چهارم نوامبر سال 2021 به لما فقیه اطلاع داده است که تلفن همراه او ممکن است با حمایت‌های یک دولت مورد حمله قرار بگیرد. تیم امنیتی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در یک تحقیق به این نتیجه رسیده است که دستگاه‌های آیفون لما فقیه توسط برنامه پگاسوس اسرائیل هک شده است.

سازمان مذکور گزارش داد که گوشی لما فقیه با سوءاستفاده از «صفر کلیک» هک شده است، یعنی بدون اینکه صاحب تلفن کاری انجام دهد و روی لینکی کلیک کرده باشد که تحلیل‌ها نشان می‌دهد دستگاه‌های آیفون لما فقیه در بازه میان آوریل سال 2021 و آگوست 2021 هک شده‌اند.

فقیه در گفت‌وگو با روزنامه گاردین اعلام کرد مسئله هک تلفن او زمانی که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت با جدیت در حال پیشرفت بوده، مطرح شده است. او همزمان با تحقیق درباره انفجار بندر بیروت در پروژه‌های دیگری شامل نوار غزه و اتیوپی نیز مشارکت داشته است.

لما فقیه اعلام کرد که مسئولیت مدیریت بحران در چند کشور از جمله فلسطین اشغالی، قزاقستان، اتیوپی، سوریه، میانمار، لبنان و افغانستان و آمریکا را به‌عهده دارد.

وی افزود: من شبانه‌روز در مورد پرونده انفجار بیروت کار می‌کردم و خیلی مراقب بودم. هیچ اتفاقی باعث نشد که فکر کنم به‌نحوی هک شده‌ام یا اطلاعاتم هک شده است؛ بنابراین وقتی این اعلان را از اپل دریافت کردم، مقداری ناباوری وجود داشت که این اتفاق برای من افتاده است.

یافته‌های تحقیقات یک کنسرسیوم متشکل از 17 سازمان رسانه‌ای که ماه ژوئیه سال گذشته منتشر شد، نشان داد جاسوس‌افزار پگاسوس که ساخت شرکت اسرائیلی NSO است، در هک تلفن‌های هوشمند متعلق به روزنامه‌نگاران، فعالان و مدیران تجاری سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. پگاسوس به دولت‌ها و سازمان‌های دولتی فروخته شده و قادر بود از طریق یک لینک به تلفن‌های همراه رخنه کند و پنهانی به ثبت ای‌میل‌ها، تماس‌ها و پیام‌های متنی بپردازد.

کشورهایی که بیشترین استفاده را از این نرم‌افزار انجام داده‌اند شامل عربستان سعودی و امارات می‌شوند.

محققان توانستند بیش از هزار نفر را از طریق تحقیق و مصاحبه در چهار قاره شناسایی کنند: چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل 65 مدیر بازرگانی، 85 فعال حقوق بشر، 189 روزنامه‌نگار و بیش از 600 سیاستمدار و مقام دولتی، میان افرادی بودند که گوشی آنها با نرم‌افزار پگاسوس هک شده بود.

این شرکت صهیونیستی اعلام کرده است که هدف اصلی این برنامه مبارزه با آنچه تروریسم نامیده می‌شود، است؛ اما قربانیان هدف قرارگرفته، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و برخی افراد ثروتمند بودند، بنابراین هرکسی که پشت این برنامه قرار گیرد، افراد مشخص و خاصی را هدف قرار می‌دهد.

نظر شما