شناسهٔ خبر: 52133511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

پایان یک غائله سیاسی با اسم رمز اخراج اساتید

اخراجم از دانشگاه ربطی به دولت سیزدهم ندارد

دانشگاه‌ها درخصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیات‌علمی استقلال دارند، اما تمامی این اقدامات باید مبتنی‌بر قانون باشد و دانشگاه اگر تشخیص بدهد که شرایط تمدید قرارداد برای هیات‌علمی وجود ندارد، می‌تواند آن را تمدید نکند اما مجددا تاکید می‌کنم همه موارد و تصمیمات باید مبتنی‌بر قانون باشد.

صاحب‌خبر -
اخراجم از دانشگاه  ربطی به دولت سیزدهم ندارد

ماجرای اخراج یک استاد دانشگاه در روزهای اخیر تبدیل به سوژه‌ای برای برخی عناصر آشنای سیاسی جهت هجمه علیه دولت سیزدهم شد و موضوعی که روز گذشته با موضع‌گیری دانشگاه شهید بهشتی و البته خود این استاد تا حدود زیادی روشن شد. ماجرا از این قرار بود که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب توئیتری، خبری را مبنی‌بر اخراج محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدبهشتی در توئیتر خود منتشر کردند. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور سابق، امیر ناظمی معاون سابق وزیر ارتباطات، عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب ازجمله این افراد بودند که به نوعی با انتقاد از رویکرد دولت در اخراج این استاد، خواستار ورود رئیس‌جمهور به این ماجرا شدند.

 اخراج استاد در دانشگاه‌ها دلبخواهی نیست!

رئیس مرکز جذب وزارت علوم روز گذشته نخستین موضع روشن را از سمت دولت اتخاذ کرد. او با تاکید براینکه نامه رسمی مبنی‌بر اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی به مرکز جذب وزارت علوم ارسال نشده است، گفت: «هر تصمیمی مبنی‌بر اخراج یا جذب هیات‌علمی در دانشگاه‌ها باید طبق قوانین و مقررات صورت بگیرد و نتیجه نهایی این تصمیم باید از سوی دانشگاه به مرکز جذب هیات‌علمی وزارت علوم ارسال شود که هنوز درخصوص اخراج استادی از دانشگاه شهید بهشتی نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم.»

محمد خلج‌امیرحسینی، رئیس مرکز جذب هیات‌علمی وزارت علوم تاکید کرد: «دانشگاه‌ها درخصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیات‌علمی استقلال دارند، اما تمامی این اقدامات باید مبتنی‌بر قانون باشد و دانشگاه اگر تشخیص بدهد که شرایط تمدید قرارداد برای هیات‌علمی وجود ندارد، می‌تواند آن را تمدید نکند اما مجددا تاکید می‌کنم همه موارد و تصمیمات باید مبتنی‌بر قانون باشد.»

او با تاکید براینکه تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیات‌علمی در دانشگاه‌ها دلبخواهی نیست، به ایسنا گفته اگر دانشگاهی از مسیر قانون عدول کند متخلف شناخته می‌شود و با آن برخورد خواهد شد.

 دانشگاه چه می‌گوید؟

روابط‌عمومی دانشگاه شهید بهشتی نیز روز گذشته، هرچند کمی دیر اما بالاخره به حواشی ماجرای اخراج این استاد واکنش نشان داد و اعلام کرد: «براساس آیین‌نامه‌های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیات‌علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیات‌علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند؛ در صورتی‌که عضو در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب نکند، قرارداد همکاری ایشان با دانشگاه تمدید نخواهد شد. موضوع قرارداد پیمانی آقای دکتر محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیات‌اجرایی جذب دانشگاه مورخ 15/6/ 1400 مطرح شد و به‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد 21، 22 و 114 آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات‌علمی، پرونده ایشان مورد تایید هیات قرار نگرفت. این رای قابل اعتراض در هیات اجرایی جذب دانشگاه و متعاقبا در هیات اجرایی جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مآلا در مراجع قضایی مربوطه است.»

 دنبال غائله نبودم، اخراجم از دانشگاه ربطی به دولت سیزدهم ندارد

محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدبهشتی نیز روز گذشته گفته من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم یا وزیر علوم به دنبال این مساله باشند که بخواهند فاضلی از دانشگاه اخراج شود. درون دانشگاه گروه‌هایی وجود دارند که به هروسیله‌ای مانع از اجرای امور استخدامی شدند و کار به جایی رسید که دانشجویان در ترم جدید متوجه شدند که هیچ واحدی برای بنده در دانشگاه ارائه نشده است.

او با بیان اینکه از شهریورماه تا به حال سکوت کرده و به دنبال ایجاد غائله سیاسی درباره پرونده خودم نبودم، به فارس می‌گوید: «می‌دانم که بروز چنین وضعیتی برای دولت آقای رئیسی که با مشکلات زیادی درگیر است، به نفع دولت هم نبوده، لذا خیلی از دوستانی که از موضوع مطلع شدند، ابراز گلایه کردند که چرا در همان شهریورماه درباره وضعیت اداری خودم به آنها هیچ اطلاعی ندادم.»

فاضلی تاکید کرده خبر اخراجش از دانشگاه گیلان در سال 1388 اشتباه بوده و او سال 90 از دانشگاه مازندران اخراج شده است و پس از آن به صورت یک استاد صفر و بدون سابقه و به صورت قانونی در سامانه جذب استاد وزارت علوم ثبت‌نام کرده و البته دو بار هم در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در دولت قبل از هیات‌جذب دانشگاه رای منفی گرفته است.

او گفته در همان زمان نامه شکایتی را برای وزارت علوم تنظیم کردم و وزارت علوم نیز در تاریخ نوزدهم مهرماه نامه‌ای برای دانشگاه ارسال می‌کند ولی تا همین امروز دانشگاه هیچ پاسخی به این شکایت و درخواست وزارت علوم نداده است.

نظر شما