شناسهٔ خبر: 52072274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

خشونت اقتصادی در جهان

آکسفام هر ساله در آستانه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس گزارشی درباره نابرابری‌های اقتصادی در جهان منتشر می‌کند. در داووس، معمولا هزاران نفر از رهبران سیاسی، مدیران شرکت‌ها، افراد مشهور، فعالان کارزارهای انتخاباتی، اقتصاددانان و روزنامه‌نگاران در پیست اسکی سوییس گردهم می‌آیند، اما به دلیل همه‌گیری کرونا برای دومین سال پیاپی این رویداد به صورت آنلاین برگزار می‌شود. بحث‌های این هفته به آینده همه‌گیری، توزیع واکسن و مساله انرژی اختصاص خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته دنی سریسکندراجاه، مدیر اجرایی آکسفام بریتانیا، این موسسه خیریه هر سال گزارش را همزمان با داووس منتشر می‌کند تا توجه نخبگان اقتصادی، تجاری و سیاسی را به خود جلب کند. او با اشاره به اینکه آنچه امسال رخ داده است، از مقیاس خارج شده، گفت تقریبا هر روز یک میلیاردر جدید در طول همه‌گیری ایجاد می‌شود، در حالی که ۹۹ درصد از جمعیت جهان به دلیل قرنطینه‌ها، کاهش تجارت بین‌المللی، از رونق افتادن گردشگری بین‌المللی وضعیت بدتری دارند. او گفت: در طول همه‌گیری ۱۶۰ میلیون نفر به زیر خط فقر رانده شدند.

 آکسفام در گزارش خود اعلام کرده درآمد کم به مرگ ۲۱ هزار نفر در روز کمک کرده است.

طبق نتایج تحقیقات موسسه آکسفام مجموع دارایی‌های ۱۰ مرد ثروتمند دنیا در طی دو سال همه‌گیری کرونا دو برابر شده‌ و به رقم 5/1 تریلیون دلار رسیده است. به زبان دیگر این افراد روزانه به‌طور میانگین 3/1 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. این درحالی است که ویروس کرونا و همه‌گیری کووید ۱۹ موجب شده تا جهان با بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی از سال ۱۹۲۹ به‌این‌سو مواجه باشد.

در حالی که به‌لطف پاندمی و کمک‌های مالی دولت‌ها و بانک‌‌‌های مرکزی هر ۲۶ ساعت یک‌میلیاردر جدید در دنیا ظهور می‌کند، عدم دسترسی افراد به خدمات بهداشت و سلامت، گرسنگی و تغییرات‌ آب و هوایی در کنار خشونت‌های مبتنی بر جنسیت موجب مرگ روزانه دست‌کم ۲۱ هزار نفر شده است و بر این نابرابری که موسسه‌ آکسفام در گزارش خود از آن با تعبیر «خشونت اقتصادی» یاد کرده، افزوده است.

همه‌گیری کرونا بیش از ۱۶۰ میلیون نفر را به فقر فرو برده و در میان سهم اقلیت‌های غیرسفیدپوست و زنان بیش از سایرین بوده است. گزارش آکسفام بیانگر این است که نابرابری فزاینده اقتصادی، جنسیتی و نژادی و همچنین نابرابری‌های موجود در میان کشورها جهان را چندپارچه می‌کند. این گزارش افزوده است: این اتفاقی نیست بلکه گزینشی است. «خشونت اقتصادی»  در اثر گزینش‌های سیاسی ساختاری به نفع ثروتمندترین‌ها و قدرتمندترین افراد ایجاد شده است. این بیش از همه به فقیرترین‌ها، زنان و دختران و گروه‌های (تحت تبعیض) نژادی صدمه می‌زند.

گابریله بوشر، ریيس اجرایی سازمان آکسفام اینترنشنال گفت: «پاندمی کرونا به صورت واضح هم تمایل به آزمندی و فزون‌خواهی و هم فرصت ایجاد شده توسط راه‌های اقتصادی و سیاسی را آشکار کرد که توسط آن نابرابری افراطی تبدیل به ابزار خشونت اقتصادی شده است.»

نویسندگان این گزارش خواستار محدود کردن دارایی‌های مفرط از طریق وضع مالیات استمراری، اقدامات ثابت شده بر ضدنابرابری و همچنین دگرگونی قدرت در اقتصاد و جامعه شده‌اند.

در دسامبر۲۰۲۱ هم گزارشی با همین مضمون و نتایج مشابه از سوی آکسفام تهیه و منتشر شده بود. اصلاح نظام مالیاتی و سهم‌خواهی بیشتر از ثروتمندان در کنار تامین بودجه واکسن و خدمات پزشکی و بهداشتی برای همه مردم دنیا و تلاش برای کاهش خشونت‌‌های مبتنی بر جنسیت و سازگار شدن با تغییرات اقلیمی ازجمله پیشنهادهای این گزارش برای مقابله با این نابرابری‌هاست که در آستانه نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد در اختیار رهبران دنیا قرار گرفته‌است.

آکسفام می‌گوید در تهیه این گزارش از آخرین داده‌های مربوط به دارایی‌های مندرج در مجله فوربس و منابع موثق استفاده کرده است. طبق فهرست فوربس ۱۰ ثروتمند فعلی دنیا عبارتند از: ایلان ماسک، مالک تسلا و اسپیس‌ایکس؛ جف بزوس، بنیانگذار آمازون؛ لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل؛ مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک؛ بیل گیتس و استیو بالمر، مدیرعاملان سابق مایکروسافت؛ لری الیسون، مدیرعامل سابق اوراکل؛ وارن بوفت، سرمایه‌گذار آمریکایی و برنار آرنو، رییس گروه فرانسوی «ال و ام اش» هستند.

هرچند در حالی که مجموع ثروت آنها از ۷۰۰ میلیارد دلار به ۱۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است، اما تفاوت قابل‌توجهی بین آنها وجود دارد، به طوری که دارایی ماسک بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته، اما دارایی‌های بیل گیتس ۳۰ درصد کمتر شده است.

مبنای داده‌های آکسفام، فهرست میلیاردرهای مجله فوربس و گزارش سالانه ثروت در جهان است که توسط بانک «کردیت سوییس» تهیه می‌شود. این گزارش منعکس‌کننده توزیع ثروت در جهان است که از سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر شده است.

فهرست مجله فوربس به دارایی‌های افراد ثروتمند نظیر زمین و خانه می‌پردازد و بدهی‌ آنها را کسر می‌کند تا به میزان دارایی‌هایی که در مالکیت فرد است دست یابد؛ این داده‌ها شامل حقوق و درآمد نمی‌شود. این روش ارزیابی پیشتر البته مورد انتقاد قرار گرفته، چرا که با این محاسبه دانشجویی که قرض زیادی دارد، اما چشم‌انداز درآمد بالایی دارد، ممکن است فقیر تلقی شود. گزارش آکسفام گفته است حدود ۱۶۰ میلیون نفر در جهان درآمدی کمتر از روزانه ۵/۵ دلار دارند؛ این بدون در نظر گرفتن پیامدهای کووید است.

در نخستین روز از دستور کار مجمع جهانی اقتصاد موسوم به داووس 2022 شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به طور آنلاین در پیام‌های ویدئویی به سخنرانی پرداختند. کووید۱۹، نابرابری و نقش فناوری، همگی به عنوان موضوعات کلیدی در این نشست مطرح شدند. همکاری جهانی در بسیاری از بحث‌ها و مراحل بعدی همه‌گیری و اهمیت واکسن‌ها بخش عمده سخنرانی‌ها را نیز در برگرفت.

هشدار چین نسبت به عواقب هژمونی و قلدری

رییس‌جمهور چین به دعوت کلاوس شواب بنیانگذار و رییس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد،  روز دوشنبه در کنفرانس ویدئویی مجمع جهانی اقتصاد 2022 شرکت و سخنرانی کرد. رییس‌جمهور چین در جریان سخنرانی خطاب به مجمع جهانی اقتصاد در داووس ضمن آنکه خواستار همکاری برای رسیدگی به چالش‌های جهانی شد، نسبت به رویارویی و پیامدهای فاجعه‌آمیز آن هشدار داد.

شی جین‌پینگ در این سخنرانی به همه کشورهای جهان نسبت به سیاست حمایت از تولیدات داخلی، هژمونی و قلدری هشدار داد و از آنها خواست تا در رسیدگی به چالش‌های جهانی با یکدیگر همکاری کنند. وی بدون متهم کردن هیچ کشور خاصی همچنین نسبت به تشدید خصومت ایدئولوژیکی و سیاسی کردن مسائل اقتصادی، علمی و فنی هشدار داد.

شی جین‌پینگ این اظهارات را در نشست آنلاین مجمع جهانی اقتصاد که به طور معمول در داووس سوییس برگزار می‌شود، مطرح کرد. رییس‌جمهور چین تصریح کرد: تاریخ بارها و بارها ثابت کرده که رویارویی، مشکلات را حل نمی‌کند و تنها پیامدهای فاجعه‌آمیزی بار می‌آورد.

وی افزود: سیاست حمایت از تولیدات داخلی و یک‌جانبه‌گرایی نمی‌تواند از هیچ کشوری حفاظت کند. آنها تنها به منافع دیگران و همچنین به منافع آن کشور لطمه می‌زنند. بدتر از این، اقدامات مرتبط با هژمونی و قلدری هستند که در طول تاریخ با آنها مواجه می‌شویم. طبیعتا کشورها با یکدیگر اختلافاتی دارند اما رویکرد بده‌بستان که منافع یک کشور را در ازای منافع دیگران گسترش می‌دهد، کمک‌کننده نخواهد بود.

شی جین‌پینگ تاکید کرد: اعتماد و همکاری تنها راه برای شکست پاندمی کرونا هستند. حقایق بار دیگر نشان دادند که کشورها به تنهایی نمی‌توانند از پس یک بحران جهانی برآیند بلکه حل چنین بحرانی نیازمند همکاری و اقدام جمعی مشترک است. قایق‌های کوچک در برابر طوفان‌ها دوام نمی‌آورند، اما یک کشتی بزرگ آنقدر قوی است که از چنین طوفان‌هایی عبور کند. این اظهارات شی جین‌پینگ در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر موضوعات مختلفی چون حاکمیت تایوان، مالکیت معنوی، تجارت و حقوق بشر مطرح شدند.

در همین حال آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی کاخ سفید در این نشست شرکت خواهد کرد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن هم دیروز در این نشست سخنرانی کردند. اولاف شولتس برای نخستین‌بار به عنوان صدراعظم آلمان در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

سخنان این مقام چینی در حالی مورد توجه قرار می‌گیرد که اقتصاد چین با ثبت رشد 1/8 درصدی در سال ۲۰۲۱ یکی از سریع‌ترین کشورها از لحاظ رشد اقتصادی در جهان بوده است. بر اساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی با نگاهی امیدوارانه چین را به عنوان تنها اقتصادی که سال گذشته سیاست‌های آزادانه‌ای را اعمال کرد تا از سیاست‌های مالی پیشتازانه آمریکا بگریزد، پناهگاه سرمایه‌داری جهانی می‌دانند.

تجدید ساختار بدهی‌های کشورهای کم‌درآمد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در یک پیام ویدئویی که در رابطه با دستور کار مجمع جهانی اقتصاد داووس 2020 منتشر کرد، به کند شدن روند بهبودی اقتصادی به علت مسائل موجود در زنجیره تامین و تورم بالا، تاکید کرد.

گوترش با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون ضدکرونا در کشورهای توسعه یافته به شکل شرم‌آوری هفت برابر از کشورهای آفریقایی است، از شرکت‌های داروسازی خواست تا مجوز واکسن خود را با کشورهای در حال توسعه به اشتراک بگذارند.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه روند بهبودی اقتصادی بسیار شکننده و نامتعادل است، گفت که در دوره بهبود اقتصاد جهانی از هر 10 دلار، 8 دلار در کشورهای توسعه‌یافته خرج می‌شود. گوترش با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه فوق‌العاده کند شده است، خواستار تجدید ساختار بدهی‌های این کشورها شد.

نظر شما