شناسهٔ خبر: 51980390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

شفقنا آینده/ آینده دموکراسی در آمریکا و خطر فاشیسم و دیکتاتوری در این کشور: گزارش نشریه گلوب‌اندمیل

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه سیاسی گلوب‌اندمیل در گزارشی درباره سیاست‌های شکست‌خورده سال‌های اخیر آمریکا ادعا کرده که دموکراسی آمریکا احتمال دارد که تا سال ۲۰۲۵ دچار سقوط و فروپاشی قطعی شود. این نشریه با اشاره به «روند روزافزون غیرقابل کنترل شدن آمریکا در سا‌ل‌های اخیر» گفته که خطر وقوع جنگ داخلی و البته تحولات سیاسی منجر به حاکمیت یک دیکتاتور راست‌گرا در این کشور جدی است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، گزارش گلوب‌اندمیل با کنایه به کانادا آغاز می‌شود- که تاکنون احساس می‌کرد در همسایگی یک دموکراسی ریشه‌دار قرار دارد، با این حال هیچ بعید نیست که این کشور تا دو سه سال دیگر چشم باز کند و ببیند همسایه‌اش تحت حاکمیت یک دیکتاتور راست‌گرا رفتاری دیگر با همسایگانش دارد!

این گزارش که به قلم توماس هومر نیکسون، نویسنده کتاب «قدرت بازسازی جهان» تنظیم شده؛ خیلی زود در همان سطور آغازین به احتمال سقوط دموکراسی در آمریکا تاکید می‌کند و مدعی می‌شود که ممکن است که تا سال 2025 دیگر خبری از دموکراسی آمریکا نباشد- و به عبارت بهتر دموکراسی در این کشور تا دو سه سال دیگر دچار فروپاشی شود. اتفاقی که اگر واقعا رخ دهد، بی‌تردید به بی‌ثباتی‌های شدید سیاسی و از جمله خشونت و جنگ گسترده داخلی منتهی خواهد شد. تا جایی که بسیاری عقیده دارند در صورت آغاز این روند، احتمال این که آمریکا تا سال ۲۰۳۰- و حتی شاید زودتر از آن- تحت حاکمیت یک دیکتاتوری راست‌گرا درآید، احتمال چندان ناچیزی هم نیست.

 نویسنده در ادامه با اشاره به آرا و عقاید کسانی که خطر فروپاشی دموکراسی را در آمریکا چندان نزدیک و محتمل نمی‌دانند، پاسخ داده که «صرفا به این دلیل که شماری از احتمالات مضحک یا غیرممکن یا حتی ترسناک و آزاردهنده به نظر می‌رسند، نباید آن‌ها را نادیده گرفت و کنار گذاشت».  بعد هم بلافاصله رخدادهای اخیر آمریکا را به عنوان شاهدی بر مثال ادعایش مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ هم احتمال ورود کسی مانند دونالد ترامپ به کاخ ریاست جمهوری نه تنها ناچیز بود، که حتی می‌توان گفت که تصور چنین چیزی هم به نظر خیلی از آدم‌ها و کارشناسان مضحک جلوه می‌کرد. اما کتمان نمی‌توان کرد که دنیای این روزها تبدیل به جهانی شده که در آن هر رویداد مضحکی می‌تواند رنگ واقعیت به خود گرفته و چنان فجایعی به بار بیاورد که خیلی زود اتفاقات وحشتناک به یک سری اتفاقات عادی و قابل تصور و قابل انتظار تبدیل شوند.

نویسنده در ادامه با اشاره به این که «دانشگاهیان برجسته پرشماری در سال‌های اخیر احتمال تضعیف مرگبار دموکراسی آمریکا را به طور جدی مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌اند»؛ شاهد این مثال را درخواست 150 نفر از اساتید رشته‌های سیاست، دولت، اقتصاد سیاسی و روابط بین‌الملل از کنگره عنوان کرده- که در نوامبر گذشته خواستار تصویب قانون آزادی رأی شده‌اند. قانونی که در صورت تایید می‌تواند از یکپارچگی انتخابات ایالات متحده محافظت کند، اما مشکل آن‌جاست که تاکنون سنا از تصویب آن خودداری کرده است. به گفته بسیاری از دانشمندان سیاسی چنان درخواستی برای تصویب قانون آزادی رای نشان از این واقعیت دارد که «خطرات موجود بر سر راه دموکراسی آمریکا لحظه به لحظه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و جامعه این کشور دارد به نیمه شب نزدیک می‌شود».

توماس هومر نیکسون در ادامه با معرفی خود به عنوان «یک محقق در زمینه درگیری‌های خشونت‌آمیز- که در مدت زمانی بیش از 40 سال درباره علل جنگ، فروپاشی اجتماعی، انقلاب، خشونت قومی و نسل کشی مطالعه کرده و نوشته، و برای نزدیک به دو دهه رهبری مرکز مطالعات صلح را در دانشگاه تورنتو را بر عهده داشته»؛ بلافاصله بعد از این معرفی ادعای بدبینامه خود درباره آینده دموکراسی در آمریکا را مطرح می‌کند: «این روزها شاهد شکل‌گیری یک بحران عظیم در ایالات متحده آمریکا هستیم و بستر سیاسی و اجتماعی این کشور را می‌بینیم که علامت‌های هشدارآمیز زیادی به ناظران و آگاهان سیاسی ارسال می‌کند- که اگر این هشدارها جدی گرفته نشوند، خیلی راحت می‌توان گفت که فجایع بزرگی در انتظار آمریکا خواهد بود».

 نویسنده در سطور بعدی ادعای خود را با توضیح بیشتری طرح می‌کند و ضمن اشاره به بحران مدیریتی و حکومتگری در آمریکا، این کشور را به نحو فزاینده‌ای درگیر روند غیرقابل حکمرانی شدن عنوان می‌کند- که این روند باعث شده بسیاری از کارشناسان را به این باور برساند که خطر ورود این کشور به جنگ داخلی جدی است.

 اما آیا آمریکا تحت تاثیر عوامل مشخصی درگیر این بحران شده؟ اگر پاسخ مثبت است، چه عوامل مشخصی آمریکا را به پرتگاه سقوط و فروپاشی دموکراسی نزدیک کرده است؟

نویسنده در پاسخ به این پرسش مسایلی مانند نقائص زیربنایی و زیرساختی جامعه آمریکا و البته تغییرات تازه ایجاد شده در ویژگی‌های مادی جامعه این کشور را عوامل اصلی این وضعیت نامیده است….

نظر شما