شناسهٔ خبر: 51240112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رییس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، گزارش عملکرد 100 روزه دولت را تشریح کرد

مردم را غافلگیر نمی‌کنیم

سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری کشورمان شامگاه یکشنبه 14آذر در گفت‌وگوی تلویزیونی، مهم‌ترین توفیقات دولت سیزدهم در 100روز گذشته را برای مردم تشریح کرد. برخی از فرازهای اظهارات رییس‌جمهوری در نوع خود از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ ازجمله اینکه رئیسی تاکید کرد که دولتش دارد ماهانه 10هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل را می‌پردازد. رئیسی درعین‌حال تصریح کرد که دولت سیزدهم بدون استقراض از بانک مرکزی، مشغول پرداخت حقوق کارکنان است. رئیسی درباره سفرهای استانی هم تاکید کرد که اولویت او، به پایان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام در دولت قبل است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم که در صدمین روز آغازبه‌کار دولت سیزدهم انجام شد، در پاسخ به این سوال که به عملکرد صدروزه دولت چه نمره‌ای را می‌دهید، گفت: مردم عزیزمان باید نمره بدهند و مردم نیز داوری و قضاوت‌شان در این رابطه منصفانه و عادلانه است. مردم به‌خوبی از شرایطی که دولت تحویل گرفته شد در گذر زمان مطلع هستند، شرایط کرونایی کشور، شرایط مالی وضعیت خزانه، وضعیت کالاهای اساسی و از همه مهم‌تر از امید و اعتماد مردم که آسیب دیده بود، مطلع هستند و این از وظایف دولت بود که امید و اعتماد را بازآفرینی کند. رییس‌جمهور تصریح کرد: از وظایف مهم دولت مساله جان مردم بود که تامین واکسن را دنبال کردیم. به‌دلیل مشکلات ارزی یا به‌دلیل شرایط تحریمی، کشورها به ما واکسن تحویل نمی‌دادند. با توجه به پیگیری ای که برای تحویل ۳۰میلیون دوز انجام شده بود، شاید حدود پنج‌میلیون تحویل داده شده بود، ما این را در اولویت دولت قرار دادیم؛ امروز خدا را شاکریم که هم آمار ابتلا و هم آمار فوت کاهش جدی پیدا کرده است. رئیسی تصریح کرد: امروز در صدمین روز دولت باید اعلام کنم که بیش از ۱۰۰میلیون دوز واکسن تزریق شده است و امروز بعضی از مردم دوز سوم را تزریق می‌کنند.
 
ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود
 رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه دولت برای کنترل تورم و بهبود معیشت مردم، گفت: کنترل تورم و موضوع بهبود شرایط معیشتی مردم مساله بسیار مهمی است و به‌نوعی بعد از بحث جان مردم و موضوع سلامت جامعه، بحث معیشت آن‌ها اهمیت دارد. وی تصریح کرد: دولت در شرایطی کار خود را شروع کرد که ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود اما من به مردم می‌گویم که امروز وضعیت کالاهای اساسی به میزان و ذخایر کشور ازجمله گندم و دیگر کالاهای اساسی قابل‌قبول بوده و جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
رییس‌جمهور تامین هزینه‌های جاری دولت را یکی دیگر از دغدغه‌های روزهای آغاز دولت سیزدهم دانست و گفت: روزهای پایانی مرداد که هنوز وزرای من از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند و با وزرای دولت سابق کار می‌کردم، پرداخت حقوق مردادماه در دولت مطرح بود. دوستان ما در دولت سابق نسبت‌به تامین حقوق کارکنان دولت نگرانی‌هایی داشتند که چگونه می‌شود بدون استقراض از بانک مرکزی این حقوق و دستمزدها پرداخته شود اما به مردم می‌گویم که امروز بعد از گذشت سه ماه از آغاز کار دولت، حقوق کارکنان بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت شده است. رئیسی در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه توانسته بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد کارکنان را پرداخت کند، گفت: دریافت مالیات و مولدسازی دارایی‌های دولت ازجمله برنامه‌های دولت سیزدهم برای تامین نیاز مالی بوده است.رئیسی همچنین، پرداخت بدهی‌های گذشته را یکی دیگر از مسائل پیش روی دولت دانست و گفت: به‌طور متوسط دولت، هر ماه باید ۱۰هزار میلیارد تومان هزینه‌هایی را که در دولت گذشته با فروش اوراق مشارکت انجام شده است پرداخت کند. وی افزود: مساله دیگری که باید به آن توجه داشت این است که شرایط تورمی و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، نتیجه تصمیماتی است که در گذشته گرفته شده است و اگر امروز استقراض از بانک مرکزی داشته باشیم، قطعا در آینده و زندگی مردم تاثیر دارد، ما نسبت‌به هر اقدامی که تورم ایجاد یا خلق پول کند، باید حساس باشیم و در این دولت تلاش داریم که آثار تورمی را کاهش دهیم و تورم را کنترل کنیم.
  رییس‌جمهور برنامه دولت برای کنترل تورم را در سه‌ماه گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در سه‌ماه گذشته کنترل شده است؛ البته باید اقدامات کنترلی داشته باشیم تا بتوانیم تورم را مهار کرده و این روند رو به کاهش پیش رود. وی در همین رابطه اضافه کرد: دولت و دستگاه‌های مختلف دارایی‌های متعددی دارند که مازاد نیاز آن‌هاست و این دارایی‌ها بلااستفاده افتاده، در قانون اساسی هم شرایطی برای واگذاری این دارایی‌ها تعیین‌ شده و اگر این موضوعات مورد توجه قرار گیرد، به‌خوبی می‌توان دولت را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کرد. رییس قوه اجرایی کشور با بیان اینکه باید برای کسری بودجه‌ای که در سال جاری با آن مواجه هستیم، برنامه داشته باشیم، در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم، اظهار کرد: دولت پرخرج قابل‌قبول نیست و ما باید به‌دنبال کاهش هزینه‌ها پیش رویم. رئیسی با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال آینده در روزهای آتی به مجلس، ادامه داد: بودجه سال۱۴۰۱ با محور عدالت تدوین شده و ما ملاک را آمایش سرزمینی قرار داده‌ایم تا عدالت در توزیع بودجه، رضایت عمومی ایجاد کند.رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان اینکه ما باید دست‌های ناسالم را قطع کنیم و همچنین روابط را سالم کنیم، تاکید کرد: بر همین اساس به مردم قول می‌دهیم که ما هیچ‌گاه آن‌ها را در حوزه اقتصادی غافلگیر نمی‌کنیم و تمهیداتی می‌اندیشیم تا دست جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به این طریق شرایط به نفع مردم شود. رئیسی تصریح کرد: ما در شرایط اقتصادی حتما مردم را غافلگیر نمی‌کنیم و هر اصلاح و تصمیمی با توجه به نظر کارشناسان و با اطلاع مردم خواهد بود.رییس‌جمهور درباره اهتمام به سفرهای استانی و اینکه آیا تا پایان سال سفرهای استانی به میزان قابل‌توجهی خواهد رسید، افزود: باید حرف دل مردم را شنید، حتی در جایی که به خاطر مشکلی، تن صدای مردم بالا رود، هیچ مشکلی نیست. توجه به مردم و شنیدن حرف آن‌ها و به‌دنبال رفع مشکل آن‌ها بودن مربوط به همه اقشار است.رییس‌جمهور تصریح کرد: مصوبه سفر بعد از بررسی وضعیت استان‌ها، مشورت با مسوولان استانی و تعیین سقف مجاز کمک‌های مالی استان رقم می‌خورد و این‌ها اقدامات پیش از سفر است. امیدوار به سر زدن به استان‌های دیگر در هفته آتی هستیم و لازم است اولویت‌سنجی کنیم. رئیسی ادامه داد: مردم از بنده انتظار کلنگ‌زنی نداشته باشند؛ ما همان کلنگ‌های زده‌شده گذشته را که نیمه‌تمام مانده را پایان می‌دهیم، ما رابطه خود را با مردم بیشتر خواهیم کرد.
 
اعتراضات مردم را بحق می‌دانم
 رییس‌جمهور اضافه کرد: هیچ کارمند دولتی حق ندارد کار امروز را به فردا موکول کند. آن‌ها که به نام دولت کار می‌کنند باید بدانند کار را در موعد خود انجام دهند، ما باید روحیه جهادی و مقاومت داشته باشیم تا کارها در زمان خود انجام شود، اشکالات و اعتراضات مردم در زمینه طولانی شدن امور را بحق می‌دانم.
 رئیسی درباره تحول در دیپلماسی و روابط خارجی و اینکه برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مواهب دستاوردهای اجلاس اکو و شانگهای دولت چه برنامه‌هایی را در دستورکار دارد، تصریح کرد: سیاست ما با جهان ارتباط و فعالیت حداکثری با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه خواهد بود، در این مدت 100روز ارتباط حضوری و تلفنی با سران برخی کشورها داشتم که در آن‌ها اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ارتباطات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محور بوده است. رئیسی تاکید کرد: از روزی که به شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان سفر کردم تا امروز، میزان تجارت ما با این کشور سه برابر افزایش داشته است و بعد از عضویت در شانگهای نیز گفتیم فعالان اقتصادی ما باید فعالیت خود را بیشتر کنند؛ ما پنج سال با ترکمنستان مشکل داشتیم که در همین ارتباطات، مواردی مانند ارتباط با این کشور و سوآپ گازی برطرف شد. وی عنوان کرد: ما زمینه را بسیار خوب یافتیم و گفتیم کار را شروع کنند، با فعالان اقتصادی در ترکمنستان جلسه داشتم و به آن‌ها قول دادم احیای گاز را دنبال کنم و تا آخر وقت که آنجا بودیم، الحمدلله بسیاری از راه‌ها باز شد.
 
رفع تحریم‌ها در دستورکار دولت قرار گرفته است
 رئیسی همچنین درباره روند مذاکرات با گروه ۱+۴ گفت: مذاکرات و رفع تحریم‌ها در دستورکار دولت قرار گرفته است. آن‌ها فکر می‌کردند ما حرفی برای مذاکره و راه‌حلی برای حل مشکلات نخواهیم داشت که خوشبختانه ما با قوت و با دست پر وارد شدیم. ما اقتصاد را در هر دو حوزه مذاکرات و رفع تحریم‌ها دنبال می‌کنیم.
 
حقابه همه استان‌ها محفوظ است
 وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به مشکل کمبود آب در کشور اشاره و تصریح کرد: بحران آب مربوط به همه‌جاست اما مدیریت آب برای ما بسیار اهمیت دارد، گفتیم مدیران باید به دل کار بروند، کمیته‌ای تشکیل شده است که راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در حال بررسی است، حقابه برای همه استان‌ها محفوظ است. رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت در قضیه آب شرب و آب صنعتی در حال پیگیری است، گفت: ما مشکل آب و خشکسالی داریم اما با همکاری و مشارکت مردم پیش می‌رویم و این امور در دستورکار دولت است. رئیسی اضافه کرد: باید در برخی استان‌ها الگوی کشت مناسب داشته باشیم و راهکار برای همه این مسائل وجود دارد و صرفا باید مدیریت شود، جوانان ما بدانند ما انسداد احساس نمی‌کنیم و معتقد هستیم برای همه مشکلات کشور راه برون‌رفت وجود دارد. وی تصریح کرد: در حوزه طرح تحول سندی تهیه شده و مبتنی بر بودجه۱۴۰۱ در حال تهیه است؛ دولت محور تحول را عدالت قرار داده است. اجرای سند تحول برای ما بسیار اهمیت دارد، علاقه‌مندیم نخبگان در جریان سند تحول قرار گیرند و برنامه ارائه دهند؛ دولت نیز برنامه‌های خود را در قالب مسائل پیش رو مانند کرونا و کالاهای اساسی و … ارائه خواهد داد و دنبال خواهد کرد. 
رییس‌جمهور افزود: ما ظرف این ۱۰۰روز بحران‌هایی مانند حمله سایبری داشتیم که با مدد الهی و اعتماد مردم فتنه دشمن خنثی و با مدیریتی یکی، دوروزه حل شد، شایعاتی مطرح شد که تحقق نیافت، ما اعتماد مردم را پشتوانه دولت می‌دانیم، امید آسیب‌دیده مردم بیشتر شده است، نسبت‌به آن‌هایی که به بنده رأی دادند و ندادند، احساس مسوولیت می‌کنم و خود را خدمتگزار همه مردم می‌دانم.

نظر شما